arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۹۵۹۴
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۸ - ۰۷ آبان ۱۳۹۸

روسیه: نفت سوریه باید در اختیار دولت این کشور باشد نه داعش یا آمریکا / کردها در زمان تعیین شده از مناطق مورد توافق روسیه و ترکیه خارج شوند

نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه با بیان اینکه نفت این کشور باید در اختیار مردم سوریه باشد، ابراز امیدواری کرد که کردها در زمان تعیین شده از مناطق مورد توافق روسیه و ترکیه خارج شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه با بیان اینکه نفت این کشور باید در اختیار مردم سوریه باشد، ابراز امیدواری کرد که کردها در زمان تعیین شده از مناطق مورد توافق روسیه و ترکیه خارج شوند.

«السکاندر لاورنتیف» که به ژنو رفته است، در جمع خبرنگاران تاس و ریانووستی با بیان این مطلب افزود: هنوز ارزیابی در خصوص اجرای توافق روسیه و ترکیه درباره سوریه دشوار است، اوضاع پیچیده است و اجرای توافق کار آسانی نیست بنابراین اظهار نظر در این باره دشوار است.

وی گفت: ارزیابی از روند طی شده خیلی زود است و باید صبر کنیم تا ببینیم در نهایت چه اتفاقی خواهد افتاد.

ترکیه چهارشنبه ۱۷ مهرماه در عملیاتی با نام «چشمه صلح» به بخش‌های کردنشین شمال شرق سوریه حمله کرد.

رئیس جمهوری ترکیه، این اقدام نظامی را عملیات علیه گروه‌های تروریستی حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) بیان کرد.

عملیات نظامی اخیر ترکیه در شمال سوریه سه شنبه ۳۰ مهرماه در پی توافق مسکو و آنکارا پایان یافت و هر دو طرف مدت زمان پنج روزه ای را برای اجرای آن تعیین کردند که سه شنبه به پایان می‌رسد.

خبرگزاری ریانووستی نیز به نقل از لاورنتیف نوشته است: ما معتقدیم مناطقی که میادین نفتی در آن وجود دارد باید توسط دولت سوریه کنترل شود.

وزارت دفاع روسیه روز شنبه تصاویر ماهواره‌ای از برخی مناطق سوریه منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی چتر امنیتی برای قاچاق نفت سوریه ایجاد کرده‌اند و با وجود تحریم نفت این کشور از سوی آمریکا، با راهزنی بین‌المللی، ماهانه حدود ۳۰ میلیون دلار به جیب می‌زنند.

«ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه این اطلاعات را در واکنش به اظهارات «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا و رئیس پنتاگون که بر لزوم ماندن تعدادی از سربازان آمریکایی در شرق سوریه برای حفاظت از میادین نفتی از دست گروه تروریستی داعش سخن گفته بود، منتشر کرد.

به گفته وی، ذخایر هیدروکربنی و سایر مواد معدنی سوریه نه تنها برای داعش یا نیروهای آمریکایی مدعی مبارزه با این گروه تروریستی نیست بلکه تنها به مردم سوریه تعلق دارد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان