arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۸۹۵۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۲ آبان ۱۳۹۸

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / نتانیاهو مخفیانه به ریاض رفت؟ / ماجرای سقوط پهپاد در شوشتر چه بود؟ / شناسایی بخش عمده‌ اعضای شبکه روح الله زم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

وزیر خارجه سعودی برکنار شد - «ابراهیم عبدالعزیز العساف» وزیر خارجه سعودی به فرمان ملک سلمان برکنار شد. شاه عربستان سعودی «فیصل بن فرحان» سفیر سابق سعودی در آلمان را جایگزین وی کرد.

سفر نتانیاهو به ریاض؟ - آوی شارف خبرنگار اسرائیل فاش کرد که یک فروند هواپیمای غیرنظامی سه شنبه شب در سفری مبهم حریم هوایی اسرائیل را به سمت عربستان ترک کرد. این هواپیما از نوع "چلنجر" از فرودگاه بن گورین در نزدیک تل آویو به پرواز درآمد و برای منحرف کردن افکار، در سلطان نشین عمان برای دو دقیقه فرود آمد و سپس رهسپار ریاض شد و در باند فرودگاه به مدت 55 دقیقه توقف کرد و سپس به فرودگاه بن گورین بازگشت. یوسی میلیمان تحلیلگر امور امنیتی اسرائیل به حضور دیروز مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا در شهر ریاض اشاره کرد و نوشت: ارزیابی من این است که یک مسئول بلندپایه اسرائیلی و شاید نخست وزیر (بنیامین نتانیاهو) یا رئیس موساد (یوسی کوهین) با هواپیما برای بحث درباره موضوع سوریه رفته باشد.

ماجرای یک پهپاد در شوشتر - ایرنا نوشت: یک پهپاد ناشناس بعدازظهر روز چهارشنبه در روستای مگرنات از توابع بخش شعیبیه شوشتر سقوط کرد. فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان شوشتر هم به ایرنا گفت: لاشه این پهپاد برای بررسی بیشتر به یک مکان امن منتقل شده است.سرهنگ حسین نیسی زاده افزود: هنوز اطلاعات دقیقی در مورد این پهپاد اعلام نشده و منتظر بررسی تیم تخصصی هستیم‌. این در حالی است که فارس نوشت: این پهپاد متعلق به نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و فرود اضطراری کرده. به نوشته این خبرگزاری، شایعات منتشرشده مبنی بر هدف قرار گرفتن و ساقط کردن آن صحت ندارد.

هم‌دست سلطان سکه دستگیر شد - سرهنگ نعمت اله علیپور رئیس پلیس امنیت اقتصادی پایتخت گفت: شخصی به هویت ج. ح مورد شناسایی واقع و در تحقیقات تکمیلی مشخص شد که این فرد با همکاری "وحید مظلومی" معروف به «سلطان سکه»، سکه و ارزها را از بازار جمع آوری کرده و موجب افزایش قیمت سکه شده بود. علیپور با اشاره به اینکه این فرد مالک یک باب مغازه طلافروشی در بازار تهران بود، گفت: این فرد در زمان آشفتگی بازار تحت پوشش خرید و فروش طلا، اقدام به معاملات طلای آب شده کرده بود و مجموع گردش حساب‌های بانکی این فرد در بازه زمانی سال‌های ۹۳ تا ۹۷ بالغ بر ۱۲ تریلیون ریال بوده است. وی گفت: متهم از سال ۹۶ تا کنون متواری بود.

واکنش مجمع تشخیص به اظهارات جهانگیری - روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به اظهارات اسحاق جهانگیری مبنی بر نظر موافق مقام معظم رهبری در خصوص لوایح FATF و CFT اعلام کرد: رهبر معظم انقلاب هیچگونه اظهار نظر یا مکتوبی دال بر موافقت با تصویب و اجرای لوایح FATF و CFT نداشته‌اند لذا انتظار می‌رود مسئولین دولتی در نقل قول از مقام معظم رهبری جانب امانتداری را رعایت کنند.

بخش عمده‌ شبکه زم شناسایی شدند - سخنگوی سپاه گفت: بخش عمده‌ای از اعضای شبکه زم شناسایی شده‌اند و دسترسی نسبتا مطمئنی به عوامل داخلی کمک کننده به این شبکه ضد انقلاب و سرویس‌های خارجی حامی آن وجود دارد و نیاز چندانی به اعترافات مرسوم توسط نامبرده نیست. سردار رمضان شریف اعلام کرد: در آینده ای نزدیک افکار عمومی در جریان بخشی از مسائل مربوط به سرشبکه کانال معاند آمدنیوز قرار خواهند گرفت و گزارشی در این خصوص از رسانه ملی پخش خواهد شد.

چین: تغییر رییس اجرایی هنگ کنگ کذب است - "هوا چون اینگ" سخنگوی وزارت خارجه چین امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در پکن در این مورد گفت گزارش برخی رسانه ها در مورد امکان تغییر «کری لام» فرماندار هنگ‌کنگ یک شایعه سیاسی با انگیزه های پنهان است و واقعیت ندارد. روزنامه فایننشال‌تایمز روز گذشته گزارش کرده بود که پکن با هدف کاستن از بحران هنگ کنگ، در حال برنامه ریزی برای تغییر کری لام با یک رئیس اجرایی موقت است.

تکذیب دستورالعمل منع بکارگیری منشی زن - عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در خصوص بخشنامه عدم استفاده از منشی زن برای مدیران مرد و تفکیک محیط اداری مردان و زنان، گفت: چنین بخشنامه‌ای وجود ندارد و من آن را امضاء نکرده‌ام.

تکذیب حذف زندان برای مهریه - حسن نوروزی نماینده مجلس گفت که در قوانین مصوب خود پشتوانه کیفری را از طلاق برداشته ایم یعنی زندان به خاطر مهریه ممنوع. او همچنین گفت: ما به بند‌های ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی درمورد شرایط طلاق، حالت «اکراه» را اضافه کرده ایم یعنی اگر طرفین از هم اکراه دارند، با تشخیص دادگاه حکم طلاق صادر می‌شود. به بیان دیگر حق طلاق زنان را آزاد کردیم. با این حال، محمد کاظمی عضو کمیسیون حقوقی مجلس خبر حذف زندان برای مهریه را تکذیب کرد و گفت که طرحی در حال بررسی است که بر اساس آن پرداخت مهریه متناسب با توان ریالی پرداخت کننده می‌شود.

خرابکاری عربستان و امارات در بازار ارز ایران؟ - عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگو با المانیتور درباره برخی گزارش های غیر رسمی درباره نقش امارات و عربستان در کاهش ارزش ریال گفت: من هم درباره این شایعات مسائلی را شنیدم برخی حتی ادعا می‌کردند که عربستان سعودی در بازار مبادلات ارزی هرات و سلیمانیه اختلال ایجاد می‌کند. اینها شایعاتی بودند که به گوش می‌رسید ولی واقعیت این بود که امارات در حقیقت محدودیت‌هایی را روی مراکز مبادله ارز ایران و حساب‌های ایرانیان در بانک‌های اماراتی اعمال کرد. با این حال اخیرا شنیده‌ام که برخی از این محدودیت‌ها برداشته شده است که این چیزی است که ما به عنوان همسایه این کشور انتظار داریم که همسایه‌ها انجام دهند.

ترکی الفیصل: ایران خواهان اماکن مقدس در مکه و مدینه است - ترکی الفیصل رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان با بیان اینکه ایرانی‌ها مذاکره‌کنندگان باهوشی هستند ادعا کرد:آنها به طور علنی گفته ند که خواهان اماکن مقدس در مکه و مدینه هستند؛ نمی‌دانم چرا بعضی‌ها این مساله را جدی نمی‌گیرند. او با بیان اینکه ایرانی ها می خواهند انقلاب خود را صادر کنند، گفت: قانون اساسی ایران را بخوانید که طولانی هم نیست؛ هدف آن ها سلطه بر جهان است.

تولید پژو ۴۰۵ و سه نوع پراید متوقف می‌شود - رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: تولید پژو ۴۰۵ glx بنزینی تا پایان امسال متوقف می‌شود. وزیر صنعت با بیان اینکه تولید ۳ نوع پراید نیز در ماه‌های آینده متوقف خواهد شد، افزود: تولید این سه محصول نیز در دی‌ماه ۹۸، اردیبهشت و تیرماه ۹۹ متوقف خواهد شد.

نظرات بینندگان