arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۱۲۳۰
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۲۳ - ۱۶ آبان ۱۳۹۸

یادداشت‌های اعتمادالسلطنه، سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۲۶۱: شاه به خیال این هستند که تحصیل زبان آلمان بفرمایند

بندگان همایون [شاه] به خیال این هستند چون کار دولت آراسته و پیراسته فرمودند تحصیل زبان آلمان بفرمایند. چهل سال است فرانسه می‌خوانند، هنوز در تکلم ماضی را به جای مضارع و امر را به جای نفی تکلم می‌فرمایند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یادداشت‌های اعتمادالسلطنه، سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۲۶۱: شاه به خیال این هستند که تحصیل زبان آلمان بفرمایندپس از انتشار خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی، «انتخاب» قصد دارد این بار بخش های گزیده ای از خاطرات دیگر شخصیت های مهم و تاثیرگذار کشور را روزانه، مرور و منتشر کند

به گزارش انتخاب، در خاطرات اعتماد السلطنه آمده است:

امروز شاه شهر تشریف می‌آورند. من صبح خانه ادیب‌الملک دیدن رفتم. بعد عمارت شاه آمدم. مدتی طول نکشید شاه بیرون آمدند، خیلی تردماغ [سرخوش]. معلوم شد نزدیک شهر یک دسته آهو که از طرف کند به طرف ورامین می‌رفتند دچار موکب همایون شده بودند شاه از کالسکه بیرون آمده یکی از آن‌ها [را] که به خندق شهر می‌افتد در همان‌جا با گلوله زده بودند. خلاصه امروز وزرا احضار شدند که دستورالعمل و تکالیف آتیه به آن‌ها داده شود. من خانه آمدم، اما عصر که محقق منزل من آمد نقل کرد که «جناب آقا رئیس وزرا شدند و امین‌السلطان وزیر دربار اعظم.» تمام این‌ها به جهت این بود که این‌طورها به درجات امین‌السلطان افزوده شود. امشب شاه بیرون شاه می‌خورند. به عجله وقت غروب خود را به دوشان‌تپه رساندم. شب در سر شام بودم. بندگان همایون [شاه] به خیال این هستند چون کار دولت آراسته و پیراسته فرمودند تحصیل زبان آلمان بفرمایند. چهل سال است فرانسه می‌خوانند، هنوز در تکلم ماضی را به جای مضارع و امر را به جای نفی تکلم می‌فرمایند. خلاصه ساعت چهار منزل آمدم.

نظرات بینندگان