arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۱۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۳ - ۱۸ آبان ۱۳۹۸

بولتون اطلاعات منتشر نشده‌ای از ماجرای «اوکراین‌گیت» دارد

«چارلز کوپر» (Charles Cooper) وکیل «جان بولتون» اعلام کرد، موکلش اطلاعات شخصی درباره ماجرای «اوکراین‌گیت» در اختیار دارد که تاکنون آنان را منتشر نساخته و به یک شرط حاضر به شهادت در روند تحقیقات استیضاح ترامپ است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روند تحقیقات استیضاح دونالد ترامپ پس از رسانه‌ای شدن مکالمه او با ولودیمیر زلنسکی (Volodymyr Zelensky) رئیس جمهوری اوکراین در اوایل مهرماه آغاز شد که رسانه‌های آمریکا سوم مهرماه از انتشار متن کامل این مکالمه خبر دادند. این متن در پنج صفحه مربوط به مکالمه ۲۵ جولای (سوم مردادماه) بود. پیامدهای این افشاگری سبب شد تا پنجم مهرماه، ۲۱۹ نماینده مجلس نمایندگان از مجموع ۴۳۵ نفر خواستار آغاز فرآیند استیضاح ترامپ شوند.

براساس متن این گفت‌وگوی تلفنی، ترامپ از زلنسکی خواسته تا تحقیقاتی درباره «هانتر بایدن» پسر جو بایدن رقیب انتخاباتی دموکراتش که زمانی عضو هیات مدیره شرکت گاز «بوریسما» در اوکراین بود، انجام دهد.

به گزارش ایرنا، نمایندگان دموکرات که کمیته‌های مجلس نمایندگان همچون کمیته اطلاعات در سیطره آنهاست پیش از این از بولتون خواسته بودند پنجشنبه گذشته(۱۶ آبان‌ماه) در کنگره حاضر شود اما احضاریه برای او صادر نکردند. ترامپ گفته قصد ندارد بولتون را برای خودداری از شهادت در کنگره تحت فشار قرار دهد. وکلای بولتون نیز گفته‌اند که او بدون احضاریه در کنگره حاضر نخواهد شد.
«آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا گفته بود، بولتون «اطلاعات مهمی درباره اقدامات نادرست رئیس جمهوری دارد که مردم باید آن را بشنوند.»

تارنمای شبکه خبری سی‌ان‌ان امروز(شنبه) ضمن انتشار سخنان وکیل بولتن اعلام کرد: در حالی که تحقیقات درباره روند استیضاح «دونالد ترامپ» درخصوص ماجرای اوکراین در جریان است، جان بولتون مشاور امنیت مالی پیشین ترامپ «اطلاعات شخصی» مرتبط به مکالمه تلفنی بین رئیسان جمهوری آمریکا و اوکراین دارد اما او همچنان از دادن شهادت خودداری می‌ورزد.

این رسانه به نقل از کوپر نوشت: تا زمانی که قاضی فدرال درباره نبرد حقوقی بین کمیته‌های مجلس نمایندگان و کاخ سفید بر سر موضوع تحقیق استیضاح ترامپ در ماجرای اوکراین رایی صادر نکند، موکلش حاضر به دادن شهادت نخواهد بود.
به نوشته سی‌ان‌ان، بولتون که شخصا در بسیاری از وقایع، نشست‌ها و مکالمات تلفنی ترامپ حضور داشته است، یک شاهد ارزشمند در روند تحقیقات استیضاح به شمار می‌رود اما با این وجود، وکیل او کاملا روشن ساخته که موکلش تا زمانی که تصمیم قضایی درباره مصونیت مقام‌های کاخ سفید گرفته نشود، حاضر به دادن شهادت نیست.

سی‌ان‌ان در گزارش خود آورده است: چند شاهد در جریان روند تحقیقات استیضاح از رئیس جمهوری آمریکا شهادت داده‌اند که بولتون از روابط ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین درباره انجام تحقیقات پیرامون «جو بایدن» معاون سابق رئیس جمهوری آمریکا، ابراز نگرانی کرده و کارکنان تحت امر خود را وا داشته بود تا نسبت به اقدامات بالقوه غیرقانونی «رودی جولیانی» وکیل شخصی ترامپ هشدار دهند.

براساس این گزارش، در بیانیه‌ای که از سوی کمیته مجلس نمایندگان به سی‌ان‌ان ارائه شده، درباره حضور نیافتن پنجشنبه گذشته (هفتم نوامبر- ۱۶ آبان‌ماه) بولتون آمده است که تصمیم او مبنی بر حضور نیافتن داوطلبانه، سبب تاسف بوده و به مقام‌های کاخ سفید اجازه داده نمی‌شود تا برای ماه‌ها با ما بازی کند؛ دستورالعمل کاخ سفید مبنی بر حضور نیافتن بولتن، شاهد دیگری از اقدامات انجام شده از سوی رئیس جمهوری در جلوگیری از تحقیق توسط کنگره خواهد افزود.

منابع نزدیک به بولتون به سی‌ان‌ان گفتند: اگر بولتون در جلسه‌های تحقیقات استیضاح از رئیس جمهوری آمریکا حضور یابد، او انگشت تقصیرها را به سوی افرادی همچون، «رودی جولیانی»، «گوردون ساندلند» (Gordon Sondland) سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا و «میک مولوانی» (Mick Mulvaney) سرپرست کارکنان کاخ سفید نشانه خواهد رفت زیرا بولتون خواهد گفت که او بعنوان یک محافظ عمل می‌کرده در حالی که جولیانی و مولوانی می‌گفتند بگذارید ترامپ، ترامپ باشد.

نظرات بینندگان