arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۹۷۶۲
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۱ - ۰۸ آبان ۱۳۹۸

چهارمین و پنجمین روز اعتراضات در میدان تحریر بغداد؛ از تظاهرات متمرکز تا دورهمی‌های متنوع

تظاهرات در چهارمین و پنجمین روز خود روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در میدان تحریر درمرکز بغداد با حضور تعداد نسبتا زیادی از دانش آموزان و دانشجویان و خانواده‌ها آغاز شد اما عصرها با بازگشت دانش‌آموزان و دانشجویان به خانه‌هایشان، بتدریج از جمعیت آن کاسته شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تظاهرات در چهارمین و پنجمین روز خود روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در میدان تحریر درمرکز بغداد با حضور تعداد نسبتا زیادی از دانش آموزان و دانشجویان و خانواده‌ها آغاز شد اما عصرها با بازگشت دانش‌آموزان و دانشجویان به خانه‌هایشان، بتدریج از جمعیت آن کاسته شد.

میدان تحریر در مرکز بغداد در جوار پل جمهوری و خیابان های منتهی به آن تا تقاطع وزارت کشور که محوطه ای به شعاع تقریبی یکهزار و ۵۰۰ متر است در این ایام تا پیش از ظهر با حضور دانش آموزان و دانشجویان، مملو از جمعیت تظاهرکننده می شود اما به تدریج که دانش آموزان و دانشجویان به خانه های خود بازمی گردند و از جمعیت کاسته می شود تا دوباره عصرها خانواده ها می آیند و دورهمی هایی با فضای متنوع، شاد و سرودهای حماسی و ملی تشکیل شود و تا ساعت دیرهنگام شب که افراد و گروههای خاص می آیند و فضا دوباره ملتهب و همراه با درگیری با نیروی های امنیتی برای عبور از پل جمهوری و رسیدن به منطقه خضرا و تشدید صدای شلیک گاز اشک آور و گلوله های صوتی.

 

 

در این چند روز بسیاری از دانش آموزان مقاطع راهنمایی و دبیرستان و دانشجویان دانشگاه ها با تعطیلی کلاس های درس خود به صفوف تظاهرکنندگان پیوسته و باعث افزایش محسوس جمعیت حاضر در باب الشرقی شده اند.

انتقال دانش آموزان به محل برگزاری تظاهرات در باب الشرقی با توجه به خشونت هایی که این منطقه در روزهای گذشته شاهد بوده و موجب کشته و زخمی شدن تعدادی از شهروندان شده، اعتراضات گسترده ای در بین اولیاء دانش آموزان به همراه داشته و وزیر آموزش و پرورش عراق را در قبال سلامت جانی فرزندان خود مسوول دانستند.

برخی از این والدین طی تماس با برخی از شبکه های تلویزیونی از مدیران مدارسی که کلاس های درس را تعطیلی کرده و خودسرانه دانش آموزان را به محل تظاهرات ها هدایت می کنند به شدت انتقاد کرده و گفته اند که وزیر آموزش و پرورش مسوول است.

دولت عراق در بیانیه ای نسبت به هرگونه تعطیلی مدارس و کلاس های درس در دانشگاه ها و و مقاطع مختلف تحصیلی هشدار داده و گفته بود که عوامل تعطیلی مدارس و دانشگاه ها مورد بازخواست قانونی قرار می گیرند.

همزمان سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق نیز در بیانیه ای گفته است که تحت فشار گذاشتن مدارس و بیرون آوردن دانش آموزان به تظاهرات نوعی ارعاب افکنی است و جان آنها را به خطر می اندازد.

«عبدالکریم خلف» افزوده است که از تمامی مدیران مدارس می خواهد که به ساعات کلاس های درس پایبندی کامل داشته باشند.

گفته می شود که برخی از جریان های سیاسی همسو با تظاهرات، در حال حاضر در برخی مناطق بغداد، متولیان مدارس را تحت فشار می گذارند تا دانش آموزان نیز در تظاهرات شرکت داده شوند.

تعداد زیادی از دانش آموزان نیز روزانه از شهرک صدر و دیگر مناطق شمال و شمال شرق بغداد با پیراهن های سفید رنگ خود در حالی که پرچم عراق را به دست گرفته اند به سمت محل برگزاری تظاهرات حرکت می کنند.

جمعی از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه مستنصریه و بغداد نیز به صورت گروهی پای پیاده از محل دانشگاه ها و دانشکده های خود با حمل پرچم های عراق به سمت محل برگزاری تظاهرات در باب الشرقی می آیند.

اغلب جمعیت حاضر در منطقه باب الشرقی در روزهای اخیر پرچم عراق را به دست دارند و شعارهایی در مسالمت آمیز بودن تظاهرات سر می دهند.

 

تظاهرات در بعد از ظهر ها شاهد هرج و مرج و بی نظمی در میدان تحریر است و یک عده چند صد نفری از تظاهرکنندگان جوان همچنان تلاش می کنند تا از دیوارهای سیمانی تعبیه شده بر روی پل جمهوری عبور کرده و خود را به منطقه امنیتی سبز (مقر نهادهای حاکمیتی عراق) برسانند اما نیروهای امنیتی عراق هر از چندی با شلیک گلوله های صوتی و اشک آور آنها را از نزدیک شدن به دیوارهای سیمانی، دور می کردند.

گفته می شود که برخی از جریان های سیاسی همسو با تظاهرات برای کسب عواطف مردم و سوء استفاده از روحیه حماسی و ماجراجویی دانش آموزان و دانشجویان، آنها را به محل تظاهرات انتقال داده اند.

تعدادی از رسانه های عراق نسبت به این خودسری برخی از مدیران مدارس و همچنین جریان های سیاسی همسو با تظاهرات در انتقال دانش آموزان به محل تظاهرات بدون اخذ اجازه از اولیاء امور آنها انتقاد کرده اند.

اولیاء امور و عموم مردم از احتمال وقوع خشونت ها و کشته یا زخمی شدن دانش آموزان و دانشجویان در محل برگزاری تظاهرات ها نگران هستند.

میدان تحریر بعد از چند روز تظاهرات، کم کم به جوانان و نوجوانان و دانشجویان و خانواده ها تبدیل شده و این قشر اکثریت جمعیت حاضر در این محل را تشکیل می دهند.

بی نظمی و آشفتگی در نگاه اول نظر هر تازه واردی را به میدان تحریر جلب می کند و تجمع ها در داخل این میدان به صورت دسته های پراکنده هستند که هر گروه شعارهای خاص خود و طرفداران خاص خود را دارد.

در این بلبشو میدان تحریر تنها یک عده چند صد نفری در سینه کش پل جمهوری درصدد درگیری با نیروهای امنیتی برای عبور از این پل و رسیدن به منطقه امنیتی سبز هستند و اکثریت حاضر نظاره گر تلاش های این عده هستند و هر از چندی شلیک یک گلوله اشک آور که می خواهد تجمعات افراد را در کنار پل جمهوری به هم بریزد، جوی از بی نظمی و فرار افراد را به جهات مختلف باعث می شود.

میدان تحریر در حالی که شاهد این بی نظمی و آشفتگی و در عین حال همدلی و همکاری بین تظاهرکنندگان است در سوی دیگر پل جمهوری که منطقه امنیتی سبز و محله مسکونی کراده مریم واقع شده، آرامش حاکم است و تعدادی از نیروهای امنیتی برای تحویل گرفتن نوبت کاری خود در داخل پارک کراده مریم، دراز کشیده اند اما هر از گاهی صدای شلیک گلوله های صوتی خوابشان و آرامششان را به هم می زند.

در حالی این تکاپوی مجدد برای عبور از پل جمهوری همچنان وجد دارد که در این سوی پل، پارلمان عراق توانسته است طی دو روز گذشته تشکیل جلسه داده و به تعدادی از مطالبات تظاهرکنندگان رسیدگی کرده و آن را به تصویب برساند.

به رغم این خواسته های تظاهرکنندگان که امروز در پارلمان تصویب شد اما هنوز تظاهرکنندگان علائمی دال بر بازگشت به خانه های خود نشان نداده بلکه در تحولی تازه در روند اعتراضات در بغداد، کانون معلمان به طور رسمی برخلاف بیانیه دولت از تمامی معلمین خواست از حضور در کلاس های درس خودداری کرده و کانون حقوقدانان عراق نیز از تمامی وکلای دادگستری خواست از حضور در دادگاه ها و دفاع از موکلین خود تا اطلاع ثانونی سرباز بزنند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان