arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۰۵۰۹
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۲۳ - ۱۲ آبان ۱۳۹۸

یادداشت‌های اعتمادالسلطنه، جمعه ۱۲ آبان ۱۲۶۱: شاه لغات عجیب و غریب فرانسوی پیدا می‌کنند که من معنی‌اش را ندانم!

به واسطه کینه‌ای که شاه به من دارند که چرا فرانسه خوب می‌دانم و مثل سایرین خر و نادان نیستم، اگرچه هستم، غالب اوقات لغات مشکله پیدا می‌کنند و شاید یک شب وقت خودشان را ضایع می‌کنند در لغت فرانسه گردش می‌کنند، لغت عجیب و غریبی پیدا می‌کنند، شاید من ندانم. من‌جمله پریشب لغت «شیاف» را به فرانسه پیدا کرده بودند و چه قدر‌ها مشعوف شده بودند [که] از من سوال کردند، ندانستم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شاه لغات عجیب و غریب فرانسوی پیدا می‌کنند که من معنی‌اش را ندانم!

پس از انتشار خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی، «انتخاب» قصد دارد این بار بخش های گزیده ای از خاطرات دیگر شخصیت های مهم و تاثیرگذار کشور را روزانه، مرور و منتشر کند

به گزارش انتخاب، در خاطرات اعتماد السلطنه آمده است:

امروز شاه از عشرت‌آباد به جاجرود می‌روند [...] خلاصه این جاجرود دوشبه است. من از راه معمول با درشکه آمدم. ناهار در سرخه‌حصار خورده چهار به غروب مانده وارد شدم خوابیدم. شب درخانه رفتم. به واسطه کینه‌ای که شاه به من دارند که چرا فرانسه خوب می‌دانم و مثل سایرین خر و نادان نیستم، اگرچه هستم، غالب اوقات لغات مشکله پیدا می‌کنند و شاید یک شب وقت خودشان را ضایع می‌کنند در لغت فرانسه گردش می‌کنند، لغت عجیب و غریبی پیدا می‌کنند، شاید من ندانم. من‌جمله پریشب لغت «شیاف» را به فرانسه پیدا کرده بودند و چه قدر‌ها مشعوف شده بودند [که]از من سوال کردند، ندانستم. چراکه اصطلاح طبی است و استعمال شیاف هم در طب فرنگی غیرمعمول است. بعد از حکیم طلوزان پرسیدند. او لابد می‌دانست. خیلی از ندانستن من خوشحال شدند.
خلاصه شاه امروز از راه غیرمعمول به جاجرود آمده بودند. در راه خرگوشی دیده بودند با تفنگ که به طرف او نشان رفته بودند بدون خالی کردن تفنگ خرگوش افتاد و مرد. اگرچه ما‌ها تفأل را به خیر زدیم، اما خود شاه در باطن متالم بود. امشب میرزا زین‌العابدین حکیم مهمان من است.

نظرات بینندگان