arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۹۹۵۳
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۵ - ۰۹ آبان ۱۳۹۸

رجبی، نماینده شیراز: نتایج انتخابات همه را سورپرایز می‌کند

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه بعد از سه دوره، شاهد حضور اقلیتی ۸۰ نفره از اصلاح‌طلبان در دهمین دوره مجلس بودیم، از اینکه برخی از افراد و رسانه‌ها قصد دارند این مجلس را ناکارآمد جلوه دهند، انتقاد و تاکید کرد که نتایج انتخابات مجلس یازدهم بسیاری را سورپرایز خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه بعد از سه دوره، شاهد حضور اقلیتی ۸۰ نفره از اصلاح‌طلبان در دهمین دوره مجلس بودیم، از اینکه برخی از افراد و رسانه‌ها قصد دارند این مجلس را ناکارآمد جلوه دهند، انتقاد و تاکید کرد که نتایج انتخابات مجلس یازدهم بسیاری را سورپرایز خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، فرج‌الله رجبی پنجشنبه در یک کنفرانس خبری، گفت: دور دهم مجلس شورای اسلامی از نظر من نمره قبولی می‌گیرد، اگرچه این نمره ۲۰ و نمره کاملی نخواهد بود، اما بعضی اینگونه القا کرده و می‌کنند که مجلس کاملا ناکارآمد بوده است.

او با بیان اینکه امکان بررسی و نقد کارنامه مجلس در ادوار مختلف وجود دارد، گفت: ما نمیگوییم که نگذاشتند کارهای مد نظرمان را انجام دهیم بلکه مدعی هستیم که کارهای زیادی انجام شد اگرچه می‌توانستیم اثرگذارتر عمل کرده و اقدامات بیشتری را انجام دهیم. هیچ زمانی هم نگفته‌ام که نگذاشتند کار کنیم.

رجبی با بیان اینکه بعد از سه دوره (۱۲ سال) دوری اصلاح‌طلبان از مجلس، در دوره دهم امکان حضور اقلیتی با این تفکر در مرکز قانونگزاری کشور فراهم شد، گفت: مجلس دهم در دوران فعالیت خود با بیش از ۱۰ تا ۱۵ بحران ملی و بین‎المللی نظیر موسسات اعتباری، مسائل محیط زیستی، قاچاق، تحریم و ... روبرو بود.

او با بیان اینکه در این دوره به واسطه حضور تعداد اندکی از اصلاح‌طلبان در مجلس شاهد مصوبات و رویدادهای مثبت و ممانعت از وقوع بسیاری مسائل و مصوبات منفی بودیم، گفت: اگر می‌خواهیم تمام خواسته‌ها از مجلس محقق شود، امسال تعداد بیشتری از اصلاح‌طلبان را باید به مجلس بفرستیم.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طی یکی دو سال اخیر عده‌ای فضایی در جامعه ایجاد و تقویت کرده‌اند که این نمایندگان در مجلس چه کرده‌اند، گفت: با شرکت نکردن در انتخابات کاری درست نمیشود؛ باید بدانیم مهمترین ویژگی مجلس و انتخابات آنست که اگر فردی را نمی‌پسندیم، این امکان را داریم که فرد دیگری را جایگزین او کنیم.

رجبی اضافه کرد: ارزیابی من اینست که برخلاف ادعای برخی مبنی بر آزرده بودن مردم و شرکت نکردن آنان در انتخابات، در این دوره شاهد حضور باشکوهتر مردم خواهیم بود و حتی طیف خاکستری هم در انتخابات شرکت خواهد کرد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز برخی دائما این موضوع را تقویت می‌کنند که انتخابات فایده‌ای ندارد، در حالی‌که بزرگترین ویژگی مجلس حق انتخاب است و رویکرد ناکارآمدی، فارغ از مسائل و دیدگاه‌های سیاسی، تضعیف جایگاه مجلس را به دنبال دارد؛ سردی و یخی فضای فعلی با ثبت نام کاندیداها و ورود احزاب شکسته می‌شود.

نمره مجلس دهم قطعا منفی نیست

او مجلس دهم را مجلسی پر مسئولیت فارغ از تفکیک جریان‌های سیاسی دانست و گفت: این مجلس نمره‌اش قطعا منفی نیست و برای عدم تلاطم در جامعه برخی تصمیم‌ها غیرعلنی گرفته شد.شاید در فضای انتخابات پیش رو فرصتی ایجاد شود که برخی از این مسائل باز شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در انتخابات مجلس یازدهم باز هم طیف موسوم به اصلاح طلب به جدیت ورود خواهند کرد اما معتقد نیستم که باید لیست ارائه شود، بلکه شخصیت‌هایی دارای ایده از این جریان سیاسی باید ورود کنند.

رجبی گفت: اگرچه جریان اصلاح طلب در مجلس دهم، اقلیت هستند اما اقدامات کارسازی به ویژه در مدیریت طرح‌ها و لوایح و جلوگیری از برخی آنها داشته‌اند.

او اعلام کرد که در مدت باقی مانده فعالیت مجلس دهم گزارشی از طرح‌ها و لوایحی که اصلاح طلبان مجلس نقش مهمی در تصویب یا رد آنها داشته‌اند را ارائه خواهد داد تا مردم بتوانند ارزیابی دقیق تری داشته باشند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طیف خاکستری در انتخابات پیش رو نتایج انتخابات را دستخوش تغییر خواهند کرد، گفت: معتقدم شورای نگهبان نیز با سعه صدر ورود خواهد کرد.

تلاش برای مدیریت طرح شفافیت آرای نمایندگان از بیرون مجلس

او همچنین به دو طرح شفافیت که در مجلس فعلی در دستور کار قرار گرفت هم اشاره و اضافه کرد: در طرح نخست گروهی تلاش داشتند تحت عنوان شفافیت آرای نمایندگان را از بیرون مدیریت کنند و سریالی برای نمایندگان در موضوعاتی مانند FATF پیامک ارسال می‌کردند.

نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: اما در طرح جدید شفافیت، نمایندگان با نگاه عمومی به شفافیت و به عنوان یک ضروت به آن پرداختند و نمایندگان شیراز هم با آن موافق بودند، چرا که این طرح تضمینی برای عدم تحت فشار قرار گرفتن ارای نمایندگان است.

شورای احزاب اصلاح طلب فارس به همگرایی نزدیک‌ شده است

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به چگونگی ارزیابی از عملکرد شورای احزاب اصلاح طلب فارس نیز گفت: خوشبختانه این شورا به یک همگرایی نزدیک شده و امید است که اختلافات گذشته به یک همگرایی بدل شود و آراء اعضا با هم همخوانی پیدا کند.

رجبی در پاسخ به این ابهام که نمایندگان محافظه کارانه عمل کرده و خودسانسوری می‌کنند، گفت: من دقت در صحبت کردن و به کار بردن واژه و الفاظ سیاسی در سطوح مختلف را خود سانسوری و محافظه کاری نمی نامم و با قوت از عملکرد نمایندگان شیراز دفاع می‌کنم، زیرا در همه حوزه‌ها اقدامات تاثیرگذاری انجام شده است.

او بر این نکته تاکید کرد که در ارزیابی عملکرد مجلس باید نگاهی هم از زاویه دید کسانیکه درون این مجموعه فعالیت می کنند، به مسائل داشت، گفت: قطعا بر عملکرد اصلاح طلبان انتقاداتی وارد است اما این به آن معنا نیست که عملکردشان منفیست.

نقد جدی بر عملکرد روسای دانشگاه‌ها در شیراز

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین با انتقاد از عملکرد رؤسای دانشگاه‌های شیراز و علوم پزشکی شیراز به واسطه آنچه ایجاد نکردن فضای تعامل و گفت و گو در این مراکز عنوان می‌کرد، گفت: روسای این دانشگاهها، چه فضایی برای گفت‌وگو و تعامل ایجاد کرده‌اند؟ متاسفانه مدیران امروز ما بسیار محافظه کار شده‌اند؛ این موضوع مهم را باید تحلیل کرد، محافظه کاری در عرصه مدیریت عیب محسوب می‌شود و این عیب در محیط دانشگاهی بیشتر نمود دارد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که فعالیت‌های دانشجویی و دانشگاهی موتور حرکت دهنده جامعه در ابعاد مختلف بوده و در نهایت به نفع توسعه سیاسی، بالندگی و نظام است.

به جای ایجاد فضای گفت وگو همدیگر را نفوذی خطاب می‌کنیم

رجبی همچنین با بیان اینکه هر اتفاق مهمی که در کشور می‌افتد و هر تصمیمی که گرفته می‌شود، بازهم عده‌ای ناراضی هستند، گفت: چرا با عدم ایجاد فضای گفت‌وگو جامعه را دائم در ابهام نگه می‌داریم؟ فضای گفت‌وگو در سطح ملی نه ایجاد شده، نه تعمیم داده می‌شود و نه تقویت و به جای آن همدیگر را نفوذی خطاب می‌کنیم و این افت برای قوام حکومت، توسعه پایداری سیاسی و دموکراسی است.

او تاکید کرد که احزاب، دانشگاه و مسئولین باید فضای گفت‌وگو ملی را ایجاد کنند تا مردم در کلیدی ترین تصمیم‌ها در ابهام باقی نمانند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به عنوان مثال مسئله رفراندم هم فارغ از اینکه در قانون اساسی دیده شده ممکن است موجب واگرایی شده و به سرنوشت برجام و FATF دچار شود و مجدد جامعه را دو قطبی کند.

رجبی با بیان اینکه چرا باید تنش را در جامعه گسترش دهیم، عنوان کرد: معیشت مردم فوق‌العاده مهم است اما وقتی درآمد نداریم مگر می‌شود با واقعیت‌ها جدال کرد؟می‌گفتند تحریم‌ها اثر ندارد اما واقعیت این است که تحریم‌ در گشایش‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و داد و ستدها تاثیر داشته است.شرایط کشور امروز به گونه‌ای است که سرمایه گذار نمی‌تواند بیاید و حل این مشکل نیازمند اندیشیدن تمهیدات لازم است.

او یادآور شد: مجلس تلاش کرده تا متناسب با واقعیت‌های جامعه تصمیمات مهمی بگیرد اما اینکه تمام تصمیات درست بوده یا نه جای بحث دارد.

نماینده مردم شیراز در مجلس در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: به نظر می‌رسد فضایی در کشور ایجاد شده که ذهن‌ها تحت‌الشعاع مسائل تحریم و درآمدی قرار گرفته و موضوعات استانی کمتر مدنظر قرار گرفته که این امر، بی انصافی است.

رجبی با بیان اینکه علی‌رغم شرایط تحریم، عملکرد بسیاری از دستگاههای خدماتی و اجرایی در استانها از جمله فارس قابل قبول است، افزود: امروز دائما در مواجه با فضایی توام با ناامیدی و تزریق انرژی‌های منفی در کشور قرار داریم و موجب شده تا آمار اقدمات مطلوب به و نقاط مثبت، اساسا به چشم نیاید.

او با بیان اینکه توسعه اینترنت در روستاها، گاز رسانی، برخورداری روستا و شهرها از آب و ...از نکاتی است که از اذهان خارج شده، عنوان کرد: اینکه چرا جنبه‌های مثبت توسعه‌ای به چشم نمی‌آید، نیازمند تحلیل است که مشخص شود دچار چه مشکل فرهنگی شده‌ایم و باید دید که پشت این فضای کاملا منفی چه اقدامات مثبتی انجام شده است؟

لزوم تولید محتوای فرهنگی به جای امنیتی کردن مسائل

رجبی در پاسخ به موضوع هفت آبان و طرح جعلی روز کورش که به عنوان سئوال از سوی یکی از خبرنگاران مطرح شد، با بیان اینکه چنین روزی هیچ مستند تاریخی قابل قبولی ندارد، گفت: این موضوع و سایر موضوعات فرهنگی مانند تعطیلی برخی فیلم‌ها از جمله مسائلی است که در آنها به جای تولید محتوا توسط دستگاه‌های متولی، ساده ترین راه یعنی ورود نیروهای امنیتی و قضایی را انتخاب کرده‌ایم.

نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد: زمانی که دستگاههای متولی به خوبی کار نمی‌کنند و به جای تولید محتوا می‌خواهیم که خلاء فرهنگی را نیروهای قضایی ر امنیتی حل کنیم، طبیعی است که شاهد بروز مشکل شویم.

او با تاکید بر اینکه باید بودجه فرهنگی متناسب با برون داد نهادهای فرهنگی اختصاص یابد، گفت: در مسئله روز کوروش، باید رهنگوران ورود کنند و مستند تاریخی را به روش علمی ارائه کنند و همچنین تعدادی مورخ، متولی شوند و بروند مستند آن را بیرون بیاورند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اینکه به تولید محتوا در بسیاری از حوزه‌ها نمی‌پردازیم یک نقص است و راه حل این کار، تحقیق توسط مسئولین ذی ربط است.

رجبی با بیان اینکه چون تولید خوبی در نهادهای فرهنگی نداریم توقع داریم که مثلا یک سلیبریتی ترویج دینداری و دین مداری کند، گفت: چرا دنبال رفتار یک سلیبریتی می‌گردیم در حالی‌که این اشخاص متولی فرهنگی ما نیستند؟

نماینده مردم شیراز همچنین به تعطیلی تعدادی از سینماهای شیراز هم اشاره و خاطرنشان کرد: شیراز نزدیک به ١٠ سینما در رده ملی داشت اما چون اولویتی برای آنها قائل نشدیم با وجود اینکه برخی از آنها هویت ملی و فرهنگی محسوب می‌شد، رها شدند، متاسفانه برخی اشخاص متولی حفظ سینما، کار اصلی شان این نیست و باید مسئیولیت به کسانی واگذار شود که به لحاظ حقوقی امکان تصدی گری دارند.

نظرات بینندگان