arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۳۹۴۸
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۳ - ۰۱ آذر ۱۳۹۸

مصوبه دومای روسیه: خبرنگاران رسانه‌های خارجی مخالف از این پس «عوامل خارجی» قلمداد می‌شوند

دومای روسیه قانونی را تصویب کرده است که بر اساس آن خبرنگارانی (حتی روسها) که برای رسانه‌های خارجی مخالف دولت در این کشور خبر تهیه می‌کنند، عوامل خارجی(نفوذی) محسوب می‌شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دومای روسیه قانونی را تصویب کرده است که بر اساس آن خبرنگارانی (حتی روسها) که برای رسانه‌های خارجی مخالف دولت در این کشور خبر تهیه می‌کنند، عوامل خارجی(نفوذی) محسوب می‌شوند.

به گزارش ایرنا از دومای روسیه، مطابق این لایحه قانونی، اشخاص حقیقی یا حقوقی اگر برای رسانه‌های خارجی که در روسیه عوامل خارجی شناخته شده‌اند گزارش تهیه کنند یا اینکه از خارج پول و اموال دریافت کنند، عوامل خارجی محسوب می‌شوند.
در این لایحه قانونی گفته شده است که وزارت دادگستری روسیه با هماهنگی با وزارت خارجه این کشور می‌توانند این افراد را عوامل خارجی محسوب کند.
در همین حال باید اثبات شود بین فردی که کمک مالی خارجی دریافت کرده و گزارشی که در رسانه مربوطه منتشر شده است، ارتباطی وجود دارد.
علاوه بر آن رسانه‌هایی که به عنوان عامل خارجی شناخته شده‌اند باید قید کنند که گزارشی را که تهیه کرده‌اند توسط خبرنگار شناخته شده به عنوان عامل خارجی است و در هنگام استناد به این گزارش نیز باید در این مورد یادآوری شود.
«دونیا میاتوویچ» کمیسر امور حقوق بشر شورای اروپا از پارلمان روسیه خواست تا از تصویب این لایحه قانونی خودداری کند.
میاتوویچ خاطرنشان کرد که با تصویب این قانون، بسیاری در روسیه که گزارش منتشر و کمک مالی خارجی دریافت می‌کنند، عامل خارجی محسوب خواهند شد.
قانون عامل خارجی شناخته شدن رسانه‌های خارجی در روسیه آذر ماه ۹۶ و پس از بالا گرفتن اختلافات میان روسیه و غرب بر سر فشار بر خبرنگاران رسانه‌های اسپوتنیک و راشاتودی در اروپا و آمریکا تصویب شد.
مطابق این قانون رسانه‌هایی در روسیه عامل خارجی شناخته می‌شوند که خارج از روسیه مورد خم ماست قرار می‌گیرند.
رسانه هایی که در روسیه عامل خارجی شناخته شوند، موظف هستند در سایت خود این موضوع را قید کرده و در مورد فعالیت خود و دخل و خرجشان به روسیه گزارش ارایه دهند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان