arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۸۶۴
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۹ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۰

مانور ضدایرانی آمریکا به آفریقا رسید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مقامات آمریکایی ناامید از تلاش‌های ضدایرانی خود در آسیا و بویژه در مذاکره با چین که شدیدا با قطع روابط تجاری با ایران مخالفت کرد، تلاش جدیدی را برای متقاعد کردن کشورهای آفریقایی به قطع روابط تجاری با ایران آغاز کرده‌اند.

به گزارش فارس؛ روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا در مقاله ای به قلم "بنویت فاوکن" از لندن و "دان مایلی" از ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی نوشت: مقام های آمریکایی در تلاشند با اعمال فشار روابط تجاری کشورهای آفریقایی با ایران را کاهش دهند.

بنا به نوشته وال استریت ژورنال، مقامات دولت آمریکا در تلاش هستند تا با اعمال فشار بر شرکت‌های آفریقایی آنها را وادار به کاهش یا قطع روابط با ایران کنند و ظاهرا تا کنون نیز چندین شرکت آفریقایی قطع روابط با ایران را مورد بررسی قرار داده‌اند.

این روزنامه آمریکایی مدعی شد: تاکنون شرکت سونانگول که یک شرکت دولتی آنگولایی است خروج از یک قرارداد گازی با ایران را در دست بررسی قرار داده و شرکت ساسول از افریقای جنوبی هم اعلام کرده است که در حال مذاکره درمورد چشم پوشی از 50 درصد سهام خود در یک پروژه پتروشیمی ایران به ارزش 900 میلیون دلار است.

این گزارش افزود: آمریکا و اتحادیه اروپا درصددند تحریم های خود برضد ایران را افزایش دهند و مشتریان نفت ایران را قانع کنند، نفت مورد نیاز خود را از جای دیگری تامین کنند تا از این طریق درآمد نفتی ایران کاهش یابد و مجبور شود برنامه هسته ای خود را متوقف کند. برنامه ای که غرب می گوید در راستای تولید سلاح هسته ای پیش میرود، ادعایی که ایران آن را بارها رد کرده است.

مقامات آمریکایی هفته های گذشته نیز تلاشی را برای متقاعد کردن کشورهای آسیایی برای قطع روابط تجاری با ایران آغاز کرده بودند که با مخالفت سران این کشورها بویژه چین با شکست مواجه شد.

این اقدامات آمریکا و کشورهای متحد آن برای تحت فشار قرار دادن ایران در جهت توقف برنامه هسته‌ای این کشور در شرایطی صورت می‌گیرد که جمهوری اسلامی همکاری کامل و همه‌جانبه ای داشته و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بارها در گزارش‌های خود بر عدم انحراف برنامه هسته‌ای ایران و تطابق کامل آن با توافقات بین‌المللی تأکید کرده است.

اگرچه "یوکیو آمانو" مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود درباره احتمال نظامی شدن برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده بود، اما هیچ دلیل و مدرک موثقی که اثبات این نگرانی باشد ارائه نکرد که همین امر نیز انتقاد شدید کشورهای چین و روسیه به عنوان دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل را به دنبال داشت.
نظرات بینندگان