arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۷۹۶۳
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۰ - ۲۷ مهر ۱۳۹۸

اعتراضات در شیلی به دلیل افزایش مجدد قیمت بلیت مترو در سال جاری / همه ایستگاه های مترو تعطیل شد / در پایتخت، وضعیت فوق العاده اعلام شد

سباستین پینیه رئیس جمهور شیلی پس از یک روز خشونت و درگیری های ناشی از اعتراض به افزایش هزینه حمل و نقل در سانتیاگو وضعیت فوق العاده اعلام کرد. پیش از آنکه ایستگاه های مترو تعطیل شوند , فراخوان اعتراض به افزایش بهای بلیط مترو که از 800 پزو به 830 پزو در ساعات اوج مسافر رسید در قطارها منتشر شد. این در حالیست که پیش از این هم در ماه ژانویه بلیط مترو 20 پزو افزایش یافته بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سباستین پینیه رئیس جمهور شیلی پس از یک روز خشونت و درگیری های ناشی از اعتراض به افزایش هزینه حمل و نقل در سانتیاگو وضعیت فوق العاده اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، به نقل از خبرگزاری فرانسه از سانتیاگو (شیلی)، سباستین پینیه را رئیس جمهور شیلی پس از یک روز خشونت و درگیری ناشی از اعتراض به افزایش هزینه حمل و نقل در سانتیاگو وضعیت فوق العاده اعلام کرد و مسئولیت تامین امنیت را به نظامیان سپرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از سانتیاگو شیلی, سباستین پینیه را در پیامی از کاخ ریاست جمهور اعلام کرد من وضعیت فوق العاده اعلام می کنم و طبق قانون مربوط به وضعیت فوق العاده ژنرال خاویه ایتوریاگا دل کامپو را به عنوان فرمانده دفاع ملی منصوب می کنم.

سانتیاگو شیلی روز گذشته به صحنه درگیری میان نیروهای پلیس و معترضان تبدیل شد. این خشونت ها در نهایت مقامات این کشور را وادار کرد همه ایستگاه های مترو را تعطیل کنند.

درگیری ها با تاریک شدن هوا تشدید شد و ساختمان شرکت برق انل و همچنین یکی از شعب بانک شیلی در مرکز شهر به آتش کشیده شدند. طبق گزارش شرکت انل گروهی ناشناس ساختمان این شرکت را به آتش کشیدند. این آتش سوزی از پله های امنیتی آغاز شد و به همه طبقات کشیده شد. آتش نشانان اعلام کردند آتش سوزی پس از یک ساعت تلاش مهار شد.

یک سوپر مارکت هم غارت شد و چندین ایستگاه مترو هم با کوکتل ملوتوف هدف قرار گرفتند. پیش از آنکه ایستگاه های مترو تعطیل شوند , فراخوان اعتراض به افزایش بهای بلیط مترو که از 800 پزو به 830 پزو در ساعات اوج مسافر رسید در قطارها منتشر شد. این در حالیست که پیش از این هم در ماه ژانویه بلیط مترو 20 پزو افزایش یافته بود.

مدیریت مترو در پیامی توئیتری اعلام کرد همه خوط مترو به دلیل آشوب و تخریب که مانع از تامین حداقل امنیت برای مسافران و کارکنان می شود تعطیل شده است.

مترو سانتیاگو گسترده ترین و مدرن ترین خط مترو آمریکای جنوبی است که روزانه حدود سه میلیون مسافر را جابه جا می کند. مترو سانتیاگو احتمالا به تدریج از هفته آینده فعالیت خود را از سر می گیرد.

بسیاری از ساکنان سانتیاگو ناچار شدند با پای پیاده به خانه هایشان بازگردند که همین مسئله موجب آشوب و ناآرامی شد. شماری از معترضان با نیروهای پلیس درگیر شدند . نیروهای پلیس هم از گاز اشک آور و آب پرفشار استفاده کردند.

سباستین پینیه را این تظاهرات را مجرمانه دانست. وی در گفتگویی با یک شبکه رادیویی گفت تمایل برای نابود کردن همه چیز , اعتراض نیست بلکه اقدامی جنایتکارانه است.

روز پنجشنبه 133 نفر برای آسیب رساندن به ایستگاه های مترو دستگیر شدند. مدیریت مترو میزان خسارات وارد شده را 400 نت 500 میلیون پزو ( 630 هزار یورو) برآورد کرد.

حمل و نقل عمومی در سانتیاگو که شهری بسیار آلوده و پر جمعیت است کاربرد بسیاری دارد.

در همین حال در پی اعتراضات مردمی در شیلی ساختمان یک شرکت الکترونیک در مرکز سانتیاگو پایتخت این کشور دچار آتش سوزی گسترده شد.

به گزارش شبکه تلویزیونی ای پی تی ان، در روز اعتراضات گسترده در پایتخت شیلی، یک ساختمان مرتفع یک شرکت الکترونیک در مرکز سانتیاگو در نتیجه آتش سوزی گسترده تخلیه شد.

در بیانیه ای که شرکت ای ان ای ال منتشر کرد، آمده است" در حدود ساعت 10 شب گروهی از افراد ناشناس به ساختمان شرکت حمله کردند."

براساس بیانیه این شرکت در این آتش سوزی کسی زخمی نشده است.

در نتیجه اعتراضات روز جمعه که بخش اعظم معترضان آن دانش آموزان دبیرستانی بودند متروی سانتیاگو مختل شد.

نظرات بینندگان