arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۸۵۲۰
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۲۰ - ۲۹ مهر ۱۳۹۸

رویترز: سوریه و ترکیه برای جلوگیری از درگیری نظامی تماس برقرار کرده‌اند / تماس‌ها عمدتا از طریق روسیه انجام شده

خبرگزاری رویترز دوشنبه به نقل از مقام‌های ترکیه‌ای مدعی شد ترکیه و دولت سوریه برای جلوگیری از درگیری مستقیم میان نظامیان دو طرف در شمال شرق سوریه، تماس‌های مخفیانه برقرار کرده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرگزاری رویترز دوشنبه به نقل از مقام‌های ترکیه‌ای مدعی شد ترکیه و دولت سوریه برای جلوگیری از درگیری مستقیم میان نظامیان دو طرف در شمال شرق سوریه، تماس‌های مخفیانه برقرار کرده‌اند.

سه مقام ترکیه‌ای گفته‌اند دو طرف کانال‌های ارتباطی شامل تماس‌های مستقیم نظامی و اطلاعاتی برقرار کرده و همچنین به طور غیرمستقیم از طریق روسیه پیام‌هایی ردوبدل کرده‌اند تا خطر تقابل را کاهش دهند.
یک مقام امنیتی ترکیه‌ای که نامش منتشر نشده است، به رویترز گفت: ما مدتی است که با سوریه در زمینه مسائل نظامی و اطلاعاتی در تماس هستیم تا از ایجاد هر گونه مشکلی جلوگیری شود.
وی افزود اولین تماس زمانی برقرار شد که نیروهای سوری اوایل سال جاری برای آزادی ادلب وارد عمل شدند.
این مقام ترکیه‌ای اظهار داشت: تماس با سوریه عمدتا از طریق روسیه انجام شده اما این ارتباط گاهی به طور مستقیم میان ترکیه و سوریه نیز برقرار شد تا از درگیری مستقیم سربازان سوریه و ترکیه‌ای جلوگیری شود.
به نوشته رویترز، هر چند دولت ترکیه تاکید می‌کند که مواضعش در قبال بشار اسد رئیس جمهوری سوریه تغییر نکرده است اما تماس‌های امنیتی با دمشق بیانگر این واقعیت است که ترکیه نمی‌تواند احیای کنترل رئیس جمهوری سوریه بر کشورش را نادیده بگیرد.
ترکیه چهارشنبه ۱۷ مهرماه در عملیاتی با نام «چشمه صلح» به بخش‌های کردنشین شمال شرق سوریه حمله کرد. آنکارا هدف از این اقدام را مقابله با حزب کارگران کردستان ترکیه (پ. ک.ک) و یگان‌های مدافع خلق (ی. پ.گ) و ایجاد منطقه امن برای بازگرداندن و اسکان آوارگان سوری عنوان کرده است.
ترکیه با آمریکا توافق کرده است تا آتش‌بسی ۱۲۰ ساعته برقرار شده و طی این مدت شبه‌نظامیان کُرد از مناطقی که ترکیه قصد ایجاد منطقه امن دارد خارج شوند.

نظرات بینندگان