arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۲ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۰

رقابت ناسالم بانک‌ها برای جذب مشتری

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
درحالی که شورای پول و اعتبار نرخ‌ سود سپرده‌های بانکی را در مقطع 5 سال حداکثر 20 درصد تعیین کرده برخی موسسات مالی و اعتباری تنها برای یک سال سپرده‌گذاری 22 درصد سود پرداخت می‌کنند.

به گزارش «فارس» پس از گذشت 11 ماه از سال 90 سرانجام شورای پول و اعتبار طی هفته‌های اخیر مصوب کرد تا نرخ‌های سود سپرده‌های بانکی تغییر کند و بر همین اساس بانک مرکزی بتواند نقدینگی را کنترل نماید.

راهکار بانک مرکزی و دولت برای مدیریت نقدینگی و ساماندهی بازارهای فرعی در اقتصاد در مقطع فعلی افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی است.

با مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده‌های بانکی برای 5 سال 20 درصد تعیین شد؛ از همین رو بانکی‌ها باید نرخ 20 درصد را برای سپرده‌گذاری‌ها اعمال کنند.

برهمین اساس بانکداران خصوصی و دولتی اوایل هفته جاری با تشکیل جلسه‌ای مشترک مقرر کردند تا نرخ سود سپرده کوتاه‌مدت ویژه (روزشمار) 7 درصد، نرخ سپرده کوتاه‌مدت 3 ماهه را 10 درصد، نرخ سود سپرده‌ مدت‌دار 6 ماهه 12 درصد، نرخ سود مدت‌دار 9 ماهه 15 درصد، نرخ سود سپرده‌ یک ساله 17 درصد و سپرده‌گذاری 5 ساله 20 درصد باشد.

همچنین بانکی‌ها تصمیم گرفتند که نرخ سود سپرده‌های بین یک تا 5 ساله را از 17 تا 20 درصد تعیین کنند.

تعیین نرخ سود در این فاصله یک تا 5 سال در اختیار بانک‌های دولتی و خصوصی گذاشته شده است؛ این نرخ‌ها از 9 بهمن ماه در سیستم بانکی باید اجرایی شده باشد.

فرشاد حیدری رئیس شورای هماهنگی مدیران بانک‌های دولتی درباره تخلف برخی از بانک‌ها در اعمال نرخ‌ جدید سود سپرده‌های بانکی گفته است که اگر هر تخلفی در این زمینه صورت گیرد بانک مرکزی با آن بانک متخلف برخورد خواهد کرد.

خبرنگار فارس برای پیگیری وضعیت اجرای نرخ سود سپرده‌ها در بانک‌ها با برخی از شعب این بانک‌های دولتی و خصوصی تماس گرفت.

نرخ سود سپرده‌ها در بانک‌های دولتی و اصل چهل و چهاری و برخی از بانک‌های خصوصی بر اساس همان چه در بسته سیاستی-نظارتی جدید تغییر یافته اعمال شده است.

اما در برخی از موسسات مالی و اعتباری نه تنها این تغییرات اعمال نشده بلکه نرخ سود سپرده‌های این موسسات با انچه در بسته امده فاصله بسیاری دارد.

یکی از موسسات مالی و اعتباری برای سپرده‌های روز شمار مشروط به اینکه حداقل یک ماه در شعبه بماند 18 درصد سود پرداخت می‌کند.

همچنین در حالی که سایر بانک‌های خصوصی و دولتی برای سپرده‌های 5 ساله حداکثر 20 درصد سود پرداخت می‌کنند این موسسه مالی و اعتباری تنها برای سپرده‌های یک ساله 22 درصد سود می‌پردازند.

براساس آنچه خبرنگار فارس از شعب این موسسه مالی و اعتباری کسب اطلاع کرده نرخ سود سپرده‌ها برای سایر دوره‌های سپرده‌گذاری هنوز توسط ادره مرکزی اعلام نشده است.

البته یکی دیگر از بانک‌های خصوصی نیز برای سپرده‌های یک ساله 20 درصد و برای سپرده‌های 5 ساله 22 درصد سود به مشتریان خود پرداخت می‌کند.

این بانک نیز برای سپرده‌های روز شمار البته مشروط به یک ماه سپرده‌گذاری سود 17 درصدی می‌پردازد و برای سپرده‌های دوره 3 ماهه نرخی ندارد.

در این بانک برای سپرده‌های 6 ماهه و 9 ماهه به ترتیب 18 و 19 درصد سود پرداخت می‌شود.

این تخلفات درحالی در این بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری اجرا می شود که بانک مرکزی در زمان ابلاغ تغییرات بسته سیاستی-نظارتی نرخ سود سپرده‌ها را حداکثر 20 درصد تعیین کرده بود.

علاوه بر این بانک‌ها یکی دیگر از بانک‌های خصوصی نیز در این زمینه مرتکب تخلف شده بود که با برخورد بانک مرکزی شعب این بانک بلافاصله در روز جاری نرخ های سود خود را مشابه آنچه در بسته آمده تغییر دادند.

امیدواریم بانک مرکزی متوجه تخلف سایر بانک‌های خصوصی و موسسات مالی و اعتباری در این حوزه شود و برخورد لازم را هر چه سریعتر انجام دهد.
نظرات بینندگان