arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۱۰۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۶ - ۱۵ آبان ۱۳۹۸

مکرون: گام چهارم کاهش تعهدات ایران یک تغییر موضع اساسی است / برای اولین بار ایران آشکارا تصمیم گرفته که از برجام خارج شود / آمریکا و ایران دارند به تنهایی درباره آینده برجام تصمیم می‌گیرند؛ آنها راه خروج از برجام را برگزیده‌اند

رئیس جمهور فرانسه در واکنش به آغاز گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران، آن را "تغییر موضعی اساسی" ارزیابی کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مکرون: گام چهارم کاهش تعهدات ایران یک تغییر موضع اساسی است / برای اولین بار ایران آشکارا تصمیم گرفته که از برجام خارج شود

رئیس جمهور فرانسه با انتقاد از دو شریک اصلی در برجام یعنی ایران و‌ آمریکا آنها را متهم کرد که راه خروج از این توافق بین‌المللی را انتخاب کرده‌اند.

به گزارش «انتخاب»، امانوئل مکرون، که به چین سفر کرده در عین حال در پاسخ به خبرنگاران از گفتن این که برجام مرده است طفره رفت.

او در واکنش به آغاز گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران، آن را "تغییر موضعی اساسی" ارزیابی کرد.

مکرون گفت: من فکر می‌کنم این اولین بار است که ایران به گونه‌ای آشکار و بی‌پرده تصمیم گرفته است که از برجام خارج شود که این نشان‌دهنده یک تغییر موضع اساسی است.

او گفت: «دو امضاکننده اصلی دارند به تنهایی درباره آینده برجام تصمیم می‌گیرند.»

دولت دونالد ترامپ اردیبهشت‌ماه سال ۹۷ از توافق هسته ای کنار کشید. مکرون در سخنان خود با متهم کردن دولت آمریکا به «یک‌جانبه‌گرایی» حاصل این اقدام ایالات متحده را «تنش در منطقه و کنترل ضعیف‌تر بر فعالیت‌های اتمی ایران» توصیف کرده است.

او گفت: «اشتباه آمریکا بود که برجام را یک‌طرفه ترک کرد، این گسست چارچوب چندجانبه ناکارآمدی [این اقدام] را نشان می‌دهد. عاقبت کار چه بود؟‌ تنش در منطقه و کنترل ضعیف‌تر بر فعالیت‌های اتمی ایران.»

کمتر از یک هفته پیش، سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به این که «اروپایی‌ها و به‌خصوص فرانسوی‌ها تلاش می‌کنند تا اقداماتی را در راستای انجام تعهدات خود انجام دهند» گفته بود که این اقدامات تا امروز «هیچ نتیجه ملموسی نداشته» و بنابراین «کمیته‌ای که در شورای عالی امنیت ملی وجود دارد، در حال طراحی گام چهارم بوده و با توجه به شرایط موجود به احتمال زیاد گام چهارم برداشته خواهد شد».

دولت فرانسه پیشتر در واکنش به گام چهارم ایران در کاهش تعهدات برجامی در روز سه‌شنبه، با انتقاد از این اقدام واکنش اصلی خود را به گزارش بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موکول کرده بود.

نظرات بینندگان