arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۳۷۴۷
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۰۹ - ۳۰ آبان ۱۳۹۸

دبیرکل حزب کنگره مردمی سودان دستگیر شد

مقام‌های دولت انتقالی سودان روز چهارشنبه «علی الحاج» دبیرکل حزب کنگره مردمی سودان را به اتهام دست داشتن در کودتای سال ۱۹۸۹ این کشور دستگیر کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش روسیا الیوم، نیروهای پلیس علی الحاج را در منزل خود واقع در جنوب خارطوم پایتخت سودان دستگیر کردند.

بر اساس این گزارش، نیروهای پلیس همچنین «ابراهیم السنوسی» رییس هیأت شورای حزب کنگره مردمی را دستگیر کردند.

حزب کنگره مردمی سودان در سال ۱۹۹۹ تأسیس شد. این حزب، منشعب از حزب کنگره ملی به ریاست عمر البشیر رییس جمهوری مخلوع این کشور است.

پیش‌تر کمیته قانونی ائتلاف نیروهای آزادی و تغییر سودان که اعتراض‌های اخیر این کشور را رهبری کرد، از دادستانی خواسته بودند تا علی الحاج و ابراهیم السنوسی به دلیل دست داشتن در کودتای سال ۱۹۸۹ که باعث به روی کار آمدن عمر البشیر رییس جمهوری مخلوع این کشور شده بود، دستگیر کنند.

اعتراض‌های مردمی سودان از ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ (۲۸ آذر ۹۷) به علت افزایش قیمت نان آغاز شد اما این اعتراض‌ها بسرعت رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت و معترضان، خواستار سرنگونی دولت عمر البشیر شدند.

دولت عمر البشیر سرانجام ۲۲ فروردین ماه با دخالت ارتش این کشور سرنگون و پس از آن، ارتش سودان با تشکیل نهادی با عنوان شورای نظامی انتقالی به ریاست ژنرال عبدالفتاح البرهان قدرت را در دست گرفت.

اما با این وجود، سودانی‌ها خواستار حاکمیت دولتی مدنی بودند و اعتراض‌ها خود را به رهبری نیروهای ائتلاف آزادی و تغییر ادامه دادند و پس از مذاکرات پی در پی نظامیان و نیروهای حزب "آزادی و تغییر"، دو طرف با کمک میانجی‌های آفریقایی بر سر نحوه مدیریت دوره سه ساله انتقالی در سودان به توافق رسیدند و سرانجام در مراسمی اسناد توافق نهایی خود را امضا کردند تا در دوره‌ای سه ساله، "شورای حاکمیتی" زمام امور را به دست گیرد.

شورای حاکمیتی سودان متشکل از ۱۱ عضو که شش عضو غیرنظامی و پنج عضو نظامی هستند، اداره سودان را به مدت سه سال تا برگزاری انتخابات بر عهده دارد. ریاست این شورا بر عهده ژنرال البرهان است.

وی برای ۲۱ ماه ریاست شورای حاکمیتی سودان را بر عهده دارد؛ سپس یکی از اعضای غیر نظامی این شورا به مدت ۱۸ ماه ریاست شورای حاکمیت را بر عهده می‌گیرد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان