arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۱۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۱ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۰

آیا باید از زلزله های کوچک ترسید؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دو سه ماهی هست که آخر هفته ها، یکی از شهرهای ایران می لرزد و پس لرزه های پی در پی دارند. طبعات آن هم چادر نشینی و بیرون خانه خوابیدن.

تاکنون البته این زلزله ها، تلفات جانی نداشته است، اما هرچه که هست، باعث شده این شایعه بوجود بیاید که این زلزله ها، مقدمه زلزله بزرگتری هستند. کارشناسان می گویند زلزله های کوچک، نشان دهنده ناآرامی های زمین هستند.

"بهرام عکاشه" پدر علم زلزله شناسی، وقوع چنین زلزله هایی در چند هفته اخیر را کاملا به یکدیگر مرتبط می داند و این موضوع را نشان دهنده فشار و استرس وارد شده به منطقه عنوان می کند. فشاری که ممکن است زمینه ساز زلزله بزرگتری شود.

همچنین بر اساس گفته "مهدی زارع" معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله و مهندسی زلزله، هر دهه یک زلزله به بزرگای 7 ریشتر در کشور رخ می‌دهد، اما از آخرین زلزله با بزرگای هفت ریشتر در ایران، 14 سال و هفت ماه می‌‌گذرد. موضوعی که هشدار جدی برای کشور محسوب می شود و مسئولان باید مراقب باشند چون ممکن است زلزله‌ای با بزرگای 7 ریشتر در یکی از صفحه ‌های لرزه‌ای کشور رخ دهد.

این درحالی است که مسوولان مناطق زلزله زده می گویند هیچ خبری از زلزله بزرگتری نیست و البته در موارد زیادی هم زمین شناسان تلاش کرده اند ارتباط زلزله های متوالی در نقاط مختلف جهان را کشف کنند، اما عملا موفق نشدند. به هر حال کارشناسان ایرانی می گویند ایران که روی کمربند زلزله واقع شده است، باید در انتظار زلزله نسبتا بزرگی باشد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
محمود حبیب کاظمی مخترع
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۸
0
0
باسلام ;مسئله وقوع زلزله و باخبر ساختن همو طنان و کاهش تلفات به سازمان مدیریت بهران اطلاع رسانی گردید و ایشان بیان نمودند که ما در چند نقطه ایستگاه سنجش زلزله را داریم و بسورت انلاین به سازمان مدیریت بهران اطلاع رسانی می کند بنظر بنده این روش مشکلی را برای کاهش مرگ ومیر به همراه نخواهد داشت با این روش فقط سازمان مدیریت بهران با خبر گردیده و بقیه مردم بی خبر و مشکلی حل نخواهد شد ; حال چگونه میتوان مردم را به هنگام وقوع زلزله چه در خواب وچه در بیداری با خبر نمود تا بتوانند خود را به محیط باز برسانند ; اگر دولت محترم از سازنده گوشی جی ال ایکس خرم شهر بخواهد که با قرار دادن یک دزدگیر کوچک با حساسیت بالا و با مقیاس زلزلزه و زنگ هشدار در داخل گوشی همراه میتوان هر شهروندی باخبر ساخت تا بتونند با اولین لرزش خودشان را به محیط باز برسانند ; باتشکر و من الاه و......توفیق
نظرات بینندگان