arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۱۹۹۷
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۲۳ - ۲۰ آبان ۱۳۹۸

یادداشت‌های علم، شنبه ۲۰ آبان ۱۳۵۱: از وقتی  علیاحضرت نایب‌السلطنه شده‌اند، بین زن و شوهر‌ رقابتکی به وجود آمده

سر شام رفتم. موضوع مهمی نبود. صحبت مسافرت شاهنشاه به فارس و برنامه پنج ساله پنجم و مسافرت شهبانو به رشت بود. بین زن و شوهر از وقتی که علیاحضرت نایب‌السلطنه شده‌اند،‌ رقابتکی به وجود آمده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

از وقتی  علیاحضرت نایب‌السلطنه شده‌اند، بین زن و شوهر‌ رقابتکی به وجود آمدهپس از انتشار خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی، «انتخاب» قصد دارد این بار بخش های گزیده ای از خاطرات دیگر شخصیت های مهم و تاثیرگذار کشور را روزانه، مرور و منتشر کند

به گزارش انتخاب، در خاطرات علم آمده است:

بعدازظهر سفیر آمریکا دیدنم آمد. نامه تشکرآمیزی از نیکسون آورده بود... مدتی راجع به انتخابات آمریکا صحبت کردیم و اظهار خوش‌وقتی که پرزیدنت نیکسون مجددا انتخاب شد. می‌گفت: «اگر نیکسون شکست می‌خورد، من فوری استعفا می‌کردم.» قدری راجع به بردن علیاحضرت شهبانو به رشت صحبت کردیم. هفته گذشته که ما در شیراز بودیم، علیاحضرت به رشت تشریف بردند. مردم احساسات عجیبی به خرج دادند. چون قبلا علیاحضرت قدغن فرموده بودند که قوای انتظامی در خیابان‌ها کم باشند، مردم به صورت عجیبی اتومبیل شهبانو را سر دست برده بودند. البته بسیار خوب بود، ولی خطر هم داشت. در این زمینه صحبت می‌کرد که «بی‌احتیاطی نباید بفرمایند.» گفتم: «شاه و ملکه ما تقدیری هستند و از چیزی نمی‌ترسند.» بعد کارهای تجارتی داشت که چندین یادداشت به من داد که به عرض شاهنشاه برسانم و اقدام کنم.

قدری اظهار نگرانی از نارضایی آخوندها می‌کرد. گفتم: «نترسید و نگران نباشید. اولا عمل آن‌ها گذشته و در قبال قدرت شاهنشاه دیگر هیچ عملی نمی‌توانند بکنند...» برای او تشریح کردم: «وقتی که من نخست‌وزیر بودم و آخوندها جدا بر علیه تقسیم املاک قیام کردند، تا جایی که با کمونیست‌ها – که آن‌ها هم به علت این‌که زمینه تبلیغاتی خود را از دست می‌دهند با تقسیم املاک مخالف بودند – هماهنگ شدند و آن آشوب و انقلاب را راه انداختند و مالکین و عشایر هم همدست آن‌ها بودند، غلطی نتوانستند بکنند و آن‌ها را له کردیم، به طوری که برای همیشه از دست رفتند. دیگر حال نِق‌نِق دو آخوند مفلوک اثری نمی‌تواند داشته باشد و تا قدرت شاه هست، چیزی نمی‌شود. مگر آن‌که خدای نکرده این قدرت از دست برود و باز شما و انگلیسی‌ها آخوندها را به خیال خودتان در مقابل کمونیست‌ها مدتی تقویت بکنید، ممکن است چیزی بشوند. آن هم به درد بخورند یا نه، جای تامل است. به علاوه این نق‌نق فعلی آن‌ها بر سر اختلافاتی است که بین خودشان دارند.» گفت: «به هر حال من هرچه بشنوم، باید به تو بگویم. حال که این‌قدر اعتماد داری، دیگر حرفی ندارم...»

سر شام رفتم. موضوع مهمی نبود. صحبت مسافرت شاهنشاه به فارس و برنامه پنج ساله پنجم و مسافرت شهبانو به رشت بود. بین زن و شوهر از وقتی که علیاحضرت نایب‌السلطنه شده‌اند،‌ رقابتکی به وجود آمده است.

نظرات بینندگان