arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۹۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۰ - ۰۸ آبان ۱۳۹۸

تخلفات رانندگی مسافربرهای اینترنتی چگونه رصد می‌شود؟ / پلیس: گزارش‌های مسافران از طریق اپلیکیشن را بررسی می‌کنیم

فعالیت مسافربرهای اینترنتی همچنان در حال افزایش است و در این میان برخی معتقدند که باید نظارت بر خودروهای این ناوگان افزایش یابد، موضوعی که رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا درباره آن توضیحاتی را داده و تاکید دارد که این خودروها باید از بسیاری از قوانین و مقررات مربوط به خودروهای حمل و نقل عمومی پیروی کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فعالیت مسافربرهای اینترنتی همچنان در حال افزایش است و در این میان برخی معتقدند که باید نظارت بر خودروهای این ناوگان افزایش یابد، موضوعی که رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا درباره آن توضیحاتی را داده و تاکید دارد که این خودروها باید از بسیاری از قوانین و مقررات مربوط به خودروهای حمل و نقل عمومی پیروی کنند.

سردار سید کمال هادیانفر در گفت‌وگو با ایسنا در مورد ساماندهی مسافربرهای اینترنتی و آیین‌نامه‌ای که اخیرا از سوی وزارت کشور در این خصوص صادر شده گفت: در جلساتی که برای تنظیم و تصویب این آیین‌نامه برگزار شد، معاون عملیات پلیس راهور هم حضور داشت و مواردی را لازم بود مطرح کرده است، اما توجه داشته باشید که این آیین‌نامه یک سند صنفی است و بیشتر خط و مرز فعالیت این نوع از مسافربرها را با آژانس‌ها و تاکسی‌ها مشخص کرده است و مباحث ترافیکی چندانی در آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه قانون و آیین نامه‌های فعالیت مسافربرهای اینترنتی برای پلیس روشن و شفاف است.اظهارکرد: به عنوان مثال اگر در گذشته فردی گواهینامه رانندگی پایه 3 داشت، نمی‌توانست راننده خودروهای حمل و نقل عمومی شود و تاکسیرانی و آژانس‌ها مطلقا چنین اجازه‌ای به آنها نمی‌داند. با امدن تپسی و اسنپ و ... هم همین قوانین و محدودیت‌ها وجود داشت، اما در آیین نامه جدید به رانندگان پایه سه کمک شد تا بتوانند در صورت دارا بودن یکسری شرایط به عنوان مسافربر اینترنتی نیز فعالیت کنند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا ادامه داد:‌ در آیین نامه جدید گفته شده که داشتن 23 سال سن و حداقل دو سال تجربه رانندگی شرط فعالیت به عنوان راننده حمل و نقل عمومی است و براین اساس این آیین‌نامه به رانندگان این ناوگان کمک کرد که بدون محدودیت رانندگی کنند، حالا در این میان برخی دچار این سوتفاهم شدند که این یک محدودیت است که به تازگی اعمال شده در حالی که این یک کمک و محدودیتی بود که کاهش یافت. اگر قرار بود به شیوه قبل عمل شود حتما باید این رانندگان هم گواهینامه پایه دو دریافت می‌کردند.

سردار هادیانفر در مورد اینکه آیا قوانین مربوط به معاینه فنی خودروهای حمل و نقل عمومی درمورد خودروهای مسافربر اینترنتی نیز پیش‌بینی شده گفت: هرچه برای تاکسی‌ها پیش‌بینی شده برابر قانون برای این‌ها هم پیش‌بینی شده است.

وی در مورد اینکه آیا لازم است که خودروهای مسافربر اینترنتی از طریق برچسب یا نوشته‌ای روی بدنه خودرو مشخص شوند، تا امکان شناسایی آنها از سوی پلیس وجود داشته باشد هم تصریح کرد: ببینید این نوع کسب و کارها عمدتا برای افرادی است که در شغل دوم کار می‌کنند و خیلی هم خود راننده‌ها تمایل به اینکه ماشینشان نشان دار شود، ندارند. برابر قانون هم برچسب زدن و بغل نویسی برای این نوع از خودروها ممنوع است. در همه جای دنیا هم مسافربرهای اینترنتتی نشان و علائمی ندارند و مردم از طریق اپلیکیشن‌ها آنها را می‌شناسند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا درپاسخ به اینکه پلیس چگونه این خودروها را برای چک کردن معاینه فنی و ... شناسایی می‌کند، گفت: اطلاعات این‌ خودروها را در سامانه کنترلی پلیس داریم و می‌توانیم از این طریق تخلفات این خودروها را کنترل کنیم. علاوه بر اینکه خود شرکت‌های ارائه دهنده این خدمات نیز با پلیس همکاری لازم را دارند و گزارش‌هایی که مسافران از طریق اپلیکیشن در مورد این تخلفات بدهند را بررسی خواهند کرد.

وی در مورد نمرات منفی تخلفات رانندگی حادثه‌ساز خودروهای حمل و نقل عمومی و اینکه آیا این نمرات برای این خودروها نیز اعمال می‌شود یا خیر گفت: در مورد این‌ها حتما همینطور است.

نظرات بینندگان