arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۸۹۶۶
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۰۹ - ۰۲ آبان ۱۳۹۸

نخست وزیر کره جنوبی با همتای ژاپنی خود دیدار کرد

«ایی ناگ یون» نخست وزیر کره جنوبی که به منظور شرکت در آیین تاجگذاری امپراتور ژاپن به این کشور سفر کرده است امروز پنجشنبه با «آبه شینزو» همتای ژاپنی خود دیدار و گفت و گو کرد. نخست وزیران دو کشور تاکید کردند ژاپن و کره جنوبی به عنوان دو همسایه مهم نباید در شرایط مشکلات و سختی ها یکدیگر را تنها بگذارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«ایی ناگ یون» نخست وزیر کره جنوبی که به منظور شرکت در آیین تاجگذاری امپراتور ژاپن به این کشور سفر کرده است امروز پنجشنبه با «آبه شینزو» همتای ژاپنی خود دیدار و گفت و گو کرد.

خبرگزاری کره جنوبی گزارش کرد کره جنوبی و ژاپن در این نشست توافق کردند که تلاش های دیپلماتیک را با جدیت برای حل و فصل هرچه زودتر مواردی که باعث سردی روابط دو کشور در چند ماه گذشته شده است بکار گیرند.

نخست وزیر کره جنوبی در این دیدار که در توکیو انجام شد نامه «مون جائه این» رییس جمهوری کره جنوبی را که در آن ابراز امیدواری شده بود دو کشور بدون تاخیر بیشتر راهی برای حل مشکلات بیابند به «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن تسلیم کرد.

نخست وزیران دو کشور تاکید کردند ژاپن و کره جنوبی به عنوان دو همسایه مهم نباید در شرایط مشکلات و سختی ها یکدیگر را تنها بگذارند.

روابط سئول و توکیو در ماه های اخیر پس از اعمال محدودیت های صادراتی ژاپن علیه کره جنوبی در تلافی نگرش سئول در مورد جبران خسارت قربانیان کره ای ناشی از کار اجباری در زمان جنگ جهانی دوم، به سردی گراییده بود.

نخست وزیر کره جنوبی در این دیدار به آبه گفت که دولت وی همچنان به پیمان دو جانبه سال ۱۹۶۵ مبنی بر جبران خسارات دولتی در مورد استعمار ژاپن در کره در خلال سال های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ و عادی سازی روابط دیپلماتیک بین سئول و توکیو احترام می گذارد.

سال گذشته دادگاه عالی کره جنوبی به برخی شرکت های ژاپنی دستور داد تا به افرادی از کره جنوبی که می گویند در جنگ جهانی دوم وادار به کار اجباری برای این شرکت ها شدند، غرامت پرداخت کنند اما ژاپن می گوید این موضوع در قالب قرارداد دو جانبه سال ۱۹۶۵ حل و فصل شده است و دیگر نباید کره جنوبی این موضوع را مطرح کند.

لی همچنین بر اهمیت مبادلات غیرنظامی از جمله جوانان میان همسایگان تأکید کرد.

نخست وزیر ژاپن نیز بر حفظ روابط دو کشور تقویت کرد.

روابط ژاپن و کره جنوبی از چند ماه قبل به دلیل مساله کار اجباری زمان جنگ جهانی دوم به وخامت گرایید به طوری که دو کشور یکدیگر را از لیست شرکای قابل اعتماد حذف کردند کره جنوبی حتی پیمان دفاعی دو جانبه خود با کره جنوبی را لغو کرد.

در ادامه بحرانی شدن روابط دو کشور، ژاپن تصمیم گرفت صادرات مواد حساس به کره جنوبی را ممنوع کند به طوری که مقامات وزارت دارایی ژاپن می گویند صادرات هیدروژن فلوراید به مقصد صنایع با فناوری بالای کره جنوبی در ماه اوت به صفر رسید.

این ماده شیمیایی یکی از سه ماده ای است که در ساخت نیمه هادی ها مورد استفاده قرار می گیرد و در حال حاضر تحت کنترل شدیدتر صادراتی است برای مقایسه، ژاپن در ماه اوت سال گذشته بیشتر از سه هزار تن از این ماده را به کره جنوبی ارسال کرد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان