arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۳۹۱۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۰ - ۰۱ آذر ۱۳۹۸

پمپئو: مورالس از انتخابات آینده بولیوی کنار بکشد

وزیرخارجه آمریکا در بیانیه‌ای مداخله‌جویانه، از مورالس و اطرافیان او خواست در انتخابات آینده بولیوی دخالت نکنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا بامداد جمعه در بیانیه‌ای از «اوو مورالس» رئیس جمهوری مستعفی بولیوی و اطرافیان او خواست که خود را از انتخابات آینده این کشور کنار بکشند.

پمپئو گفت: کسانی که در بی‌نظمی‌ها و دستکاری فاحش در در آرای انتخابات معیوب 20 اکتبر دست داشته‌اند، باید به خاطر بولیوی کنار بکشند و اجازه دهند مردم بولیوی نهادهای خود را بازسازی کنند.

وی همچنین از نهاد قانونگذاری بولیوی خواست تا از تلاش‌ها برای ایجاد یک دادگاه عالی جدید برای انتخابات حمایت کند.

در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰ اکتبر (۲۸ مهرماه) بولیوی که در دور نخست آن مورالس پیروز شده بود، تظاهرات اعتراض‌آمیز و اعتصاب‌های گسترده‌ای در این کشور برگزار شد.

سناتور جنینه آنی‌یس، در پی کناره‌گیری مورالس از مقام خود در ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان ماه) و پناهنده شدن به مکزیک، خود را رئیس جمهوری موقت بولیوی اعلام کرد.

اقتصاد بولیوی به دنبال بحران سیاسی و ناآرامی‌های اخیر با ضرر میلیارد دلاری روبرو شده است. اتاق صنایع ملی بولیوی به تازگی اعلام کرد که بخش صنایع و تجارت بولیوی متحمل دست‌کم ۱.۱ میلیارد دلار زیان شده است.

رئیس سنای بولیوی پیشتر جلسات پارلمان را به دلیل اعتراض‌ها و درگیری‌ها لغو کرده بود و خواستار ایجاد فضایی آرام در راستای تسهیل مذاکره و ایجاد ثبات در بولیوی شده بود.

هواداران رئیس جمهوری مستعفی این کشور همچنان به اعتراض‌های خود ادامه می‌دهند و خواستار بازگشت مورالس و استعفای آنیس رئیس جمهوری خودخوانده هستند.

نهادهای حقوق بشری اعلام کردند که تلفات اعتراض‌های اخیر در بولیوی به 25 نفر افزایش یافته است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان