arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۸۷۳۷
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۰۸ - ۰۱ آبان ۱۳۹۸

کاخ سفید: مشاور تجاری ترامپ استعفا می‌کند

کاخ سفید اعلام کرد مشاور تجاری ترامپ در گروه هفت و عضو تیم مشاوران در مذاکرات تجاری با چین از مقام خود استعفا می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کاخ سفید اعلام کرد مشاور تجاری ترامپ در گروه هفت و عضو تیم مشاوران در مذاکرات تجاری با چین از مقام خود استعفا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقام‌های کاخ سفید روز سه‌شنبه اعلام کردند «کلی ان شاو» مشاور تجاری و یکی از بلندپایه‌ترین زنان در تیم اقتصادی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از مقام خود استعفا می‌کند.

شاو معاون دستیار رئیس جمهوری آمریکا در امور اقتصاد بین‌الملل و معاون مدیر «شورای ملی اقتصادی» این کشور است.

وی مشاور تجاری ترامپ در مسائل مربوط به گروه هفت و گروه ۲۰ و همچنین یکی از اعضای تیم مشاوران در مذاکرات تجاری آمریکا و چین بود که فاز اول این مذاکرات را به انجام رساند.

اعلام استعفای او در حالی است که «رابرت اوبرایان» مشاور امنیت ملی ترامپ برای کوچک کردن شورای امنیت ملی آمریکا که شاو در آن نیز عضویت داشت، تلاش می‌کند.

اوبرایان قصد دارد شورای امنیت ملی را به یک سوم حجم کنونی کاهش داده و نقش آن را صرفاً به سیاست خارجی محدود کند.

آمریکا و چین درگیر مذاکرات نفس‌گیر تجاری هستند که دور سیزدهم آن پنجشنبه و جمعه دو هفته پیش در واشنگتن برگزار شد و دو طرف به پیشرفت های قابل توجهی دست یافتند.

بر این اساس، آمریکا پذیرفته است که افزایش تعرفه ۲۵ به ۳۰ درصدی بر ۲۵۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی را که قرار بود این هفته اجرایی کند، متوقف کند؛ چین نیز پذیرفته است خریداران عمده این کشور به خرید محصولات کشاورزی آمریکا ادامه دهند.

انتظار می رود که توافق نهایی میان آمریکا و چین در دیدار آتی ترامپ با رئیس جمهوری چین در نشست رهبران آپک (آسیا اقیانوسیه) که قرار است ماه آینده در کشور شیلی برگزار شود، به امضاء برسد.

از آغاز مذاکرات تجاری چین و آمریکا از فوریه سال ۲۰۱۸ (بهمن ۹۶) به این سو، دو کشور در ۱۳ نشست دو جانبه درباره اکثر مسایل مورد اختلاف به توافق رسیدند اما مذاکرات بارها به خاطر عهدشکنی آمریکا دچار فراز و نشیب شد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان