arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۰۰۵۶
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۳ - ۱۰ آبان ۱۳۹۸

یادداشت‌های علم، جمعه ۱۰ آبان ۵۳: دلم به حال وزیر خارجه بدبخت می‌سوزد، شاهنشاه به این‌ها اعتماد ندارند!

در مذاکرات شاهنشاه، کیسینجر و سفیر آمریکا، هلمز رئیس سابق سیا، شرفیاب بودند. دلم به حال [عباس خلعتبری] وزیر خارجه بدبخت سوخت. معنی عدم شرفیابی او یا هرکس دیگر از دولت این است که شاهنشاه به این‌ها اعتماد ندارند. یاللعجب از این معما! پریروز هم که اسم نخست‌وزیر را از لیست مدعوین سر شام خط زدند و فحشی هم به [هرمز] قریب، رئیس تشریفات، که چنین لیستی تهیه کرده بود، دادند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یادداشت‌های علم، جمعه ۱۰ آبان ۵۳: دلم به حال وزیر خارجه بدبخت می‌سوزد، شاهنشاه به این‌ها اعتماد ندارند!

پس از انتشار خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی، «انتخاب» قصد دارد این بار بخش های گزیده ای از خاطرات دیگر شخصیت های مهم و تاثیرگذار کشور را روزانه، مرور و منتشر کند

به گزارش انتخاب، در خاطرات علم آمده است:

صبح سواری رفتم و بعد در همان فرح‌آباد با دخترم و نوه‌ام و خانم علم پیک‌نیک ناهار خوردیم. خوش گذشت. میل داشتم تا عصری بمانم، ولی سفیر انگلیس را خواسته بودم که به او بگویم این رادیو و تلویزیون آزاد انگلیس چرا بیچاره کردها را می‌کوبد؟ به این جهت ناچار شدم برگردم و ساعت پنج او را پذیرفتم و مطلب را حسب‌الامر مبارک شاهنشاه به او گفتم.

کیسینجر ساعت ۵ وارد شد و ساعت ۶ شرفیاب گردید. از ۶ تا هشت‌ونیم شرفیاب بود. بعد سر شام رفتیم. در سر میز شام که کیسینجر دست راست علیاحضرت شهبانو و من دست چپ نشسته بودم، خیلی واقعا از شاهنشاه تجلیل می‌کرد که «باید به عنوان معلم بیایند به رئیس‌جمهور ما درس بیاموزند»! من موقع را مغتنم شمردم و به شهبانو عرض کردم: «ملاحظه می‌فرمایید حالا چون موفق شده‌ایم، این حرف‌ها درباره ما گفته می‌شود، اگر شاهنشاه راه مستقیم خود را نرفته بودند و به حرف‌های مزخرف جراید خارجی یا مردم داخلی دائما راه عوض می‌کردند، ما این نبودیم که هستیم. در حقیقت همان‌طور که دل خارجی‌ها می‌خواست،‌ ما سرشکسته و توسری‌خورده باقی می‌ماندیم و آن‌ها موفق بودند.» این مطالب را مخصوصا عرض کردم، چون حساسیت شهبانو را در قبال جراید خارجی و حرف‌های مزخرف می‌دانستم. شهبانو فرمودند: «درست می‌گویی.»

بعد از شام باز هم کیسینجر تا نصف شب شرفیاب بود. خانم‌ها فیلمی در حضور علیاحضرت شهبانو دیدند و قبلا متفرق شدند، چون زن کیسینجر خیلی خسته بود. اخیرا زن گرفته و این زن بدترکیب را گرفته است. گویا پول‌دار است. کیسینجر را من این سفر مودب‌تر دیدم. گویا گرفتن پنجاه هزار دلار هدیه از راکفلر موقعی که مستشار نیکسون شده و حالا برملا گردیده و شکست کودتای قبرس او را آرام‌تر کرده است. دفعه قبل خیلی گستاخ بود.

وقتی کیسینجر مرخص شد من یک ربعی حضور شاهنشاه عرایض داشتم که کارهای جاری بود. با آن‌که فوق‌العاده خسته بودند، شاهنشاه را خیلی سر حال دیدم و خوشحال شدم.

در مذاکرات شاهنشاه، کیسینجر و سفیر آمریکا، هلمز رئیس سابق سیا، شرفیاب بودند. دلم به حال [عباس خلعتبری] وزیر خارجه بدبخت سوخت. معنی عدم شرفیابی او یا هرکس دیگر از دولت این است که شاهنشاه به این‌ها اعتماد ندارند. یاللعجب از این معما! پریروز هم که اسم نخست‌وزیر [هویدا] را از لیست مدعوین سر شام خط زدند و فحشی هم به [هرمز] قریب، رئیس تشریفات، که چنین لیستی تهیه کرده بود، دادند.

نظرات بینندگان