arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۷۸۵۰
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۴ - ۲۶ مهر ۱۳۹۸

گورباچف: فقط یک دیوانه آغازگر جنگ هسته‌ای خواهد بود / به روسای جمهور روسیه و فرانسه نامه نوشتم

آخرین رئیس جمهوری شوروی با بیان اینکه فقط یک دیوانه آغازگر جنگ هسته‌ای خواهد بود، از اینکه برخی کارشناسان روس سلاح هسته‌ای را تمجید می‌کنند، انتقاد کرد و گفت: آنها می‌گویند که سلاح هسته‌ای جهان را از جنگ‌ها نجات داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آخرین رئیس جمهوری شوروی با بیان اینکه فقط یک دیوانه آغازگر جنگ هسته‌ای خواهد بود، از اینکه برخی کارشناسان روس سلاح هسته‌ای را تمجید می‌کنند، انتقاد کرد و گفت: آنها می‌گویند که سلاح هسته‌ای جهان را از جنگ‌ها نجات داد.

«میخائیل گورباچف» روز جمعه در گفت‌وگو با روزنامه ایزوستیا چاپ مسکو خاطرنشان کرد: اما من پاسخ می‌دهم حداقل یک بار این مساله جهان را تا ورطه نابودی کشاند منظورم بحران کارائیب است، همه چیز به مویی بند بود؛ نباید آن را از یاد برد.

وی سپس به نامه خود به روسای جمهوری روسیه و فرانسه اشاره و بدون ذکر محتویات نامه‌های خود، افزود: نمی‌خواهم نظرات خود را تحمیل کنم اما فقط در موارد ویژه‌ای به رهبران جهان نامه می‌نویسم.

آخرین رئیس جمهور شوروی در بخش دیگری از سخنان خود لغو قراردادها و معاهدات بین‌المللی از سوی آمریکا را پدیده‌ای خطرناک برای جهان خواند و اظهار داشت: اختلافات و مناقشه‌ها میان کشورها باید از راه‌های مسالمت آمیز و در پشت میز مذاکره حل و فصل کرد.

وی گفت: آمریکا الگوی بدی را به دیگران نشان می‌دهد، بر اثر این اقدامات، ستایش بکارگیری زور و تهدید بار دیگر ازسرگرفته شده است. بدیهی است که تجربه گذشته به ما نشان می‌دهد که نباید امور دفاعی را نادیده گرفت.

گورباچف به پیمان منع موشک‌های هسته‌ای کوتاه و میان برد اشاره و اضافه کرد: در سطوح مختلف ما را به خاطر امضای این پیمان انتقاد می‌کردند اما رئیس جمهوری آمریکا خروج از این پیمان را اعلام کرد.

وی افزود: سپس معلوم شد که این پیمان مهم‌ترین تکیه گاه ثبات راهبردی در جهان است و امروز نیاز به مذاکره برای جلوگیری از وقوع جنگ بر اثر لغو این پیمان بیش از هر زمانی احساس می‌شود.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای کوتاه و میان‌برد پیمانی است که در سال ۱۹۸۷ میلادی میان ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی و پس از فروپاشی شوروی با روسیه امضا شد.

این پیمان تابستان امسال پس از ۳۱ سال لغو شد تا به نگرانی‌ها در مورد شروع یک رقابت تسلیحاتی جدید دامن زده شود.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان