arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۹۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۹ - ۰۸ آبان ۱۳۹۸

نخست وزیر سابق داغستان به شش سال زندان محکوم شد

«عبدالصمد حمیداف» نخست وزیر سابق جمهوری داغستان در منطقه قفقاز شمالی روسیه که به اتهام فساد مالی و حیف و میل بودجه دولت در بازداشت قرار داشت به شش سال زندان محکوم شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«عبدالصمد حمیداف» نخست وزیر سابق جمهوری داغستان در منطقه قفقاز شمالی روسیه که به اتهام فساد مالی و حیف و میل بودجه دولت در بازداشت قرار داشت به شش سال زندان محکوم شد.

در حکم دادگاه منطقه لفورتووا مسکو آمده است که «رادیون یوسوفوف» معاون حمیداف نیز به دلیل مشارکت در جرم به سه سال زندان محکوم شده است.

این افراد تنها در یک فقره فساد مالی متهم به حیف و میل ۴۱ میلیون روبل (معادل ۶۴۰ هزار و ۶۵۰ دلار) بودجه دولت شدند زمانی که وظیفه داشتند یک ساختمان ویژه بازداشت اتباع خارجی در جمهوری داغستان بسازند.

براساس گزارش رسانه‌های روسیه، این فقط یک مورد از جرائم حمیداف و همدستانش است و تحقیقات درباره جرایم دیگر این تیم ادامه دارد ضمن اینکه آنها باید ۴۱ میلیون روبل را به دولت بازگردانند.

حمیداف نخست‌وزیر سابق داغستان، «رادیون یوسوفوف» و «شامیل ایسایف» دو معاون وی و نیز «شاه عباس شاهوف» وزیر آموزش این جمهوری زمستان پارسال بازداشت شدند.

در آن زمان گفته می‌شد که آنها حدود ۱۰۰ میلیون روبل (حدود یک و نیم میلیون دلار) از بودجه دولت را بر باد داده‌اند.

جمهوری داغستان در منطقه قفقاز روسیه و در حاشیه شمال غربی دریای خزر واقع شده است.

در دو سال اخیر چندین مقام روس در چارچوب طرح مبارزه با فساد مالی دستگیر شدند.
آلکسی اولیوکایف وزیر توسعه اقتصادی روسیه از برجسته ترین مقامات روسیه است که به اتهام گرفتن غیرقانونی دو میلیون دلار دستگیر شد.
چندی پیش نیز رئیس کمیته مبارزه با فساد مالی وزارت کشور روسیه پس از کشف 220 میلیون دلار وجه نقد دارای بسته بندی بانک‌های آمریکایی به صورت نو در خانه یکی از بستگان خود بازداشت شد.
پیش از آن نیز حدود 900 هزار دلار پول نقد از محل سکونت «آندره بلیانینوف» رییس وقت سازمان فدرال گمرکات روسیه کشف شد و سبب استعفای فوری این مقام چند ساعت پس از انتشار خبر و تصویر وی شد.
همچنین در یک اقدام ضد فساد، استاندار وقت منطقه کروف روسیه هنگام دریافت 400 هزار یورو که رشوه نقدی محسوب می‌شود، بازداشت و پس از مدت کوتاهی چهره وی داخل سلول در رسانه‌ها منتشر شد.
پیش از وی نیز استاندار ساخالین به جرم ارتکاب به فساد مالی محکوم به مصادره تمامی اموال شد که بازتاب گسترده‌ای در روسیه داشت.
بازداشت شهردار ولادی وستوک با اتهام‌های مشابه، دستگیری «میخاییل آبیزوف» وزیر سابق امور شفافیت دولت روسیه که گفته می‌شد مشاور پوتین نیز بوده است از دیگر مصادیق برخورد شدید دستگاه امنیتی روسیه با گسترش فساد در میان مسئولان است.
پوتین در دور جدید ریاست جمهوری شش ساله خود به مردم روسیه وعده داده است که به شدت با فساد در هر سطحی برخورد کند هر چند مخالفان، بسیاری از گروه‌های فساد در روسیه را افرادی می‌دانند که در دایره قدرت قرار دارند.

در همین راستا در چند وقت گذشته یک وزیر کابینه دولت روسیه و دو استاندار به جرم فساد مالی دستگیر و زندانی شدند.
چند ماه پیش نیز رئوف آراشوکوف سناتور شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) به جرم تشکیل یک گروه تبهکاری و قتل دو نفر در صحن شورا در حالی توسط نیروهای امنیتی محاصره و دستگیر شد که خود را برای سخنرانی آماده می‌کرد.
همزمان با دستگیری او، پدر و دو نفر از بستگانش به اتهام اقدامات تبهکارانه و فساد مالی در سن پترزبورگ دستگیر شدند و تحقیقات پیرامون این پرونده نیز همچنان ادامه دارد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان