arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۱۱۹۲
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۶ - ۱۶ آبان ۱۳۹۸

چین: آماده رفع نگرانی های هند در پیمان راهبردی اقتصادی هستیم

«وانگ شون ون» معاون وزارت بازرگانی چین اظهار کرد این کشور و ۱۴ عضو دیگر پیمان مشارکتی راهبردی اقتصادی موسوم به «آر سی یی پی» آماده رفع نگرانی های هند هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه اکونامیست چین روز پنجشنبه گزارش کرد در جریان برگزاری اجلاس سران «آ سه آن» در تایلند در ماه جاری میلادی، چین و ۱۴ عضو دیگر با امضای این توافقنامه به صورت رسمی در فوریه سال اینده به توافق رسیدند.

این در شرایطی است که هندوستان در آخرین لحظه از پیوستن به این توافق خودداری کرد و علت آن را سرازیر شدن کالاهای چینی و همچنین محصولات کشاورزی از نیوزیلند و استرالیا به بازار هند دانست و آن را خطری برای کشاورزان کشورش دانست.

در همین حال معاون وزارت بازرگانی چین گفته است هنوز مسایلی در ارتباط با این پیمان وجود دارد باید مورد بحث قرار گیرد اما در مورد هند اعضا متفقا برای رفع نگرانی این کشور در تلاش خواهند بود.

هنوز جزییات دقیقی درباره این پیمان در دسترس نیست اما اگر امضا شود بزرگترین پیمان تجارت آزاد دنیا خواهد بود.

در همین حال معاون وزارت بازرگانی چین تصریح کرد همه باید با هندوستان برای پیوستن به این پیمان همکاری کنند. ضمن آنکه دهلی نو هم باید تصمیم اساسی درقبال این توافقنامه بگیرد و مشخصا الحاق خود را اعلام کند.

نارندرا مودی نخست وزیر هند در آخرین لحظات از توافق اعضا درباره این پیمان گفت که مسایل و چالش هایی وجود دارد که این پیمان به آنها پاسخ نداده است.

همه کشورهای دیگر اما گفته اند که درباره همه ۲۰ فصل این توافقنامه مذاکراتشان را نهایی کرده و بسیاری از موضوعات را حل و فصل نموده اند.

کره جنوبی، چین، ژاپن، ۱۰ کشور عضو آ سه آن، نیوزیلند و استرالیا از جمله اعضای این پیمان خواهند بود پیمانی که می تواند یک منطقه تجارت آزاد با ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر را پوشش دهد، ارزش رشد تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو این پیمان، ۴۹ هزار و ۵۰۰ میلیون دلار خواهد بود که معادل ۳۹ درصد از کل تولید ناخالص داخلی دنیا به حساب می آید.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان