arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۹۴۶۴
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۰ - ۰۶ آبان ۱۳۹۸

ایست کاهش معاملات مسکن/رشد ۲۱ درصدی معاملات در مهرماه

در حالی که معاملات مسکن در شش ماه ابتدایی سال جاری روند نزولی به خود گرفته و حتی قیمت‌ها افت داشت، اما گزارش‌ها از رشد 21 درصدی خرید و فروش و ثبات قیمت مسکن در مهر ماه حکایت دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایست کاهش معاملات مسکن/رشد ۲۱ درصدی معاملات در مهرماهپس از رشد جهشی قیمت مسکن در سال 97 میزان معاملات مسکن به دلیل کاهش قدرت خرید مسکن افت قابل توجهی پیدا کرد، به طوری که معاملات مسکن در شش ماه نخست سال جاری، میزان افت قابل توجهی پیدا کرد و به گفته فعالان بازار مسکن این کاهش تعداد معاملات در سال‌های گذشته بی سابقه بوده است.

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک نیز در تازه ترین اظهار نظر خود و در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفته بود که میزان معاملات مسکن در مهر ماه تا حدودی رشد داشته است و تا پایان سال نیز شاهد ثبات قیمت ها خواهیم بود.

بر اساس این گزارش دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در تازه‌ترین تحلیل خود از بازار معاملات مسکن و همچنین قیمت واحدهای مسکونی گزارش می‌دهد که قیمت‌ها در بازار مسکن ثبات نسبی داشته و حتی معاملات بازار مسکن در مهر سال جاری نسبت به شهریور رشد ۲۱ درصدی داشته است.

این گزارش می‌افزاید: در مهرماه امسال تعداد ۳۴۵۷ مبایعه نامه ثبت شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۶۳ درصد کاهش یافته و نسبت به ماه گذشته (شهریور) نیز ۲۱ درصد رشد داشت. همچنین متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی ۱۲ میلیون و ۸۴۸ هزار تومان معامله شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۴۸.۸ درصد و نسبت به ماه قبل یک درصد افزایش یافت.

*منطقه 5 پرطرفدارترین برای خرید مسکن

تعداد مبایعه نامه های مهرماه نیز نشان می دهد که بیشترین مبایعه نامه در منطقه ۵ تهران و کمترین مبایعه نامه در مناطق ۱۹ و ۲۲ به ثبت رسیده است. این روند حاکی است که منطقه ۵ همچنان به عنوان یکی از مناطق پرطرفدار برای خرید و فروش است.

وضعیت بازار مسکن شهر تهران در هفت ماهه نخست امسال نشان می‌دهد که ۳۶ هزار و ۵۱۵ مبایعه‌نامه در این مدت به امضا رسیده که این میزان در مقایسه با سال گذشته که ۸۷ هزار مبایعه‌نامه ثبت شده، ۵۸ درصد افت داشته است.

متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی آپارتمانی در تهران ۱۲ میلیون و ۸۴۶ هزار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که هر متر مربع بیش از هفت میلیون تومان معامله می‌شد، افزایش ۸۲.۷ درصدی داشت.

این گزارش می‌افزاید: متوسط قیمت یک مترمربع آپارتمان در مناطق ۲۲ گانه تهران، در منطقه یک با ۲۸ میلیون و ۱۷۲ هزار تومان بیشترین و در منطقه ۱۸ با ۵ میلیون و ۷۴۲ هزار تومان کمترین مقدار را در این ماه به خود اختصاص داده‌اند.

مناطق یک، دو، سه، چهار، پنج، هفت، هشت، ۱۱، ۱۳، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰ با افزایش مواجه بودند که بیشترین افزایش قیمت در هر مترمربع واحد مسکونی نسبت به ماه گذشته مربوط به منطقه یک با حدود ۴ میلیون تومان و کمترین رقم افزایش مربوط به منطقه ۱۸ با حدود ۱۴۲ هزار تومان بوده است.

مناطق ۶، ۹، ۱۰، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۲۱ و ۲۲ کاهش قیمت در هر مترمربع واحد مسکونی داشتند که بیشترین کاهش قیمت را منطقه ۲۲ و ۱۰ با حدود ۲۰۰ هزار تومان و منطقه ۲۱ با ۲۴۷۰ میلیون تومان داشته است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان