arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۳۳۵
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۸ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۰

انتقاد دیده بان حقوق بشر به سرکوبگری در بحرین وعربستان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ديده بان حقوق بشر در گزارش سالانه خود با تمرکز بر کشورهایی که صحنه انقلاب های عربی بودند، از مواضع و سکوت جامعه جهانی در قبال انقلاب بحرين و سرکوبگری در عربستان انتقاد كرد.

به گزارش العالم، ديده بان حقوق بشر، سكوت بين المللي و عربي در قبال آنچه را كه این سازمان "سركوب سازمان يافته عليه تظاهرات مسالمت آميز مردمی با هدف تحقق عدالت و دمكراسي" ناميده، محكوم كرد.

ديده بان حقوق بشر در گزارش سالانه خود از غرب به دليل سياست حمایت از سركوب انقلاب هاي عربي به نفع حاكمان مستبد عرب به بهانه ترس از توسعه اسلام و در معرض خطر قرار گرفتن منافع غرب و امنيت رژيم اشغالگر اسراييلي، به شدت انتقاد كرد.

ديده بان حقوق بشر در گزارش خود افزوده است كه آمريكا، اتحاديه اروپا و اتحاديه عرب با انقلابهاي عربي برخوردي دوگانه داشته اند؛ به رژيم مبارك تكيه كردند، رژيم قذافي را با دخالت نظامي به پايان رساندند، در مورد صالح در قتل معترضان یمنی سهل انگاري كردند، فشارها را بر سوريه بيشتر كردند و درتلاش براي حمايت از پايگاه نظامي آمريكا در بحرين و ترس از آنچه كه نفوذ منطقه اي ايران مي نامند، از جنايتهاي رژيم بحرين چشم پوشي كردند.

ديده بان حقوق بشر از پيروزي انقلاب بحرين در گزارش خود ابراز خوش بيني كرده است.

"ريد برودي" مشاور قضايي ديده بان حقوق بشر به شبكه خبري، العالم گفت: ما اميدواريم اين انقلاب دمكراتيك پس از آنكه مردم ديوار ترس را شكستند با قدرت بيشتر براي تحقق همه اهداف خود ادامه داشته باشد.

سازمان دیده بان حقوق بشر، تاكيد كرد در حالي كه غرب رژيم هاي پادشاهي مانند اردن و مغرب را ترغيب به انجام اصلاحات مي كند، در مقابل وقوع اقدامات مغاير با دمكراسي در منطقه خليج فارس سكوت كرده است؛ از جمله این اقدامات مغایر با دمکراسی را می توان در پيش گرفتن قوانين جدید سركوب در عربستان و زنداني كردن فعالان در امارات نام برد که مورد بی توجهی غرب قرار گرفته است.

"علي خضر" تحليلگر سياسي به العالم گفت: غرب هيچ منفعتي در همكاري با ملتهاي عرب ندارد، غرب نظامي سرمايه داري دارد و اين نظام، بر طبق منفعت و سود خود حركت مي كند.

ديده بان حقوق بشر با تاكيد بر اينكه جنبشهاي اسلامي از محبوبيت برخوردار هستند، از غرب خواست تا آنچه را كه اسلام سياسي ناميده مي شود به جاي نظامهاي ديكتاتوري به رسميت بشناسد و با آن به تفاهم برسد.
نظرات بینندگان