arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۳۹۷۵
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۵ - ۰۱ آذر ۱۳۹۸

دستگیری وکیل سفارت آلمان در ترکیه، پای وزیران خارجه را به میان کشید

دستگیری وکیل سفارت آلمان در ترکیه، واکنش شماری از مقام‌های آلمانی از جمله وزیر خارجه این کشور را به همراه داشته که گفته است، در دیدار با همتای ترک خود، به دنبال تسریع در یافتن راه‌حلی برای پایان دادن به این مساله خواهد بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وکیل سفارت آلمان در آنکارا اواسط سپتامبر امسال (شهریور ماه) از سوی نیروهای پلیس ترکیه دستگیر شد. گفته می‌شود او اطلاعاتی درخصوص شهروندان ترکیه‌ای دارد که از آلمان پناهندگی سیاسی گرفته‌اند.

براساس گزارش روز جمعه خبرگزاری «د.پ.آ»، دولت آلمان در واکنش به این اقدام ترکیه، قرار ملاقاتی بین «هایکو ماس» وزیر خارجه این کشور و «مولود چاوش اوغلو» همتای ترک او در حاشیه نشست مقام‌های «گروه »۲۰ در ژاپن ترتیب داده است.
ماس امروز (جمعه) در هیروشیمای ژاپن در این زمینه به خبرنگاران گفت: ما بر این باوریم که باید هر چه سریعتر برای این مساله راه‌حلی پیدا شود؛ این موضوع را در دیار با همتای ترکیه‌ای خود مطرح خواهم کرد.

نشریه «دی وُلت» آلمان نیز در گزارشی، دستگیری وکیل سفارت آلمان در آنکارا را سبب آسیب‌دیدن مناسبات سیاسی بین دو کشور دانست.این رسانه در مصاحبه با مقام‌های سیاسی آلمان، نظر آنها را درخصوص این واقعه جویا شده است.
«یورگن هارت» سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه احزاب مسیحی (دموکرات و سوسیال مسیحی) هشدار داده دستگیری وکیل سفارت آلمان، فعالیت عادی دیپلماتیک در ترکیه را مختل می‌کند. وی این اقدام را مغایر توافق وین مبنی بر مصونیت کارکنان نمایندگی‌های دیپلماتیک دانست.

«سویم داغ دلن» عضو ارشد حزب چپ‌ها و رئیس گروه دوستی پارلمانی آلمان-ترکیه نیز این اقدام را برای مناسبات دو کشور بسیار زیانبار خواند.
«بیژن جیرسرایی» سخنگوی سیاست خارجی حزب دموکرات آزاد نیز دستگیری وکیل سفارت آلمان در آنکارا از سوی ترکیه را عامدانه و هدف از آن را به دست آوردن اطلاعات از مخالفان حکومت این کشور دانست.

مقام‌های کشورهای «گروه ۲۰» امروز و فردا(شنبه) در ژاپن گردهم می‌آیند؛ این گرو متشکل از قدرتمندترین کشورهای جهان در زمینه اقتصاد است که در مجموع ۸۵ درصد کل اقتصاد جهانی و دو سوم جمعیت جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان