arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۲۷۴۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۷ - ۲۶ آبان ۱۳۹۸

تحلیل رای الیوم از سفر خالد بن سلمان به عمان / آیا یمن در آستانه تجزیه قرار دارد یا یک حکومت طرفدار ایران در آن تشکیل می شود؟

پس از جنگ ویرانگری که با هدف تامین منافع سیاسی و اقتصادی دولتهای مختلف در یمن به راه افتاد، در نهایت، سازندگان جنگ به این نتیجه رسیده اند که زمان راه حل سیاسی فرا رسیده است و صدای شلیک موشکها باید خاموش شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تحلیلی رای الیوم از سفر خالد بن سلمان به عمان / آیا یمن در آستانه تجزیه قرار دارد یا یک حکومت طرفدار ایران در آن تشکیل می شود؟

جمال الكندي در رای الیوم نوشت: پس از جنگ ویرانگری که با هدف تامین منافع سیاسی و اقتصادی دولتهای مختلف در یمن به راه افتاد، در نهایت، سازندگان جنگ به این نتیجه رسیده اند که زمان راه حل سیاسی فرا رسیده است و صدای شلیک موشکها باید خاموش شود.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: آیا توافق ریاض که 5 نوامبر بین عبدمنصور هادی و عیدروس الزبیدی، رئیس شورای انتقالی جنوبی در یمن امضا شده و حدودی را برای درگیری بین آنها در جنوب یمن تعیین کرد، آغازی است برای حل بحران یمن براساس تقسیم؟ پس از این توافق چه خواهد شد؟

به دنبال وارد شدن سلاح استراتژیک و قدرتمند حوثی ها به میدان و بمباران آرامکو توسط آنها و همچنین، پس از عملیات نظامی بزرگی که طی آن ارتش یمن و کمیته های مردمی دهها نفر از سربازان و افسران سعودی و سودانی را کشته و یا به اسارت گرفتند، قواعد درگیری در شمال یمن بین حوثی ها و نیروهای ائتلاف تغییر کرد.

این حوادث، باعث شد کسانی که آتش جنگ را شعله ور کرده بودند، در مورد ضرورت پایان دادن به آن، با شروطی مورد قبول حوثی ها و همراهان انها، قانع شوند. اما ایا براساس توافق ریاض، ما در برابر طرح تقسیم یمن، قبول شرایط صنعاء و عقب نشینی از فکر بازگرداندن مشروعیت به حکومت هادی قرار داریم؟

سفر معاون وزیر دفاع عربستان سعودی به عمان و دیدار او با سلطان قابوس، بار دیگر توپ را در زمین عمان می اندازد و گزارش رسانه ها از دیدار هیئت سعودی با حوثی ها، تحت نظارت عمان، با هدف انجام آخرین اقدامات لازم برای امضای سند پایان دادن به جنگ یمن، حکایت دارد.

البته این موضوع هنوز علنی نشده؛ اما مقدمات آن با توقف بمباران استانهای معینی در شمال یمن، از سوی ائتلاف سعودی، در مقابل توقف بمباران عمق عربستان توسط ارتش یمنی و کمیته های مردمی، مهیا شده است.

در این میان، این سوال همچنان باقی می ماند که پس از امضای توافق توقف جنگ بین انصارلله و ائتلاف سعودی، چه خواهد شد؟ آیا حکومت توافقی ایجاد می شود که تمام طرفهای سیاسی از شمال و جنوب، در آن مشارکت دارند؟ بر این اساس، آیا انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری جدیدی برگزار شده و جریان سیاسی که امتداد سیاست حزب الله در لبنان و حشد الشعبی در عراق، ایران و سوریه بوده و موسوم به جریان مقاومت است، در یمن مورد قبول واقع می شود؟

یا اینکه ما در برابر طرح تقسیم یمن، پس از توافق ریاض و پایان جنگ با حوثی ها هستیم؟ تمام این سناریوها همچنان پیچیده باقی مانده، اما مساله مهم اکنون، توقف جنگ و برقراری صلح ملی در یمن، با نظارت سازمان ملل است؛ آنچه که بیش از هر چیز برای یمنی ها ضرورت دارد.

نظرات بینندگان