arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۸۰۷۴
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۲۱ - ۲۷ مهر ۱۳۹۸

عقب نشینی دولت لبنان به دنبال تظاهرات مردم

"علی حسن خلیل" وزیر اقتصاد لبنان اعلام کرد، در دیدار با نخست وزیر در مورد تنظیم بودجه بدون هیچ مالیات یا عوارض جدید توافق حاصل شد و تمام طرح هایی که در این خصوص ارائه شده بود، لغو می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش ایرنا، "علی حسن خلیل" وزیر اقتصاد لبنان اعلام کرد، در دیدار با نخست وزیر در مورد تنظیم بودجه بدون هیچ مالیات یا عوارض جدید توافق حاصل شد و تمام طرح هایی که در این خصوص ارائه شده بود، لغو می شود.

خلیل امروز – شنبه- در صفحه توئیتر خود نوشت: در دیدار با "سعد حریری" تاکید شد، بودجه کشور بدون هرگونه مالیات و یا عوارض جدید تنظیم شود و هر گونه طرحی که در این خصوص از سوی هر طرفی ارائه شده بود، لغو می شود.

همچنین گام های جدی در مسیر اصلاحات از جمله در بخش بانکی اتخاذ خواهد شد تا هیچ مالیاتی حتی اندک بر مردم تحمیل نشود.

این در حالی است که ساعتی قبل شبکه "ال. بی. سی" لبنان اعلام کرد: سعد حریری امروز نشست های فشرده ای با برخی وزیران و نمایندگان پارلمان داشت و طرحی اقتصادی برای حل بحران اخیر در این کشور عرضه کرده است .

حریری به افراد حاضر در نشست‌های امروز طرح اقتصادی اصلاحی را پیشنهاد کرد و از آن‌ها خواست هر چه زودتر نظر خود را در این خصوص اعلام کنند.

پیش از این کاهش حقوق کارمندان و اعمال برخی مالیات ها هنگام تنظیم و تصویب بودجه سال 2019 که حریری از آن تحت عنوان بودجه ریاضتی یاد می کرد، در ماههای قبل تظاهرات و اعتراضاتی را در لبنان به دنبال داشت؛ در نهایت بودجه بدون کاهش حقوق کارمندان و بازنشستگان به تصویب رسید.

اما چند روز قبل خبر اعمال تعرفه مالیاتی بر تماس با واتساب موجب شعله ور شدن خشم مردم شد تا جایی که برخی منابع لبنانی از جمله روزنامه "الجمهوریه" از اعتراضات مردمی تحت عنوان انتفاضه واتساپ یاد کردند.

این اعتراضات شامگاه پنجشنبه آغاز شد و جمعه با شدت بیشتری ادامه یافت تا جایی که بیشتر خیابان های پایتخت با حضور تظاهرات کنندگان مسدود شد و امروز نیز تظاهرات برای سومین روز متوالی ادامه یافت اما در برخی مناطق پایتخت شدت تظاهرات و اعتراض ها فروکش کرده است.

نظرات بینندگان