arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۰۹۰۴
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۷ - ۱۴ آبان ۱۳۹۸

اتحادیه اروپا: ایران روند کاهش تعهدات برجامی را متوقف کند

اتحادیه اروپا در واکنش به گام چهارم ایران برای کاهش تعهدات برجامی، از تهران خواست این روند را متوقف کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اتحادیه اروپا تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای برداشتن گام چهارم برجامی را که شامل کاهش بیشتر تعهدات این کشور به توافق هسته‌ای است، نگران کننده خواند.
یک سخنگوی اتحادیه اروپا با بیان این مطلب و بدون اشاره به بدعهدی این اتحادیه در اجرای وعده هایش در قبال این توافق بین المللی، از ایران خواست به برجام پایبند بماند.

واکنش آلمان، فرانسه و روسیه

در واکنش به تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای برداشتن گام چهارم برجامی، «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان ادعا کرد که اعلام ایران در باره ساخت و کاربرد دستگاه‌های پیشرفته برای تسریع غنی سازی اورانیوم، توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهان را به خطر می‌اندازد.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز با صدور بیانیه ای، تصمیم جمهوری اسلامی ایران در گام جدید کاهش تعهدات برجامی را مغایر با توافق هسته ای ۲۰۱۵ خواند و خواستار بازگشت تهران به این توافق شد.

«اگنس ون در مول» سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: اظهارات مقامات ایرانی مبنی بر افزایش ظرفیت غنی سازی خود، مخالف توافق وین است که فعالیت ها را در این زمینه به شدت محدود می کند.

وی ادامه داد: با شرکای خود منتظر گزارش های بعدی آژانس بین المللی انرژی هسته ای در مورد اعلامیه ها و اقدامات ایران هستیم.

«اگنس ون در مول» افزود: فرانسه همچنان به توافقنامه هسته ای وین متعهد است و از ایران نیز می خواهد به تعهدات خود در چارچوب این توافقنامه پایبند باشد و بطور کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند.

همچنین سخنگوی رئیس جمهوری روسیه در واکنش به گام چهارم ایران برای کاهش تعهدات خود گفت: ما نگران کاهش تعهدات ایران در برجام هستیم اما در عین حال نگرانی های تهران در خصوص تحریم های آمریکا را درک می کند.

«دمیتری پسکوف» افزود: شرکای غربی ما (آلمان، فرانسه و انگلیس) متعهد هستند که این توافق را اجرا کنند و برجام را زنده نگه دارند هر چند که ما نگرانی ایران در خصوص اقدامات برخی کشورها علیه این توافق را می فهمیم که با تحریم های بی سابقه و غیرقانونی روبرو است با این وجود، هر اقدامی بر خلاف برجام در راستای تخریب آن قلمداد می‌شود و باعث نگرانی است.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز در واکنش به گام جدید ایران برای کاهش تعهدات خود گفت: ما گام جدید طرف ایرانی برای کاهش تعهدات داوطلبانه این کشور را پیامد منطقی رکود در حل مسائل معلوم در رابطه با پایداری برجام وتامین نتایج اقتصادی اجرای این معامله می‌دانیم که ایران امیدوار به آن بود.
وی ادامه داد: اهمیت دارد که تدابیر اعلام شده از جمله تزریق گاز به سانتریفیوژها در سایت هسته‌ای فردو ماهیت قابل برگشت دارد.
ریابکوف گفت: این شامل همه اقدامات قبلی ایران در چارچوب فرآیند کاهش تعهدات داوطلبانه این کشور می شود.
«حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران امروز گفت: از فردا (چهارشنبه) گام چهارم و جدید را برمی‌داریم البته پیشاپیش به کشورهای دوست اعلام می‌کنیم فعالیت جدید ما هم با نظارت ‌آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهد بود.

وی افزود: گام چهارم ما هم مثل سه گام دیگر قابل بازگشت است. هر زمانی ‌آنها به تعهدات کامل خود برگشتند ما هم به تعهدات کامل خود بر می گردیم. معیار را اول ژانویه ۲۰۱۷ گذاشتیم و گفتیم آنها برگردند به اول ژانویه ۲۰۱۷ ما هم به اول ژانویه ۲۰۱۷ برمی گردیم.

روحانی ادامه داد: گامی که از فردا آغاز می‌کنیم در فردو خواهد بود. طبق برجام یکهزار و ۴۴ سانتریفیوژ در فردو داریم. در برجام قرار ما این بود اینها در فردو بچرخند اما گاز به‌آنها تزریق نشود گامی که از فردا برمی‌داریم. امروز به سازمان انرژی اتمی دستور خواهم داد از فردا گازدهی را در فردو آغاز کند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان