arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۰۸۷۴
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۵ - ۱۴ آبان ۱۳۹۸

زایمان‌های رند و خطر افزایش ابتلا به اوتیسم در نوزادان

انتخاب تاريخ رند براي انجام عمل سزارين اغلب به اين دليل اتفاق مي‌افتد که پدر و مادر نوزادشان را در تاريخ‌هاي ويژه‌اي به دنيا مي‌آورند و تاريخ سزارين را بر اساس آن انتخاب مي‌کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

انتخاب تاريخ رند براي انجام عمل سزارين اغلب به اين دليل اتفاق مي‌افتد که پدر و مادر نوزادشان را در تاريخ‌هاي ويژه‌اي به دنيا مي‌آورند و تاريخ سزارين را بر اساس آن انتخاب مي‌کنند.

موضوعي که از آن به‌عنوان دستکاري يا جابه‌جايي تاريخ تولد نام برده مي‌شود و به گفته مديران وزارت بهداشت، هر گونه دستکاري در تاريخ تولد نوزادان نه فقط ميزان بستري در بخش مراقبت‌هاي ويژه نوزادان را افزايش مي‌دهد بلکه منجربه اختلالات تنفسي، نارسايي قلبي، ريوي و آسيب‌هاي مغزي به نوزاد نيز مي‌شود.

بيمارستان‌ها و زايشگاه‌هاي تهران 98/8/8 خيلي شلوع بودند، به‌طوري‌که جا براي سوزن انداختن نبود. دکترها، ماماها و پرستارها از نيمه شب هشتم آبان در بخش زايمان مشغول جراحي‌هايي بودند که مادران آنها اصرار داشتند فرزندشان در يک تاريخ رند به دنيا بيايند.

آن‌طور که کادر‌هاي درماني ادعا مي‌کنند، بيمارستان‌هاي خصوصي در اين روز تخت کم آوردند تا جايي که تخت مراقبت‌هاي ويژه‌شان نيز پر شد، چآمبولانس‌هايشان آماده براي اعزام‌هاي فوري بودند که اگر خداي ناکرده جان مادر يا نوزادي به خطر افتاد سريع به بيمارستان ديگري منتقل کنند.

به‌علاوه لابي بيمارستان‌ها آنقدر شلوغ بود که نگهبان‌ها از همراهان مادران باردار مي‌‌خواستند در محوطه بيروني منتظر بمانند و تمام اين مشکلات زير سر يک تاريخ بود؛ 98/8/8.در اين رابطه ناهيد خداکرمي، رئيس انجمن علمي مامايي ايران و رئيس کميته سلامت شوراي اسلامي شهر تهران پاسخگوي سوالات بود.خداکرمي در رابطه با زايمان‌هاي لاکچري در تاريخ‌هاي خاص گفت:

به‌طور کلي فيزيولوژي بارداري به اين صورت است که طول بارداري بايد بين 38 تا 42 هفته طول بکشد. اين موضوع که نوزاد در 38 هفتگي رسيده است يا 42 هفتگي، به نوع فيزيولوژيکي حاملگي هر فردي باز مي‌گردد.رئيس انجمن علمي مامايي ايران با تاکيد بر اينکه يکي از مهمترين علائم رسيدگي جنين، شروع علائم زايمان است، عنوان کرد: مهمترين علامت زايمان، درد است.

در واقع در هنگام زايمان، مادر انقباضات رحمي را احساس مي‌کند که دردآور است.خداکرمي افزود: پروسه تولد هرگاه بين 38 تا 42 هفته اتفاق افتد، حدودا بين 8 الي 20 ساعت طول مي‌کشد که متوسط آن 8 تا 12 ساعت است.

در اين پروسه نيز باز هم تکامل بچه ادامه دارد؛ تکامل اندام‌هايي چون ريه، تکامل مغز و تکامل دستگاه گوارش.رئيس کميته سلامت شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينکه زايمان‌هاي انتخابي که علائم زايمان در آنها وجود ندارد، نوعي خشونت عليه کودکان است، توضيح داد: اگر نوزاد 38 يا 40 هفته را به شکل کامل گذرانده باشد، اما علائم زايمان در مادر وجود نداشته باشد و به خواست خود او مبادرت به زايمان شود، بخشي از زندگي داخل رحمي را از بچه گرفته و از تکاملش محروم شده است.او مشکلات زايمان‌هاي لاکچري را به دو قسمت کلي تقسيم کرد، بيماري‌هاي مختص به مادر و بيماري‌هاي مختص به نوزاد.

 

زجر تنفسي در نوزادان
رئيس انجمن علمي مامايي ايران به مشکلات و بيماري‌هايي نوزادان زايمان‌هاي اجباري اشاره کرد و گفت: براي چنين نوزاداني يکسري از مشکلات کوتاه مدت مثل مشکلات تنفسي وجود دارد که در اين حالت بچه دچار زجر تنفسي مي‌شود. در اين بيماري در هنگام تولد مايعي که داخل ريه‌هاي او بوده بايد در تاريخ زايمان اصلي از ريه‌هاي او خارج مي‌شده اما به‌دليل زايمان زودهنگام خارج نشده و در نهايت دچار بيماري تنفسي شده است و در بسياري از اوقات کودک در ان آي سي يو بستري مي‌شود.رئيس کميته سلامت شوراي شهر تهران تعداد نوزادان بستريِ متولد شده از زايمان سزارين در بخش ان‌آي‌سي‌يو را چندين برابر نوزادان متولد شده از زايمان طبيعي عنوان کرد.

 

اوتيسم يکي از عوارض خطرناک
او ادامه داد: دومين بيماري که نوزادان زودرس با آن مواجه هستند، زردي يا يرقان است چراکه در زايمان طبيعي سيستم گردش خون در نوزاد زايمان زودرس به تکامل نرسيده و احتمال زردي در اين نوزادان بيشتر است .خداکرمي با اشاره به اينکه مشکل اصلي ما عوارض دراز مدت در چنين زايمان‌هايي است، گفت: اين نکته مهجور مانده و خانواده درک نمي‌کند و مردم نيز متوجه آن نيستند.

اين درحالي است که کودکاني که در زايمان زودهنگام به دنيا مي‌آيند 20 درصد بيشتر از سايرين، مستعد بيماري‌هاي ديابت هستند. همچنين 50 درصد بيش‌تر از سايرين به آسم و آلرژي مبتلا مي‌شوند. بعلاوه چاقي، کم‌خوني، اوتيسم، بيش‌فعالي و حتي اسکيزوفرني نيز از مواردي است که در نوزادان زايمان زودرس ديده شده است.رئيس انجمن علمي مامايي ايران تاکيد کرد:

درواقع ما با تولد انتخابي در‌صدد هستيم تا بچه‌هايي بيمار تحويل جامعه دهيم و سکوت کساني که در حوزه سلامت فعالند نيز مهر تاييدي بر موافقت در توليد بيماري است.او با بيان اينکه زايمان‌ها و تولدهاي زودهنگام، مصداق ناآگاهي، عدم شناخت و جهل مادر و افرادي است که به چنين تولدهايي تن مي‌دهند، عنوان کرد: خوشبختانه امروز مادران تحصيلکرده ما بيش از سايرين از اين آسيب مصون هستند.

بر اساس آمارها تعداد افرادي که به زايمان زودهنگام تن مي‌دهند در مقايسه با مادراني که زايمان طبيعي را انتخاب مي‌کنند بسيار اندک بوده و همين موضوع نشان دهنده افزايش سطح سواد و آگاهي است.

رئيس کميته سلامت شوراي شهر تهران در پايان با تاکيد بر اينکه عموما زايمان‌هاي زودهنگام از روي ناآگاهي اتفاق مي‌افتد، گفت: همچنين تجربه نشان داده است مادراني که در کلاس‌هاي بارداري و کلاس‌هاي پيش از زايمان شرکت مي‌کنند يا مراقبت‌هاي دوران بارداري را تحت نظر ماما انجام مي‌دهد، کمتر از سايرين چنين زايمان‌هايي دارند و کمتر زير بار سزارين‌هاي انتخابي مي‌روند.

 روزنامه آرمان ملی

نظرات بینندگان