arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۸۹۴۹
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۲۳ - ۰۱ آبان ۱۳۹۸

دستور قاضی آمریکایی به دولت ترامپ برای تهیه اسناد مربوط به مراودات با اوکراین

قاضی آمریکایی با صدور حکمی به دولت این کشور دستور داد اسناد مربوط به مراودات خود با دولت اوکراین را در اختیار گروهی که آن را درخواست کرده قرار دهد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دستور قاضی آمریکایی به دولت ترامپ برای تهیه اسناد مربوط به مراودات با اوکراینیک قاضی در آمریکا به وزارت خارجه این کشور دستور داده ظرف ۳۰ روز تهیه اسناد مربوط به مراودات دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا با اوکراین را تهیه کند. 

به نوشته آسوشیتدپرس، حکم این قاضی به این دلیل صادر شده که سازمانی موسوم به «American Oversight» (پایش آمریکا) که مسائل دولت ترامپ را رصد می‌کند، طبق قانونی موسوم به «آزادی اطلاعات» خواستار دریافت اسناد مربوط به مراودات دولت آمریکا با اوکراین شده است. 

«کریستوفر کوپر»، قاضی دادگاه منطقه‌ای آمریکا چهارشنبه، علاوه بر این حکم داد نمایندگان این گروه باید با دولت جهت مشخص کردن درخواست مطرح‌ شده دیدار کنند. کوپر گفت با نظر گروه مذکور درباره اینکه اسناد مورد درخواست این گروه حائز اهمیت عمومی هستند موافق است. 

پیشتر رسانه‌های گزارش داده‌اند «جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید در اقدامی که به نظر برخی تحلیلگران تلاشی برای مبرای کردن خود از ماجرای موسوم به «اوکراین‌گیت» و همچنین ضربه زدن به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بوده است، از یک مشاور سابق رئیس‌جمهور آمریکا خواسته بود که علیه اقدامات «رودی جولیانی» وکیل شخصی ترامپ و برخی دیگر از اعضای دولت آمریکا در زمینه اوکراین، وکلای کاخ سفید را در جریان روابط جولیانی با طرف‌های اوکراینی قرار دهد.

روزنامه «نیویورک تایمز» سه شنبه در گزارش خود نوشته است: «تابستان امسال اعمال فشار به اوکراین برای ارائه کمک سیاسی به دولت دونالد ترامپ به منظور انجام تحقیقات علیه فساد احتمالی دموکرات‌ها، باعث یک درگیری لفظی شدید در درون کاخ سفید شده بود».

طبق گزارش این روزنامه آمریکایی، به گفته سه عضو تیم تحقیق مجلس نمایندگان آمریکا در موضوع رسوایی «اوکراین‌گیت»، ۱۰ جولای ۲۰۱۹ (۱۹ تیرماه) بین «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید و «گوردون ساندلند» نماینده آمریکا در اتحادیه اروپا بر سر همکاری ساندلند با «رودی جولیانی» وکیل شخصی ترامپ برای اعمال فشار بر دولت اوکراین جهت تحقیق کردن علیه دموکرات‌ها مشاجره لفظی شدیدی درگرفت.

«فیونا هیل» مشاور سابق ترامپ در زمینه مسائل روسیه و اروپا روز دوشنبه (دیروز) برای توضیح درباره مسائل مرتبط با تحقیقات مجلس نمایندگان آمریکا درباره استیضاح ترامپ به دلیل رسوایی اوکراین‌گیت در جلسه کمیته تحقیق حاضر شد و شهادت داد.

به گفته خانم هیل، جان بولتون از او خواست که وکیل شورای امنیت ملی آمریکا را در جریان تلاش‌های رودی جولیانی، ساندلند و میک مالوینی رئیس کارکنان کاخ سفید در زمینه فشار بر اوکراین برای انجام تحقیقات علیه دموکرات‌ها قرار دهد.

طبق گزارش نیویورک تایمز، مشاور امنیت ملی سابق و برکنار شده کاخ سفید به فیونا هیل گفته بود: «من جزوی از این معامله‌ای که ساندلند و مولوینی دارند آن را جوش می‌دهند، نیستم».

بنا بر روایت این رسانه آمریکایی، «این اولین باری نبود که آقای بولتون خطاب به خانم هیل درباره اقدامات آقای جولیانی به شدت ابراز نگرانی کرده بود».

نظرات بینندگان