arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۱۲۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۸ - ۱۶ آبان ۱۳۹۸

مقام سابق انگلیس: برگزیت بزرگترین خطای سیاست خارجی در دوران بعد از جنگ است

رئیس سابق پارلمان انگلیس برگزیت را بزرگترین خطای سیاست خارجی انگلیس در دوران بعد از جنگ دانست. برکو در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد که من دیگر رئیس پارلمان انگلیس نیستم و دیگر نیازی نیست مستقل عمل کنم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

"جان برکو"، رئیس سابق پارلمان انگلیس مدت کوتاهی بعد از پایان دوران مسئولیت خود در این سمت موضع بی طرفی خود در قبال مسئله برگزیت را کنار گذاشته و خروج برنامه ریزی شده انگلیس از اتحادیه روپا را شدیدا محکوم کرد.

وی در دیداری با خبرنگاران خارجی در لندن گفت که من فکر می‌کنم برگزیت بزرگترین اشتباه سیاست خارجی در دوران بعد از جنگ است و این نظر صادقانه من است. به گفته این مقام سابق انگلیس، برگزیت تاثیر مثبتی بر اعتبار بین المللی انگلیس نخواهد داشت.

برکو در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد که من دیگر رئیس پارلمان انگلیس نیستم و دیگر نیازی نیست مستقل عمل کنم. وی تاکید کرد که در دوران مسئولیت خود در این سمت همواره بی طرف عمل کرده و همچنین با حامیان برگزیت منصفانه رفتار کرده است.

در رای گیری دوشنبه شب، هفت نفر برای تصدی کرسی ریاست مجلس عوام انگلیس نام نویسی کردند که از میان آن‌ها «لیندزی هویل» با کسب ۳۲۵ رای به ریاست نهاد قانون گذار انگلیس انتخاب شد. او از سال ۱۹۹۷ میلادی نماینده منطقه «چورلی» و از ۱۰ سال پیش معاون جان برکو رئیس سابق مجلس عوام بوده است.

برکو از سال ۲۰۰۹ میلادی ریاست مجلس عوام را عهده دار بود و قصد داشت تابستان امسال از مقام خود کناره گیری کند. اما پس از تمدید مهلت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، برنامه خود را به ۹ آبان موکول کرد.

او از جمله شخصیت‌های سیاسی انگلیس بود که با دعوت «ترزا می» نخست وزیر سابق از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و سخنرانی او در پارلمان بشدت مخالفت کرد. او گفته بود: من تمایلی ندارم تا از دونالد ترامپ برای سخنرانی در مجلس دعوت کنم. ما به روابط مان با آمریکا احترام می‌گداریم و دعوت از رئیس جمهوری آمریکا خارج از اختیارات رئیس مجلس است. اما من قویا احساس می‌کنم که برای ما در مجلس مخالفت با نژاد پرستی، تبعیض نژاد و حمایت از برابری فراتر از قانون و دستگاه قضایی است.

این مساله سبب شد تا شماری از نمایندگان خواستار برکناری وی از سمتش شوند، اما این طرح به سرانجام نرسید.

براساس رویه پذیرفته شده، سخنگوی مجلس عوام نقش ریاست این نهاد را ایفا می‌کند. او پس از انتخاب به سمت سخنگویی، باید گرایش‌های سیاسی خود را کنار گذاشته و جانب بی‌طرفی را رعایت کند.

هویل در حالی ریاست مجلس عوام را برعهده گرفته که انگلیس از یک سو با انتخابات سراسری ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) و از سوی دیگر با بحران خروج از اتحادیه اروپا روبروست.

اتحادیه اروپا تا ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) به انگلیس مهلت داده تا درباره نحوه خروج از اتحادیه اروپا توافق کرده یا بدون توافق این اتحادیه را ترک کند. جانسون با برگزاری انتخابات سراسری زودهنگام و تغییر آرایش پارلمان امیدوار است با کسب اکثریت قاطع کرسی‌ها، توافق برگزیت را به تائید نمایندگان برساند.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان