arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۳۰۲۹
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۲ - ۲۶ آبان ۱۳۹۸

رئیس جمهور جدید سریلانکا مشخص شد

گوتابایا راجاپاکسه، وزیر دفاع سابق سریلانکا به دنبال اذعان رقیبش نسبت به شکست خود در انتخابات، به عنوان رئیس جمهور جدید این کشور معرفی شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به نقل از خبرگزاری رویترز، گوتابایا راجاپاکسه که 10 سال پیش در دوران ریاست جمهوری ماهیندا راجاپاکسه، برادرش، نظارت بر پیروزی ارتش در برابر جدایی‌طلبان تامیل را برعهده داشت، متعهد به یک رهبری قدرتمند برای تضمین امنیت این کشور 22 میلیون نفری شد؛ جمعیتی که اکثر آن را بوداییان تشکیل می‌دهند.

کمیسیون انتخابات سریلانکا امروز (یکشنبه) اعلام کرد، به دنبال شمارش نیمی از آرای اخذ شده انتخابات روز شنبه، راجاپاکسه با کسب 50.7 درصد آرا پیشتاز است در حالی که ساجیت پرماداسه، اصلی‌ترین رقیب انتخاباتی‌اش 43.8 درصد آرا را از آن خود کرده است.

حزب راجاپاکسه نیز مدعی پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سریلانکا شد؛ انتخاباتی که چند ماه پس از حملات شبه‌نظامیان افراطگرا که کشور را دچار آشوب کرده، برگزار شد.

پرماداسه، وزیر مسکن در دولت کنونی سریلانکا که به خاطر ناکامی در حفاظت از مردم کشورش در پی بمب‌گذاری‌های ماه آوریل مورد انتقاد قرار گرفته، شکست خود در انتخابات روز شنبه را پذیرفت.

وی گفت: در پایان یک رقابت انتخاباتی تنگاتنگ باید اعلام کنم که به تصمیم مردم کشورم احترام می‌گذارم و به گوتابایا راجاپاکسه به خاطر انتخاب شدنش به عنوان هفتمین رئیس جمهور سریلانکا تبریک می‌گویم.

میلیون‌ها تن از مردم سریلانکا روز شنبه به پای صندوق‌های رای رفتند تا رئیس جمهور جدیدی را انتخاب کنند که کشورشان را در مسیر خروج از عمیق‌ترین بحران اقتصادی طی 15 سال اخیر، هدایت کند.

راجاپاکسه تازه‌ترین رهبر ناسیونالیستی است که در جهان روی کار می‌آید. اختلاف پیروزی راجاپاکسه حاکی از حمایت گسترده از وی در بخش جنوبی این کشور است.

کمیسیون انتخابات سریلانکا اعلام کرد که انتظار می‌رود نتیجه نهایی انتخابات اواخر روز یکشنبه مشخص شود و رئیس جمهور جدید نیز ظرف یک روز سوگند ایراد خواهد کرد.

احزاب سیاسی تامیل به شدت با راجاپاکسه مخالف هستند. راجاپاکسه با اتهامات نقض گسترده حقوق بشر در مراحل پایانی جنگ علیه این جدایی‌طلبان در سال 2009 میلادی مواجه شده است؛ اتهاماتی که راجاپاکسه و برادرش آنها را رد می‌کنند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان