arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۹۱۵۶
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۵ - ۰۳ آبان ۱۳۹۸

افرادی که غذاهای چرب می خورند 75 درصد بیشتر از سایرین به آلزایمر مبتلا می شوند

یک مطالعه جدید که توسط متخصصان آمریکایی انجام شده است نشان می دهد که افرادی که بیش از سایرین غذاهای چرب و پر کالری مصرف می کنند 75 درصد بیش از دیگران در معرض ابتلا به آلزایمر قرار دارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک مطالعه جدید که توسط متخصصان آمریکایی انجام شده است نشان می دهد که افرادی که بیش از سایرین غذاهای چرب و پر کالری مصرف می کنند 75 درصد بیش از دیگران در معرض ابتلا به آلزایمر قرار دارند.

به گزارش سرویس خواندنی های انتخاب، نیلوم تی اگارویل متخصص تغذیه کالیفرنیایی در این خصوص می گوید: "این مطالعه نشان می دهد علاوه بر نتایج شناخته شده قلبی عروقی ، نتایج منفی" مغزی / شناختی " متعددی نیز درباره مصرف غذاهای چرب وجود دارد. آگاروال عضو آکادمی نورولوژی آمریکایی آلزایمر در شیکاگو است.

برای اجرای این طرح، بیش از 1600 زن و مرد ژاپنی فاقد زوال عقل طی یک دوره 10 ساله مورد بررسی قرار گرفتند. در ابتدا روی آنها آزمایش خون انجام شد تا میزان چربی ترانس آنها سنجیده شود و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. سپس محققان فاكتورهای دیگری را كه می تواند خطر ابتلا به زوال عقل را تحت تأثیر قرار دهد ، از جمله فشار خون بالا ، دیابت و استعمال سیگار را بررسی کردند. آنها دریافتند که افرادی که دارای بالاترین سطح چربیهای ترانس هستند بین  52٪  تا 75٪ بیشتر از افراد دیگر در معرض ابتلا به زوال عقل قرار دارند.

دکتر ریچارد آیزاکسون ، متخصص کلینیک پیشگیری از بیماری آلزایمر در موسسه پزشکی ویل ون کرنل در نیویورک گفت: "این سیستم مطالعه چربیهای ترانس به جای استفاده از سنتی تر از پرسشنامه های رژیم غذایی کار می کند و باعث افزایش اعتبار علمی نتایج می شود."

چربی های ترانس به طور طبیعی در گوشت و غذاهای لبنی وجود دارند اما زیاده روی در مصرف این ماده زمینه ساز مشکلاتی جدی می شود. اسیدهای چرب ترانس مصنوعی توسط یک فرایند صنعتی ایجاد می شوند که هیدروژن را به روغن های گیاهی مایع اضافه می کند تا آنها را محکم تر کنند.

صنایع غذایی چربی های ترانس را دوست دارند زیرا تولید آنها ارزان است. علاوه بر غذاهای سرخ شده ، چربی های ترانس در خامه قهوه ها ، کیک ها ، پای ، پیتزا یخ زده ، کوکی ها ، کراکر ، بیسکویت ها و ده ها غذای دیگر فرآوری شده یافت می شوند.در مطالعه ای که توسط پژوهشگران ژاپنی انجام شده مشخص شده كه شیرینی و آبنبات ها نیز حاوی مقادیری قابل توجه از چربی های ترانس هستند.

پس از تحقیقات گسترده ، ارتباط بین چربی های ترانس و افزایش کلسترول بد، سازمان غذا و داروی ایالات متحده چربی های ترانس را در سال 2015 ممنوع اعلام کرد.سپس سه سال به شرکتها مهلت داده شد تا از استفاده آن جلوگیری کنند. اما حتی اگر هر تولید کننده نیز مصرف ترانس را رعایت کند، بدان معنا نیست که چربی های ترانس از قفسه های مواد غذایی خارج می شوند. حتی در دوزهای کوچک ، چربی های مصنوعی ترانس هنوز هم در بیماری قلبی عروقی ، دیابت و سایر شرایط مانند زوال عقل نقش دارند.

نظرات بینندگان