arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۰۷۶۶
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۰ - ۱۴ آبان ۱۳۹۸

تلفات ناآرامی های اتیوپی به ۸۶ تن رسید

خبرگزاری "آل افریکا" روز سه شنبه در گزارشی از آدیس آبابا به نقل از نخست وزیر اتیوپی اعلام کرد که آمار کشته شدگان ناآرامی های اخیر در این کشور به ۸۶ تن رسیده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی ضمن اعلام اینکه تعداد قربانیان اعتراضات اخیر در این کشور به ۸۶ تن رسید، این روند را به ضرر توسعه کشور خواند و خواستار مقابله با هر گونه تهدید علیه این توسعه شد.

وی در یک کنفرانس خبری ضمن تاکید بر تلاش دولت برای مقابله با عوامل توقف توسعه ملی، از شهروندان کشورش خواست تا با گروه‌هایی که با پیشرفت و توسعه کشور مخالفت می کنند مقابله کنند.

اظهارات نخست وزیر اتیوپی در حالی صورت می گیرد که "بیلین سیوم" سخنگوی او دو روز قبل در یک کنفرانس خبری دیگر گفته بود که اعتراضات قومی و اجتماعی به برخی اقدامات تعدادی از فعالان برجسته سیاسی موجب شد تا ۷۸ نفر کشته و ۴۰۹ تن دیگر از این تظاهرکنندگان بازداشت شوند.

وی از افزایش احتمالی کشته ها و دستگیری های بعدی خبر داد و افزود که اگرچه تحقیقات درباره برخی رفتارهای غیرقانونمند شهروندان آغاز شده، اما دولت مجبور است نیروهای بیشتری را در برخی مناطق آشوب زده اتیوپی به ویژه در منطقه "اورومیا" مستقر کند.

سخنگوی دولت این نا آرامی ها را "خشونت بی‌معنی" توصیف کرده و گفت که دولت چاره ای ندارد تا برای بازگرداندن نظم و امنیت به جامعه نیروهای بیشتری را در نقاط حساس کشور مستقر سازد، این درحالی است که "جوهر محمد" فعال معارض اتیوپیایی نیز تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی را به آرامش فراخواند.

آبی احمد که سال گذشته روی کار آمده، برخی اصلاحات سیاسی را انجام داده و ماه گذشته به دلیل تلاش برای آشتی بین اریتره و اتیوپی پس از گذشته دو دهه دشمنی بین دو کشور، جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.

وی هر گونه تلاش برای ایجاد بحران نژادی و دینی در کشور را محکوم کرد و گفت که در صورت عدم اتخاذ تصمیم برای مقابله با این تلاش‌ها، ممکن است بحران بوجود آمده در اتیوپی تشدید شود.

پنجشنبه گذشته که حداقل ۷۰۰ تظاهرکننده طرفدار "جوهر محمد" هنگام دیدار آبی احمد و طرفدارانش از شهر "آمبو" در ۱۰۰ کیلومتری آدیس آبابا پایتخت علیه او شعار دادند، تا حدی که نخست وزیر مجبور شد برای در امان ماندن از خشم معترضان با بالگرد این شهر را ترک کند.

طرفداران جوهر محمد که عمدتا از قبیله ""اورومو" هستند هفته قبل نیز با برگزاری تظاهرات در آدیس آبابا به اقدام دولت برای حذف نیروهای امنیتی حفاظت از منزل او، با نیروهای امنیتی درگیر شده و در پایتخت و چند شهر دیگر آشوب های خیابانی گسترده به راه انداختند.

جوهر محمد در تظاهرات مخالفان که به سرنگونی دولت قبلی اتیوپی در سال ۲۰۱۸ منجر شد، نقش اساسی داشت چون خود او بود که از سال گذشته با راه‌اندازی تظاهرات در حمایت از أبی توانسته بود او را به نخست‌وزیری برساند، اما مدتی نگذشت که منتقد اقدامات وی شد و او را متهم کرد که قصد دارد اتیوپی را به دوران اقتدارگرایی بازگرداند.

اعتراضات خشونت‌بار در اتیوپی از روز ۲۳ و ۲۴ اکتبر (۱ و ۲ آبان) ابتدا در آدیس‌آبابا پایتخت این کشور پس از آن آغاز شد که این فعال معارض اتیوپیایی اقدام دولت برای حذف نیروهای حفاظتی اش را به ضرر خود خواند و در اعتراض به این اقدام آشوب هایی را در پایتخت و اورومیا به راه انداخت که بر اثر آن هوادارانش لاستیک‌های خودروها را آتش زده و خیابان‌های چندین شهر را نیز مسدود کرده بودند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان