arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۱۳۳۷
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۳ - ۱۸ آبان ۱۳۹۸
علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفتگو با «انتخاب»:

چهره هایی که در جریان اصلاحات به مرز 60 سالگی رسیده اند باید جای خود را به جوان تر ها بدهند / رویه نگاه از بالا به پایین برخی افراد باید از بنیان دگرگون شود

فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است باید توجه داشت که بخشی از موفقیت‌های جریان اصلاحات طی دو دهه گذشته مرهون تلاش‌های افرادی است که اکنون به مرز 60 سالگی رسیده‌اند. این‌ها باید بدانند همان‌گونه که انسان در حوزه اجرایی با گذر سن ممکن است خسته‌تر شوند و ضروری است افراد جوان‌تر جایگزین شود، در عرصه سیاسی نیز همین قاعده مصداقیت دارد. باید لزوم این مساله احساس شود و برخی افراد این فضا را برای نسل جدید مهیا کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اصلاحات نیازمند تغییر نسلی است / نگاه از بالا به پایین به عرصه سیاست و مدیریت باید دگرگون شود /

فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است باید توجه داشت که بخشی از موفقیت‌های جریان اصلاحات طی دو دهه گذشته مرهون تلاش‌های افرادی است که اکنون به مرز 60 سالگی رسیده‌اند. این‌ها باید بدانند همان‌گونه که انسان در حوزه اجرایی با گذر سن ممکن است خسته‌تر شوند و ضروری است افراد جوان‌تر جایگزین شود، در عرصه سیاسی نیز همین قاعده مصداقیت دارد.

علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده پیشین مجلس در گفت‌وگو با «انتخاب» در ارتباط با انتقاداتی که در چند وقت اخیر، نسبت به عملکرد و بیانیه مجمع روحانیون مبارز در رهبری جریان اصلاحات مطرح می‌شود، اظهار داشت: «در مجمع روحانیون مبارز نیروهای صاحب نفوذی حضور دارند و تصمیم‌گیری‌های در سطح کلان باید از منفذ شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گذار کند. در همین زمینه خواست مجمع روحانیون برای عدم قرار گرفتن نام افراد غیر اصلاح‌طلب در لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان، بیان کننده یک خواست عمومی در بدنه جریان اصلاحات است. در حقیقت، رد صلاحیت‌های گسترده و تلاش‌های دولت برای دادن لیست مشترک با اصلاح‌طلبان، منجر شد که برخی افراد نزدیک به دولت یا اعتدال‌گرایان، در لیست اصلاح‌طلبان جای بگیرند اما متاسفانه در مجلس رفتار این افراد نه تنها با اصلاح‌طلبان همدلانه نبود، بلکه حتی مواضعی ضد تصمیمات فراکسیون امید از سوی این نهادها اتخاذ شد.»

وی در ادامه تصریح کرد: «در مجموع طبیعی است که یک جریان قدرت در کشور، آن هم در شرایطی که قرار است نتایج یک تصمیم به او ارجاع داده شود، باید نمایندگانی داشته باشد که از تصمیمات جمعی و فراکسیونی حمایت کنند. در واقع، نیم‌شود که اصلاح‌طلبان هزینه بدهند اما افرادی وارد نهادهای تصمیم‌گیری و اجرایی شوند که افکارمخالف اصلاح‌طلبان را ترویج کنند. لذا می‌توان از تصمیم مجمع روحانیون مبارز برای غربال‌گیری در لیست‌های انتخاباتی و انتخاب افراد اصلاح‌طلب واقعی حمایت کرد.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در بخش دیگری از گفته‌ها خود گفت: «اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده نیز با موانعی خاص همراه هستند که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان تداوم نظارات استصوابی شورای نگهبان ارزیابی کرد که به احتمالی زیاد چهره‌های مطرح اصلاح‌طلب حضور پیدا نخواهند کرد. نکته دوم این‌که به هر حال افرادی در مجموعه اصلاح‌طلبان هستند که منافعاشان در محافظه‌کاری و بی‌عملی‌های سیاسی است که اسم «اعتدال» را بر آن می‌گذارند.»

تاجرنیا در بخشی دیگر از گفته‌های خود در پاسخ به این پرسش که آیا اکنون زمان تغییر نسلی در جبهه اصلاحات ضروری به نظر نمی‌رسد، تاکید کرد: «اگر در این میان مجمع روحانیون مورد نظر باشد باید گفت، این نهاد سال‌هاست که سعی می‌کند فعالیت حزبی به معنی مرسوم خود را انجام ندهد. این‌ها مشی‌ای را برای خود برگزیده‌اند و مختار نیز هستند این راه را ادامه دهند. مجمع روحانیون نمی‌پذیرد که خیلی از تصمیمات در درون حلقه اصلاحات از سوی آن‌ها گرفته شده باشد، در حقیقت، برخی احزاب در این میان فعال بوده‌ و نقش‌آفرینی کرده‌اند.»

وی افزود: «باید توجه داشت که بخشی از موفقیت‌های جریان اصلاحات طی دو دهه گذشته مرهون تلاش‌های افرادی است که اکنون به مرز 60 سالگی رسیده‌اند. این‌ها باید بدانند همان‌گونه که انسان در حوزه اجرایی با گذر سن ممکن است خسته‌تر شوند و ضروری است افراد جوان‌تر جایگزین شود، در عرصه سیاسی نیز همین قاعده مصداقیت دارد. باید لزوم این مساله احساس شود و برخی افراد این فضا را برای نسل جدید مهیا کنند. متاسفانه این موضوع اصلاح‌طلب و اصول‌گرا ندارد. رویه نگاه از بالا به پایین برخی افراد باید از بنیان دگرگون شود.»

این فعال سیاسی اصلاح طلب در بخشی پایانی گفته‌های خود پیرامون انتقاد از اصلاح‌طلبان پیرامون عدم راه دادن به نسل جدید برای حضور در عرصه‌های اجرایی و مدیریتی، اظهار داشت: «ایراد انتقادی با مضمون حداکثری قابل پذیرش نیست، اکنون در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان افراد جوانی حضور دارند که افراد موثری نیز هستند. با این اوصاف، براین باور هستم که هنوز راه برای ورود افراد جوان‌تر به عرصه باز است و سیاست‌ورزی و تصمیم‌گیری در حوزه مسائل سیاسی، اجرایی و مدیریتی کشور نیاز به بازبینی دارد. هر چند اصلاح‌طلبان جلوتر از اصول‌گرایان هستند اما نیز نیازمند ورود افراد نسل جوان به عرصه است.»

نظرات بینندگان