arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۱۰۹۷
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۲۰ - ۱۵ آبان ۱۳۹۸

عضو ائتلاف العبادی: توافقی برای برکناری یا استعفای عبدالمهدی وجود ندارد

یک عضو ائتلاف النصر به رهبری "حیدر العبادی" نخست وزیر سابق عراق و از مخالفان دولت کنونی، اذعان کرد که هنوز هیچ توافقی میان فراکسیون های پارلمان برای برکناری یا استعفای عادل عبدالمهدی صورت نگرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو ائتلاف العبادی: توافقی برای برکناری یا استعفای عبدالمهدی وجود ندارداز  ابتدای بحران اخیر در عراق از روز اول اکتبر (۹ مهرماه) استعفای عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق مورد خواست برخی تظاهرکنندگان و نیز ائتلاف العبادی و سائرون (مقتدا صدر) بود، جریان حکمت به رهبری سید عمار حکیم برغم حضور در اپوزیسیون، اعلام کرد که از اصلاحات اعلامی از سوی دولت و پارلمان حمایت می کند و منتظر تحقق وعده ها می ماند و تا آن زمان خواهان برکناری  عبدالمهدی نیست. 

با این حال تلاش دو گروه سائرون و النصر برای تشکیل جلسه پارلمان جهت استیضاح عبدالمهدی نیز بدلیل مخالفت بقیه ائتلاف های انتخاباتی  شیعه، اهل سنت و کرد به جایی نرسید. 

اذعان این عضو ائتلاف العبادی نشان می دهد که تلاش و فشارهای پشت پرده و نیز استفاده این گروهها از اهرم فشار اعتراضات خیابانی برای برکناری یا استعفای عبدالمهدی همچنان بی نتیجه مانده است. 

عبدالمهدی اعلام کرده است که مشکلی برای کنار رفتن ندارد اما درخواست این گروهها برای استعفای وی و برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام، با وجود پارلمان قانونی، مغایر قانون اساسی است و به خلاء قدرت منجر می شود اما وی آمادگی دارد در صورت توافق فراکسیون های پارلمانی روی یک فرد جدید، ظرف چند روز قدرت را واگذار کند. 

جریان های صدر و العبادی با این نظر مخالفت کرده و همچنان خواستار کنار رفتن نخست وزیر و سپس برگزاری انتخابات زودهنگام زیر نظر سازمان ملل هستند. مرجعیت عالی عراق هفته گذشته با هر گونه مداخله منطقه ای و جهانی به بهانه تحقق خواست مردم عراق مخالفت کرد و نسبت به ادامه خشونت ها و احتمال لغزش کشور به هرج و مرج هشدار داد. /

نظرات بینندگان