arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۰۶۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۴ - ۱۳ آبان ۱۳۹۸

روز دهم تظاهرات عراق؛ حوزه‌های نفتی و پل‌ها هدف معترضان

معترضان در عراق، در دهمین روز دور دوم تظاهرات، میادین نفتی و پل‌های ارتباطی در شهرهای استان‌های مختلف را از مهم‌ترین اهداف خود قرار داد‌ه‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در روز دهم دور دوم اعتراضات عراق جمعی از تظاهرات‌کنندگان برای فشار بیشتر بر دولت، میادین نفتی و پل‌های ارتباطی را هدف خود قرار داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی»، معترضان در استان‌‌های جنوبی و مرکزی عراق، با افزایش دامنه اعتراضات خود در تلاش هستند تا راه‌‌های اصلی، نهادهای دولتی و تأسیسات انرژی را ببندند و مانع ورود کارمندان به محل کارشان شوند.

طبق این گزارش، بر خلاف بغداد که در روز یکشنبه شاهد دخالت نیروهای امنیتی و بازگشایی خیابان‌های اصلی بود، نیروهای امنیتی و ارتش این کشور در استان‌های جنوبی و مرکزی اقدام خاصی علیه معترضان انجام نداده‌اند. از شش روز گذشته تاکنون تظاهرات‌کنندگان مقابل بندر ام قصر جنوبی و شمالی استان بصره تجمع و همچنین راه‌های منتهی به میدان نفتی مجنون را نیز مسدود کرده‌اند.

میدان نفتی مجنون واقع در جنوب عراق سومین میدان بزرگ نفتی جهان است که ذخایر آن به ۱۲.۶ ملیارد بشکه می‌رسد.

به گفته‌ آناتولی، در استان میسان در جنوب شرق عراق نیز تظاهرات‌کنندگان سبب بسته شدن ساختمان شرکت نفت میسان، میدان نفتی البزرکان، و پالایشگاه نفتی میسان شدند و کارمندان را از رفتن به محل کارشان بازداشته‌اند و اعلام شورش کرده‌اند.

طبق این گزارش، در استان واسط در شمال استان میسان نیز تظاهرات‌کنندگان چند پل ارتباطی مهم را مسدود کرده‌اند و کارمندان دولتی را از رفتن به محل کارشان بازداشته‌اند. مقامات محلی هنوز به اقدامات تظاهرات‌کنندگان واکنشی نشان نداده‌اند.

در پی بسته شدن میدان‌های نفتی و تاسیسات انرژی، ثامر الغضبان وزیر نفت و معاون نخست وزیر روز یکشنبه هشدار داد که بستن تاسیسات انرژی به مردم آسیب خواهد رساند.

در همین ارتباط، ثامر الغضبان در گفت‌وگو با تلویزیون رسمی عراق گفت: «هر گونه توقف در روند تولید گاز در نیروگاه‌های گازی «الرمیله» را متوقف خواهد ساخت این نیروگاه ۱۴۰۰ مگاوات از برق عراق را تولید می‌کند». وزیر نفت عراق در ادامه گفت: هر گونه اختلال در روند کاری میدان‌های نفتی گازرسانی را با مشکل مواجه خواهد ساخت.

شدت گرفتن تظاهرات عراق، عادل عبدالمهدی نخست وزیر این کشور را یکشنبه‌شب بر آن داشت تا از تظاهرات‌کنندگان بخواهد که اجازه دهند با باز شدن مسیرهای اصلی، زندگی روزمره مردم در بغداد و دیگر شهرها به حال عادی بازگردد.

در همین خصوص، نخست وزیر عراق در بیانه‌ای به مردم گفت که «یک ماه است، مدارس و دانشگاه‌های عراق بسته است و منافع کشور [زیان دیده است] اکنون وقت آن رسیده است که زندگی به حال عادی بازگردد و جلوی تمام این آتش‌زدن‌ها و تجاوزها گرفته شود... به خطر انداختن منافع نفتی عراق و بستن راه‌های منتهی به بندرها، میلیاردها [دینار] خسارت به بار آورده است».

عراق از اول اکتبر شاهد آغاز اعتراضات خیابانی است. این اعتراضات به دلیل ایام اربعین حسینی متوقف شد اما از روز 25 اکتبر از سر گرفته شد و تاکنون ادامه یافته است.

طبق اعلام کمیته حقوق بشر پارلمان عراق، تاکنون بیش از ۲۵۰ نفر در جریان اعتراض‌های خیابانی جان خود را از دست داده‌اند.

معترضان در آغاز خواستار بهبودی خدمات عمومی و ایجاد فرصت شغلی و مبارزه با فساد بودند، اما با آنکه دولت عادل عبدالمهدی چند بسته اصلاحاتی در حوزه‌های مختلف ارائه کرده، شماری از معترضان برای کناره‌گیری دولت و کابینه شعار می‌دهند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان