arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۱۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۰ - ۲۰ آبان ۱۳۹۸

آمریکا: دولت عراق انتخابات زودهنگام برگزار کند

کاخ سفید روز دوشنبه در بیانیه ای با اظهار نگرانی در مورد شرایط کنونی عراق، خواستار برگزاری انتخابات فوری و توقف خشونت علیه معترضان شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، کاخ سفید با انتشار بیانیه ای در کنار سازمان ملل از دولت عراق خواست تا خشونت علیه معترضان را متوقف کند و وعده های رئیس جمهوری برای تصویب اصلاحات انتخاباتی و برگزاری انتخابات زودهنگام را محقق سازد.

هیأت کمک رسانی سازمان ملل به عراق (یونامی) نیز یکشنبه شب سه بسته پیشنهادی "فوری"، "کوتاه مدت" و "میان مدت" را برای آرام شدن اوضاع این کشور ارائه کرد.

براساس بسته‌های پیشنهادی که در حساب توئیتری یونامی آماده است، طرح فوری (یک‌ هفته‌ای) شامل آزادی تمامی معترضان مسالمت آمیز بازداشت شده از یک اکتبر (۹مهرماه)، عدم پیگرد تظاهرکنندگان مسالمت آمیز، آغاز تحقیقات در خصوص افراد ربوده شده، تسریع در روند شناسایی و محاکمه مسئولانی که تظاهر کنندگان را هدف قرار داده‌اند، می‌شود.

در آخرین بند از پیشنهاد یک‌هفته‌ای سازمان ملل متحد از کشورهای منطقه‌ و جهان خواسته شده است که به حاکمیت عراق احترام گذاشته و به دخالت‌ها در این کشور پایان دهند.

پیشنهاد سازمان ملل متحد در هفدهمین روز از دور دوم اعتراضات در عراق صورت می‌گیرد که از ۲۵ اکتبر (سوم آبان) آغاز شد و دولت تاکنون با وجود پذیرش اغلب پیشنهادات برای اصلاحات ساختاری و قانونی، ارائه بسته‌های اقتصادی، صدور دستورالعمل‌های مختلف نتوانسته است، آرامش را به کشور بازگرداند.

مرحله نخست اعتراضات مردم عراق روز اول اکتبر (۹ مهرماه) ابتدا با درخواست مبارزه با فساد و انجام اصلاحات اقتصادی و گسترش خدمات عمومی آغاز اما رفته رفته مطالبات سیاسی به آن اضافه شد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان