arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۸۸۸۷
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۶ - ۰۱ آبان ۱۳۹۸

وزیر عراقی: عبدالمهدی استعفا نخواهد کرد

یک روز پس از انتشار گزارش کمیته تحقیق تظاهرات اخیر، وزیر شهرسازی و مسکن عراق در واکنش به فشارهای سیاسی بر نخست‌وزیر، تاکید کرد که عادل عبدالمهدی استعفا نخواهد کرد و این امر را فرار از مسوولیت می‌داند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک روز پس از انتشار گزارش کمیته تحقیق تظاهرات اخیر، وزیر شهرسازی و مسکن عراق در واکنش به فشارهای سیاسی بر نخست‌وزیر، تاکید کرد که عادل عبدالمهدی استعفا نخواهد کرد و این امر را فرار از مسوولیت می‌داند.

بنکین ریکانی وزیر شهرسازی و مسکن عراق روز چهارشنبه به خبرگزاری رسمی عراق گفت که نخست وزیر، استعفا نخواهد کرد و این امر را در شرایط دشوار کنونی کشور، فرار از مسوولیت ارزیابی می کند.

عضو کابینه عبدالمهدی با اشاره به بسته های اجرایی اعلام شده از سوی دولت برای تحقق خواسته های معترضان در دو هفته اخیر، گفت که بیشتر وعده ها تحقق یافته است و سایر وعده ها نیز بزودی تحقق خواهد یافت.

تظاهرات اعتراض آمیز در بغداد و هفت استان دیگر از نهم مهرماه گذشته به مدت چند روز برگزار شد و خشونت ها و درگیری های آن طبق گزارش نهایی کمیته رسمی تحقیق که دیروز سه شنبه منتشر شد، ۱۴۹ نفر کشته و ۴ هزار و ۲۰۷ نفر زخمی بجا گذاشت که هشت کشته و یک هزار و ۲۸۷ نفر زخمی مربوط به نیروهای امنیتی است.

همزمان با برگزاری این اعتراضات و پس از آن برخی گروههای سیاسی از جمله حیدرالعبادی نخست وزیر سابق و نیز سید مقتدا صدر رهبر جریان صدر خواستار استعفای دولت و حتی برگزاری انتخابات زودهنگام شده اند امری که از سوی برخی دیگر از گروههای سیاسی، موجب خلا قانونی و ورود کشور به هرج و مرج دانسته شده است.

در همین حال گفته می شود دور جدید تظاهرات قرار است ۲۵ اکتبر (جمعه آینده) در بغداد و احتمالاً دیگر شهرهای عراق برگزار شود و در همین ارتباط فراخوان های گسترده ای در شبکه های اجتماعی از طرف صفحات ناشناس برای مشارکت وسیع مردم در این دور از تظاهرات ها وجود دارد اما متولی خاصی میان شخصیت ها و گروههای سیاسی عراق ندارد.

برخی از صفحات افراطی در این شبکه ها، خواهان سرنگونی کل نظام سیاسی در عراق شده و عده ای نیز بر مسالمت آمیز بودن تظاهرات و طرح مطالبات از کانال های قانونی و ایجاد کمیته هایی مردمی برای پیگیری مطالبات اجتماعی تاکید کرده اند. / ‏‬

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان