arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۳۵۷۵
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۳ - ۲۹ آبان ۱۳۹۸

اعطای ۵۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانک ملی به بخش‌های مختلف / هدف: تسهیل عبور از تحریم‌ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بانک ملی ایران اخیرا گزارشی از میزان تسهیلات خود به بخش‌های مخلف اقتصادی کشور در نیمه اول سال ۱۳۹۸ را اعلام کرده است.

بر این اساس، در نیمه نخست امسال بیش از ۵۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌های کشاورزی و صنایع تبدیلی، صنعت و معدن، مسکن و ساختمان، بازرگانی و ... پرداخت شده است. در این میان، سهم بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی از تسهیلات پرداختی بانک ملی بالغ بر ۱.۶ میلیارد تومان بوده. همچنین بخش مسکن و ساختمان هزار میلیارد تومان، بخش صنعت و معدن نزدیک به ۹ هزار میلیارد تومان، بنگاه‌های بخش بازرگانی ۵ هزار میلیارد تومان و بخش خدمات ۳۵ هزار میلیارد تومان دریافت کرده اند.

نکته قابل تامل در این آمار، حجم قابل توجه تسهیلات پرداختی به بخش‌های کشاورزی و صنعت است. اعطای این تسهیلات در حالی است که از سال گذشته تحریم‌های اقتصادی سختی از سوی آمریکا علیه ایران وضع شده و کشور را در شرایط دشواری قرار داده است. در این بین، مسئولان ارشد کشور بر تولید داخلی و توانایی تولید بدون نیازمندی محض به طرف‌های خارجی تاکید کرده اند.

بر اساس سیاستگذاری انجام شده، بانک‌ها نقش ویژه‌ای در این میان دارند به گونه‌ای که وظیفه حمایت از صنایع و سر پا نگه داشتن آن‌ها به نظام بانکی سپرده شده است.

اخیرا مدیرعامل بانک ملی به اهداف تازه تدوین شده برای بانک ملی ایران اشاره کرده و گفته بود: کسب درآمد از محل کارمزد و جذب منابع ارزان قیمت به همراه کاهش هزینه سود پرداختی باید در دستور کار همه واحد‌ها باشد، به طوری که در نهایت به کاهش قیمت تمام شده پول منتهی شده و از این طریق بتوان تسهیلات بیشتری در اختیار فعالان اقتصادی قرار داد.

محمدرضا حسین زاده پیشتر در اظهاراتی با اشاره به همین سیاست روشن بانک‌ها به ویژه بانک ملی گفته بود: اگر قرار است تحریم‌ها دور زده شوند، این فقط از عهده بخش خصوصی فعال بر می‌آید، بنابراین بانک‌ها وظیفه دارند با تامین منابع مالی واحد‌های تولیدی و صادرکنندگان و حمایت همه جانبه از بخش خصوصی، آن‌ها را در این راه توانمند سازند.

به گفته او، امروز مهمترین نیاز کشور افزایش تولید و به تبع آن افزایش قدرت اقتصادی کشور، کاهش نرخ بیکاری و نیز کاهش نرخ تورم است، به همین جهت بانک‌ها همه توان خود را در این زمینه به کار گرفته‌اند.

او با تاکید بر اینکه کمک به «رونق تولید» محور اصلی فعالیت‌های بانک‌هاست، گفت: بانک ملی ایران از فعالیت‌های سالم و مولد اقتصادی حمایت می‌کند.

گویا تسهیلات بانک ملی به ویژه در حوزه صنایه و کشاورزی بر اساس همین سیاست در دوران تحریم اعطا می‌شود.

نظرات بینندگان