arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۰۲۶۵
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۴ - ۱۱ آبان ۱۳۹۸

كورتون همیشه بد نیست!

بیماری با درد سیاتیك و مختصری بیرون‌زدگی دیسك كمر مراجعه می‌كند كه هیچ مسکنی به درد او پاسخ نداده. بعد از معاینه و بررسی تصاویر تصمیم به تزریق فورامینال در اطراف ریشه عصبی برای كنترل درد می‌گیرم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بیماری با درد سیاتیك و مختصری بیرون‌زدگی دیسك كمر مراجعه می‌كند كه هیچ مسکنی به درد او پاسخ نداده. بعد از معاینه و بررسی تصاویر تصمیم به تزریق فورامینال در اطراف ریشه عصبی برای كنترل درد می‌گیرم.

 برای بیمار سوال پیش می‌آید و می‌پرسد كه چه دارویی تزریق می‌كنید؟ اما با شنیدن پاسخ من جا می‌خورد و متعجب و نگران می‌شود: داروهای ضد درد و مقداری كورتون!كورتون‌ها یا همان كورتیكواستروئیدها گروهی از هورمون‌های طبیعی بدن انسان هستند كه عملكرد اصلی آنها كاهش التهاب بافتی و همچنین دخالت در تنظیم برخی الكترولیت‌ها و قند خون بوده و برای اهداف درمانی، انواع مشتقات دارویی آنها هم ساخته شده است.

بیماری‌هایی كه باعث افزایش ترشح این هورمون‌ها شوند مثل سندروم كوشینگ كه به‌دلیل وجود توموری در هیپوفیز اتفاق می‌افتد یا مصرف طولانی و زیاد داروهای كورتونی، عوارض مهم و حتی غیرقابل جبرانی مانند دیابت، ضعف سیستم ایمنی و پوكی استخوان را سبب می‌شوند كه اطلاع از این عوارض سبب ترس و نگرانی بیماران با شنیدن اسم داروی كورتونی شده است، اما باید دانست كه اگر در مصرف داروهای ابداعی بشر زیاده‌روی و خطا رخ ندهد هر كدام از آنها می‌توانند رهایی‌بخش انسان‌ها از درد و رنجی باشند.

كورتون‌ها از سویی قوی‌ترین داروهای ضدالتهاب و از سوی دیگر معجزه بشر برای كاهش ورم مغز و نخاع هستند كه عملكردی خاص و منحصر به‌فرد به شمار رفته و باعث شده این داروها جایگاه متفاوتی را در بیماری‌های مغز و اعصاب به خود اختصاص دهند.

كنترل توفان التهابی بیماری‌های روماتیسمی، برطرف كردن علائم آزاردهنده بیماری ام اس، كاهش التهاب نخاع و ریشه‌های عصبی به دنبال آسیب آنها در جهت افزایش احتمال بازگشت عملكرد این عناصر و مهار سیلاب ورم مغزی در بیماران دچار سكته یا تومورهای مغزی همه از جمله كاربردهای معجزه‌گونه كورتون‌ها است.

هر جا التهاب باشد درد هم احتمالا همراهش خواهد بود و به این دلیل در درمان دردهای شدید سیاتیك و امثال آن می‌توان از كورتون‌ها یا به صورت تزریقی یا به صورت موضعی استفاده كرد. در این‌كه گاهی تجویز یا مصرف این داروها توام با زیاده‌روی است و نباید حتی یك عدد قرص را بدون منطق علمی مصرف كرد شكی نیست؛ اما وقتی صحبت از عوارض ترسناك كورتون‌ها می‌شود، معمولا اشاره به استفاده از آنها در دوز بالا و طولانی مدت است و ترس بیش از حد از این داروها مانع بهره بردن از خواص منحصر به‌فردشان در موارد لازم و ضروری خواهد بود.

روزنامه جام جم

نظرات بینندگان