arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۷۹۸۲
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۲ - ۲۷ مهر ۱۳۹۸

کردهای سوریه: ترکیه به آتش بس اعلام شده پایبند نیست

نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) روز شنبه با بیان اینکه آنکارا به آتش بس توافق شده با واشنگتن پایبند نیست از آمریکا خواست ترکیه را برای ایجاد گذرگاه انسانی جهت خروج زخمی ها و غیرنظامیان، تحت فشار قرار دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) روز شنبه با بیان اینکه آنکارا به آتش بس توافق شده با واشنگتن پایبند نیست از آمریکا خواست ترکیه را برای ایجاد گذرگاه انسانی جهت خروج زخمی ها و غیرنظامیان، تحت فشار قرار دهد.

به گزارش شبکه خبری «روسیا الیوم» ، قسد با صدور بیانیه ای اعلام کرد: ما آتش بس با ترکیه که با میانجی گری آمریکا در روز ۱۷ اکتبر (۲۵ مهرماه) منعقد شد، پذیرفتیم و از ساعت ۲۲ به وقت محلی آن را به اجرا درآوردیم. اما ترکیه همچنان با ادامه حملاتش این آتش بس را نقض کرده و تاکنون اجازه ایجاد گذرگاه انسانی امن برای خروج زخمی ها و غیرنظامیان تحت محاصره در شهر راس العین نداده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا و مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور که توافق آتش بس با ترکیه را امضا کردند، باید ترکیه را به اجرای این آتش بس و باز کردن گذرگاه انسانی طبق تفاهم های به عمل آمده ملزم کنند.

طبق این بیانیه، با وجود ارتباط های مستمر با طرف آمریکایی و وعده های آنان برای حل این مشکله، اما تا این ساعت هیچ پیشرفت ملموسی در این باره اتفاق نیفتاده است.

نیروهای قسد اعلام کردند: ما به این آتش بس پایبند بودیم و همچنان نیز پایبند هستیم اما در عین حال از آمریکا می خواهیم به این توافق ملتزم باشند و ترکیه را به باز کردن گذرگاه انسانی مجبور کند.

معاون رئیس جمهوری آمریکا شامگاه پنجشنبه از توافق ترکیه و آمریکا برای برقراری آتش‌بس موقت در شمال‌ شرق سوریه خبر داد.

وی گفت: در ۱۲۰ ساعت آینده آمریکا زمینه خروج نیروهای یگان‌های مدافع خلق "ی.پ.گ" از ۳۰ کیلومتری مرزهای ترکیه را فراهم خواهد کرد و پس از آن، ترکیه آتش‌بس را اعلام می‌کند.

ترکیه روز چهارشنبه ۱۷ مهرماه در عملیاتی با نام «چشمه صلح» به بخش‌های کردنشین شمال شرق سوریه حمله کرد.

رئیس جمهوری ترکیه، این اقدام نظامی را عملیات علیه گروه‌های تروریستی حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و یگان‌ های مدافع خلق (ی.پ.گ) بیان کرد.

تاکنون شماری از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، فنلاند، نروژ، آلمان، و جمهوری چک فروش سلاح به ترکیه را به حال تعلیق درآورده اند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان