arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۲۴۰۱
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۶ - ۲۲ آبان ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۸۱ /

ماجرای سفر فائزه هاشمی به عربستان و دیدار خصوصی او با همسر ولیعهد وقت سعودی در سال ۱۳۷۸ چه بود؟

خانم رفسنجانی در یک مهمانی خصوصی نهار در روز ۱۳ ژوئن با همسر ولیعهد عبدالله، حوصا الشعالان حضور پیدا کرده و به مدت نیم ساعت بدون اینکه شناخته شود با او مذاکره کرد و دلیلش هم تغییر پوشش او بود. سفیر و دیگر زنان حاضر در مراسم خانم رفسنجانی را نشناختند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ماجرای سفر فائزه هاشمی به عربستان و دیدار خصوصی او با همسر ولعهد وقت سعودی در سال ۱۳۷۸ چه بود؟

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند

سرویس تاریخ «انتخاب»: سفارت آمریکا در ریاض در گزارشی سری به تاریخ چهارشنبه ۲ تیر ۱۳۷۸ به توضیحاتی درباره سفر فائزه هاشمی به عربستان پرداخته است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: «صورتی زیبا» - فائزه رفسنجانی
طبقه بندی: محرمانه
چهارشنبه ۱۴:۳۶ دقیقه بیست و سوم ژوئن ۱۹۹۹
از: سفارت آمریکا در ریاض
به: وزیر امورخارجه

۱. فائزه رفسنجانی دختر رییس جمهور سابق ایران
هاشمی رفسنجانی در روز‌های ۱۳ و ۱۴ ژوئن در سفری رسمی به عنوان معاون رییس کمیته ملی المپیک از عربستان دیدار کرده و خواستار همکاری میان زنان ایرانی و عربستانی در زمینه‌های مختلف شد. او بصورت رسمی با سعود الفیصل، وزیر امورخارجه دیدار کرده و با سلطان بن فهد، معاون رییس دبیرخانه رفاه جوانان دیدار کاری داشت که سازمانش بر تمامی برنامه‌های ورزشی، کلوب‌های فرهنگی، جوامع نویسندگان و مجموعه‌ای از مجلات هنری و ادبی نظارت دارد. او همچنین از دانشگاه شاه سعود، کتابخانه ملک عبدالعزیز و مرکز اجتماعی شاهزاده سلمان دیدار کرد.
۲. خانم رفسنجانی در یک مهمانی خصوصی نهار در روز ۱۳ ژوئن با همسر ولیعهد عبدالله، حوصا الشعالان حضور پیدا کرده و به مدت نیم ساعت بدون اینکه شناخته شود با او مذاکره کرد و دلیلش هم تغییر پوشش او بود. سفیر و دیگر زنان حاضر در مراسم خانم رفسنجانی را نشناختند، زیرا با او با لباس گرم کن و با مو‌هایی کوتاه در کاخ مل روز حاضر شده بود، دقیقا شبیه کسی که همان رو در اخبار تلویزیون سعودی نشان داده شده بود، کاملا خود را با چادر مشکی پوشانده بود و بصورت رسمی با اعضای دربار سعودی صحبت می‌کرد.
۳. نکته: خانم رفسنجانی یکی از بسیار معدود نمایندگان زن است که در سال ۱۹۹۲ از عربستان دیدار کرده و سفر مارس ۱۹۹۸ هم همراه پدرش بود، که حج عمره را هم در مکه انجام دادند. او که در مقام یکی از اعضای شورای شهر تهران و سردبیر مجله «زن» کاملا مورد احترام است، امکان دسترسی و حضور در حلقه‌های دیپلماتیک و سیاسی خلیج فارس را در مقام جدید در سازمان المپیک، دارد. با توجه به اهمیت سازمان رفاه جوانان در عربستان که آن را هم تراز یک وزارتخانه می‌کند، و با توجه به اهمیت خاص ورزش، به خصوص فوتبال به عنوان یک سرگرمی مجاز و «سوپاپ اطمینان» اجتماعی، حرف‌های خانم رفسنجانی در روزنامه الشرق الاوسط در روز ۱۷ ژوئن و درخواست برای مشارکت زنان در توسعه ملی و بهبود وجه زنان مسلمان در غرب را می‌توان نماد گرایش هردو دولت ایران و عربستان دانست. سفر‌های او به عربستان ممکن است در ادامه سفر‌های اخیر رییس جمهور خاتمی به عربستان و سفر وزیر دفاع، سلطان به ایران، افزایش یابد. نکته: خانم رفسنجانی نقشی تعیین کننده در ایجاد «شورای اتحاد ورزش زنان» داشت که ۴۰ کشور اسلامی را در بر می‌گیرد.
فولر

نظرات بینندگان