arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۷۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۴ - ۲۶ مهر ۱۳۹۸

دومین روز اعتراضات به تصویب مالیات‌های جدید در لبنان؛ سعد حریری نشست کابینه را لغو کرد / سمیر جعجع: بهانه‌های حریری تمام شده؛ دولت استعفا دهد

با ادامه یافتن تظاهرات برای دومین روز متوالی در مخالفت به تصویب مالیات‌های جدید رسانه‌های لبنانی به نقل از وزیر کشور اعلام کردند، دولت لبنان جلسه امروز خود را که قرار بود در کاخ ریاست‌جمهوری برگزاری شود لغو کرد. شبکه الجدید نیز اعلام کرد، درگیری‌هایی بین ارتش و معترضان در مسیر ساحلی بیروت و صیدا رخ داده و نیروهای ارتش تیر هوایی شلیک کردند. برخی از معترضان نیز بازداشت شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با ادامه یافتن تظاهرات برای دومین روز متوالی در مخالفت به تصویب مالیات‌های جدید رسانه‌های لبنانی به نقل از وزیر کشور اعلام کردند، دولت لبنان جلسه امروز خود را که قرار بود در کاخ ریاست‌جمهوری برگزاری شود لغو کرد.

به گزارش ایسنا، تلویزیون المنار به نقل از ریا الحسن،‌ وزیر کشور لبنان گزارش داد، نخست وزیر جلسه امروز را لغو کرده است.

این تصمیم در جریان تماس تلفنی سعد حریری، نخست وزیر و میشل عون، رئیس جمهور لبنان اتخاذ شد.

همچنین دو طرف در این تماس برای اتخاذ مجمعه اقداماتی برای حفاظت از مسالمت آمیز بودن تظاهرات توافق کردند.

اعتراضات در تعدادی از مناطق لبنان امروز (جمعه) برای دومین روز متوالی ادامه یافت با این وضع دولت سعد حریری نخست وزیر لبنان تصمیم گرفت جلسه‌ای که قرار بود ظهر امروز در کاخ ریاست‌جمهوری برگزار شود،‌ لغو کند.

این در حالی است که خبرگزاری رسمی لبنان اعلام کرد، ریاست‌جمهوری هنوز خبر لغو جلسه کابینه را از سوی دفتر نخست وزیری دریافت نکرده است.

رسانه‌های محلی گزارش می‌دهند، نیروهای امنیتی صبح امروز برای متفرق کردن مخالفان معترض در بیروت ناگزیر به استفاده از گاز اشک‌آور شدند.

شبکه الجدید نیز اعلام کرد، درگیری‌هایی بین ارتش و معترضان در مسیر ساحلی بیروت و صیدا رخ داده و نیروهای ارتش تیر هوایی شلیک کردند. برخی از معترضان نیز بازداشت شدند.

معترضان راه‌ها را در سراسر لبنان بسته‌اند و همچنان به آتش زدن تایرها ادامه می‌دهند.

غسان حاصبانی،‌ معاون حریری نیز به اسکای نیوز گفت: وضعیت فوق‌العاده‌ای ایجاد شده و تدابیر فوق‌العاده و استثنایی را هم می‌طلبد.

وی گفت: ما در حزب القوات از دولت کنونی می‌خواهیم کناره‌گیری کند و دولت تکنوکرات تشکیل شود.

این مقام لبنانی افزود، تصمیم لغو جلسه کابینه تصمیم خود حریری بود.

در عین حال سمیر جعجع، رئیس حزب القوات اللنانیه از دولت حریری خواست استعفا کند.

جعجع افزود: من درخواست صادقانه‌ای از سعد حریری می‌کنم اینکه استعفا کند زیرا بهانه‌هایش دیگر تمام شده و نتوانسته اوضاع بد معیشتی و اقتصادی را متوقف کند.

رئیس حزب القوات اللبنانیه، امروز (جمعه) با درخواست از سعد حریری، نخست وزیر لبنان، برای استعفا، اظهار کرد: "با توجه به شکست در جلوگیری از وخامت وضعیت اقتصادی در کشور که ما را به اوضاع کنونی سوق داده است، به شکل دوستانه از نخست وزیر می‌خواهم تا استعفای این دولت را اعلام کند".

وی همچنین گفت: "من می‌دانم که سعد حریری تا چه اندازه برای بازگرداندن اوضاع تلاش کرده است، ولی متاسفانه اکثر افراد دولت منفعل بودند و بهترین کاری که نخست وزیر می‌تواند در این شرایط حیاتی و پیچیده انجام دهد این است که استعفای دولت را اعلام کند تا یک دولت کاملا متفاوت تشکیل دهد".

نظرات بینندگان