arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۴۰۶۲
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۳ - ۰۲ آذر ۱۳۹۸
عماد افروغ در گفتگو با «انتخاب»:

اعتراضات قابل پیش‌بینی بود اما انگار نمی‌خواهیم از تاریخ درس بگیریم / مردم آن‌چه را که از دولت‌مردان می‌بینند و لمس می‌کنند، در تضاد است / یک عده دارند اربابی می‌کنند و کسی را به سفره خود راه نمی‌دهند / می‌گویند تورم را کنترل کردیم و می‌کنیم؛ این گونه اظهارات تحریف واقعیت است / ای کاش صادقانه به مردم توضیح بدهند که داستان از چه قرار است

عماد افروغ بر این باور است که حمایت رهبری نیز نباید به ترمزی برای کارشناسی‌های بعدی تبدیل شود. رهبر معظم انقلاب از روی مصلحت از تصمیم سران سه‌ قوه حمایت کردند و مشروط به این بوده که بحث‌های کارشناسی انجام شده باشد. اکنون اگر بحث‌های کارشناسی انجام نگرفته باشد، تکلیف چیست؟ اگر این کارشناسی انجام شده، آیا نباید عطف به انتشار آزاد اطلاعات این موضوع در اختیار شهروندان ایرانی قرار بگیرد. این کارشناسی‌ها کجا هستند؟ در واقع، هیچ یک از این اقدامات انجام نگرفته و مردم حق دارند که بگویند ما در این مملکت کاره‌ایی نیستیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رهبر انقلاب از روی مصلحت از تصمیم سران سه‌ قوه حمایت کردند و مشروط به این بوده که بحث‌های کارشناسی انجام شده باشد / مساله این است که قدرت سیاسی (دولت) اعتنایی به خواست قدرت اجتماعی نداشت / یک عده دارند اربابی می‌کنند و کسی را به سفره خود راه نمی‌دهند و انحصار ایجاد کرده‌اند

سرویس سیاسی «انتخاب»: این روزها بحث سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین، تنها در جمع نخبه‌گان و ناظران اقتصادی و سیاسی مطرح نیست بلکه در خیابان، کوچه‌ و بازار، میهمانی‌ها و... موضوع گرم و قابل توجه همه‌گان بنزین است و بنزین. گویی آینده جامعه و تمامی مردم به افزایش قیمت بنزین گره خورده و برای همه‌گان این مساله طرح می‌شود که بعد از این رخداد قرار است چه اتفاقی بیافتد؟ در سطحی دیگر، تاثیرات این مساله بر جامعه برای ناظران و عامه مردم بسیار قابل توجه است. تا کنون «انتخاب» در مقام وظیفه خود، در گفتگوی با کارشناسان اقتصادی، موضوع پیامدها و تاثیرات اقتصادی افزایش قیمت بنزین را پی‌گیری کرده است اما نباید از تاثیرات جامعه‌شناختی و روانشناختی مساله بر سطح کلان جامعه غافل ماند. در همین راستا، در سطرهای پایین، مشروح گفتگوی «انتخاب» با عماد افروغ، جامعه‌شناس سیاسی آمده است.

اعتراضات به افزایش نرخ بنزین، در نتیجه بی‌توجهی به خواست و اراده مردم بود

عماد افروغ، در ابتدای سخنان خود، در ارتباط با ابعاد و تاثیرات اجتماعی اعتراضات شکل گرفته نسبت به موضوع افزایش قیمت بنزین تاکید کرد: «ضروری است در ابتدای امر مساله این‌گونه مطرح شود: زمانی فرصت قانونی به اعتراضات مدنی مردم نداده‌ایم و مردم به اعتراضات و واکنش‌های به اصطلاح غیرمدنی روی آورده‌اند، چه تاثیری بر جامعه در سطح کلان برجای می‌گذارد. اگر موضوع ریشه‌یابی نشود و آن‌گونه که شاهد فرآینده هژمونی (سلطه) رسانه‌ای هستیم، تنها باید به معلول (یعنی اعتراضات) بپردازیم. بر این باور هستم نوع نگاه مردم به این اعتراضات غیرمدنی، به هیچ‌عنوان غیرمدنی نیست؛ یعنی مردم نوع اعتراضات را واکنشی طبیعی می‌دانستند. اکنون سوال این است که این تصمیم غیر مترقبه اعلام و فورا اجرا شد، آیا فرصت اعتراض مدنی در اختیار مردم قرار گرفت؟ اصلا فرصتی بود که این‌ها از وزارت کشور اجازه بگیرند تا در محل‌های تعبیه شده‌ای، خواسته‌های خود را مطرح کنند؟ حداقل از نظر روانی تخلیه شوند.»

زمانی اجازه قانونی اعتراض مدنی داده نشود، خواه یا ناخواه زمینه برای ظهور و بروز اعتراضات غیرمدنی مهیا می‌شود

وی در ادامه افزود: «واقعیت این است در بحث سهمیه‌بندی بنزین به قانون و فلسفه سیاسی جمهوری اسلامی ایران نیز توجه نشد. همچنین، به این‌که قدرت اجتماعی و مردم اساس و پایه هستند و قدرت سیاسی معرف و فرع است توجه نشد. همه این مسائل عوارض بی توجهی به خواست مردم است. اساس جامعه‌شناسی سیاسی می‌گوید زمانی که ذیل یک گفتمان و نظام سیاسی خاص، اجازه قانونی اعتراضات مدنی داده نشود، خواه یا ناخواه زمینه برای ظهور و بروز اعتراضات غیرمدنی مهیا می‌شود.»

اعتراضات قابل پیش‌بینی بود اما انگار نمی‌خواهیم از تاریخ درس بگیریم

این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: «در سطحی دیگر، مساله را می‌توان حتی بنیادی تر مورد واکاوی قرار داد. اکنون باید پرسید که این اعتراضات که حاصل فرصت قانونی برای اظهار اعتراض مدنی است، قابل پیش‌بینی بود یاخیر؟ پاسخ این است که بله! کاملا قابل پیش‌بینی بود. مایه تعجب این است که چه تحلیل‌گرانی در دولت هستند که این پیش‌بینی را نکرده بودند؟ علی‌الخصوص با توجه به اتفاقاتی که در گذشته یعنی در دی ماه 96، در سال 88 و دهه 70 رخ داده چرا نتوانستید این موج از اعتراضات را پیش‌بینی کنید. فرض را بر این بگیریم، تصمیم درست بوده و باید سریع اعمال می‌شد -که البته بنده مخالف این فرضیات هستم- پرسش این است که آیا نباید پیش‌بینی می‌شد امکان دارد این تصمیم با شورش اجتماعی همراه باشد؟. در حالت حداقلی، از قبل می‌بایست نیروهای انتظامی آرایش داده می‌شدند که اگر کسی خواست درمورد اموال عمومی، اقدام کند، جلوگیری شود. آیا نباید به نیروی انتظامی این آموزش داده می‌شد که رفتار هیجانی و غیرهیجانی با یکدیگر متفاوت هستند؟ در واقع، جامعه شناسی شرایط عادی با شرایط غیرعادی بسیار متفاوت است. این‌ روندها را از گذشته یاد نگرفته‌اند. حتی فرض را بر این بگذاریم که در مفهوم‌شناسی مشکل داریم و نمی‌توانیم آینده را پیش بینی کنیم و در زمینه فهم از انقلاب مشکل داریم اما  حداقل نمی‌توانستیم از گذشته درس عبرت بگیریم؟ حداقل با یک سری تدابیر ساده می‌توانستیم مانع از این مقدار قابل توجه از تخریب شویم.»

وعده‌های دولت برای کنترل وضعیت پس از افزایش قیمت بنزین، بی‌اعتمادی را بیشتر می‌کند

این جامعه‌شناس در ادامه با اشاره به این‌که پیرامون درستی این طرح، انتقادات و نقطه‌نظرات زیادی دارد، افزود: «در مجموع، مهم‌ترین عارضه و تاثیر طرح افزایش قیمت بنزین، افزایش بی‌اعتمادی به مجموعه دولت است. موضوع تاسف‌برانگیز دیگر در ارتباط با وقایع بعد از وقوع رخداد است. مردم آن‌چه را که از دولت‌مردان بعد از وقوع رخداد افزایش قیمت بنزین می‌شنوند با آن‌چه که خود می‌بینند و لمس می‌کنند، در تضاد است. می‌گویند تورم را کنترل کردیم و می‌کنیم. این گونه اظهارات تحریف واقعیت است؛ ای کاش صادقانه به مردم توضیح بدهند که داستان از چه قرار است. این‌گونه اظهارات وضعیت را وخیم‌تر می‌کند. زمانی که مردم احساس کنند فرادستان و دولت‌مردان دروغ می‌گویند، بی اعتمادی بیشتر خواهد شد. مردم می‌گویند شما قبلا نتوانستید این کار را انجام دهید؛ زمانی که نرخ دلار بالا رفت، نرخ تمامی کالاها تورمی افسارگسیخته را تجریه کرد اما وقتی دلار پایین آمد، چرا نرخ کالاها کاهش پیدا نکرد؟ مردم می‌گویند «شوِ کنترل» را ارائه دادید و اکنون نیز همین «شو» در حال تکرار است.»

تصمیم سران سه‌ قوه، بدون موافقت نمایندگان مجلس خطا بود

افروغ در بخشی دیگر از اظهارات خود تصریح کرد: «در سطحی دیگر باید توجه داشت تصمیمی به این مهمی به اطلاع عموم مردم نرسیده و حتی از ظرفیت نخبگی و کارشناسی عرصه مدنی بهره گرفته نشده. حتی از ظرفیت نخبگی عرصه سیاسی نیز استفاده نشده، مجلس چه نقشی در موضوع داشته است؟ سران سه قوه زمانی معنا پیدا می‌کند که بدنه قوه مقننه، کارشناسی خود را مطرح و مخالف و موافق نظرات خود را مطرح کرده باشند. با اندکی تسامح می‌توان گفت، قوه مققنه و مجریه با راس‌شان متعیین هستند اما قوه مقننه نمی‌توانیم به عنوان نمایندگان ملت چنین مساله‌ای را پذیرفت. کجای کار قوه مقننه تصمیم‌گیرنده بوده است؟»

حمایت رهبری از روی مصلحت و مشروط بود

این کارشناس مسائل جامعه‌شناسی سیاسی، در ادامه به خبرنگار «انتخاب» گفت: «حمایت رهبری نیز نباید به ترمزی برای کارشناسی‌های بعدی تبدیل شود. رهبر معظم انقلاب از روی مصلحت از تصمیم سران سه‌ قوه حمایت کردند و مشروط به این بوده که بحث‌های کارشناسی انجام شده باشد. اکنون اگر بحث‌های کارشناسی انجام نگرفته باشد، تکلیف چیست؟ اگر این کارشناسی انجام شده، آیا نباید عطف به انتشار آزاد اطلاعات این موضوع در اختیار شهروندان ایرانی قرار بگیرد؟ این کارشناسی‌ها کجا هستند؟ در واقع، هیچ یک از این اقدامات انجام نگرفته و مردم حق دارند که بگویند ما در این مملکت کاره‌ایی نیستیم.»

شکاف میان قدرت اجتماعی و سیاسی، مهم‌ترین شکاف کشور است

وی در ادامه تاکید کرد: «بزرگ‌ترین و کلان‌ترین شکاف کشورمان که در چندین نوبت آن را گوشزد کرده‌ام، شکاف میان قدرت سیاسی با قدرت اجتماعی است. زمانی از قدرت اجتماعی سخن می‌گوییم، می‌توانیم مساله را تعمیم بدهیم و نیروهای اجتماعی مستتر در حوزه عمومی را در تقابل با قدرت سیاسی قرار دهیم. متاسفانه در وضعیت کنونی، به جای این‌که قدرت سیاسی خود را نماینده قدرت اجتماعی بداند، قدرت اجتماعی را بالعکس متاثر و نماینده خود می‌داند. به جای این‌که قدرت سیاسی خادم و قدرت اجتماعی مخدوم باشد، روند برعکس شده است.»

باید رابطه قدرت سیاسی و قدرت اجتماعی دگرگون شود

این جامعه شناس در بخشی دیگر گفته‌های خود در ارتباط با راه‌حل گذار از وضعیت پیش‌آمده تصریح کرد: «اگر بخواهیم راهکاری نسبت به کلیت شکاف مطرح شده ارائه کنیم، راهکاری جدا خواهیم داشت و اگر مساله اعتراضات به تنهایی مطرح باشد راهکار نیز متفاوت است. در ارتباط با کلیت شکاف میان قدرت سیاسی و قدرت اجتماعی می‌توان گفت، باید جهت حکمرانی از بنیان دگرگون شود. یعنی به جای این‌که جهت معطوف به قدرت حکمرانان و سیاسیون باشد، باید به مردم برگردد. یعنی همان صحبت‌هایی که امام خمینی (ره) تحت عنوان اربابان ما، ولی نعمتان ما و... خطاب به مردم ارائه کردند. یعنی باید نیم نگاه و بازگشتی به نگاه امام خمینی (ره) نسبت به مردم و قدرت داشته باشیم. ایشان بارها تاکید کرده‌اند، «نشود شماهایی که حاکم هستید شعار نوکری بدهید اما عملا اربابی کنید» اکنون ما می‌بینیم یک عده دارند اربابی می‌کنند و کسی را به سفره خود راه نمی‌دهند. انحصار قدرت آن‌ها از حوزه سیاسی شروع و رفته رفته به حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی نیز تسری پیدا کرد. همراه با این امر فضا را سیاست زده می‌کنند و در ادامه نوعی برنامه سیاست‌زدایی را در پیش می‌گیرند و شکاف را تحکیم می‌کنند.»

عماد افروغ در پایان تاکید کرد: «در ارتباط با مورد خاص اعتراضات اخیر، زمان هنوز دیر نشده و کاری را که باید از قبل انجام می‌شد، اکنون می‌توانیم انجام دهیم. باید اجازه داد مردم اعتراضات مدنی خود را مطرح کنند و به آن‌ها گوش سپرده شود؛ یا مردم قانع شوند یا تغییری در سیاست‌های ایجاد شود. باید باب نقد گشوده باشد و همگان بی‌مهابا حرف‌های خود را بر زبان برانند. این امر یعنی استفاده از ظرفیت‌های مدنی. این‌که می‌گویند رهبری حمایت کرده، بدین معنی نیست که مجلس کار کارشناسی خود را تعطیل کند. مجلسیان باید بحث کنند که شاید اتفاق تازه‌ایی بیافتد و مرمتی در روند ایجاد شود. چرا یقه مردم را بگیریم؟ مسولیت اصلی بر عهده دولت‌مردان است که چرا به انقلاب اسلامی ضربه وارد می‌کنند و ظرفیت‌های داخلی را نابود می‌کنند. براین باور هستم در این میان تنها بی‌تدبیری مطرح نیست و موضوع حساب شده‌تر از این قضایا است.»

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۱۴
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
0
8
همش حرف حرف حرف،عملی در کار نیست حیف از این مردم متواضع و کم توقع
صالح
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
17
1
انتخابات نزدیکه و روحانی همونجور که گفته بود جنگ رو آغاز کرده.... مجلسم که ..... حداقل واسه آبروی خودشون یه کاری کنن .... ما مطیع رهبریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
0
7
خیلی وقته این جماعت عقل رو تعطیل کرده بجای قبول مشکل و حل ان اصلن منکر هر مشکلی میشه اگر هم باشه اصلن تقصیر اقایون نیستش تقصیر اینور و اونوره...............با این فرمون این چرخ لنگ کجا در بره و اقایون با مخ بیان رو زمین خدا میدونه و بس ولی مطمین با این فرمون با هیچ جایی نمی رسند اقایون فقط میشه از این ور به انور پریدن ملت رو عاصی کردن بیشتر خطر انفجار ی بزرگتر از قبلی ان حالا از ما گفتن از این جماعت بی عقل و منطق نشنیدن بر طبل های و هوی کوبیدن
مجیداحمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
0
4
چه عجب اقای افروغ چشممون به جمال شما روشن شد شما ها بگید شاید گوش شنوایی باشه مابگیم میگن قشر ضعیف.مردم عام
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
3
5
با سلام ، بالاخره یک نظر کارشناسی و عالی مشاهده کردم ، من به هیچ یک از خبرگزاریها جز انتخاب (که البته بنا به شرایط موجود کاستی هایی هم دارد) اعتقاد ندارم . واقعا باورم نمی شد چنین تحلیل گران فرهیخته هم در ایران ، اکنون وجود داشته باشند ، سرکوب نمودن در عمل خاموش کردن سطح آتش است ، چنانکه زیر خاکستر بستری عمیق از آتش و مواد مذاب آماده فوران همواره وجود خواهد داشت ، وقتی ذهن پرسشگر مردم با جوابهای کارشناسی قانع نگردد ، همواره نارضایتی ها وجود خواهند داشت و چه بسا روز به روز به صورت پنهان و آشکار بیشتر و بیشتر می گردند ، و چه بسا روزی که این آتش فشان خاموش ولی عظیم فوران نموده و دیگر هرگز نتوان جلوی ویرانی هایش را گرفت ، در نگاه مردم آنچه می بینند با آنچه از قول مسئولین می شنوند ، فرسنگها تفاوت دارد ، باور کنیم این مردم میدانند ، می فهمند و روزی هیچ سدی در برابر خواسته شان ناب و توان نخواهد آورد ، اینان همان مردمان انقلاب 57 هستند ، به هوش باشید
اطع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
0
5
مردم نتیجه گرفتند تورم فزاینده وکمرشکن گذشته خواست دولت بوده و الا این....وکنترل قیمتها چرا قبلا تعطیل بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
0
3
سلام. حرفهای خوبی زده. اما گوش شنوا نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
1
6
ضمن تشکر از نوشته معقول جناب افروغ عرض میشود که بنده با دو نکته ای که ایشان بیان داشته اند موافق نیستم
۱) ایشان معتقدند که هنوز دیر نشده و امکان بازگشت به خواست مردم وجود دارد. بنده صریحا عرض می کنم که در ساختار موجود هیچ امکانی برای بازگشت به دامان مردم دیده نمیشود

۲) بازگشت به مردم دارای دو شیوه مختلف است
۱) پوپولیسم
۲) دمکراتیک
آقای افروغ این دو را از هم جدا نکرده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
1
4
این مدل سهمیه بندی فقط بنفع پولدارها شد. هم خیابانها خلوت میشود وهم حتی بنزین ۵هزارتومان هم شود برایشان مهم نیست
نیکان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
0
1
با نظرات اقای افروغ درباره لزوم گفتگو ی حاکمان با مردم ، رعایت حق اعتراض مدنی برای همگان و اینکه از قبل اقدامات امنیتی لازم برای جلوگیری از خرابکاریها مشخص و انجام باید میشد . موافقم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
0
2
اصل داستان را برای مردم بیان کنند ؟ طرف کی هستی ؟ ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
5
1
شک نکنید که ریشه مسایل و مصائب کشور بر می‌گردد به سال 1384 و میدان دادن به نیروهای فرصت طلب و حمایت های بی دریغ از دولتی که جز خسارت محض هیچ سودی نداشت و از آن طرف حذف نیروهای دلسوز و اصیل انقلاب. .............
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
0
2
موضوع حساب شده‌تر از این قضایا است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
0
5
دقیقاً. کارشناسانی که روی این موضوع نظر داده اندحالا چرا آفتابی نمی شوند و توضیح نمی دهند بر اساس کدام آموزه های علمی و اقتصادی شرایط را برای افزایش نرخ بنزین سهمیه 1500 تومانی و آزاد 3000 هزار تومانی و برگرداندن دوباره آن به 60 میلیون ایرانی مناسب دیدند؟ اگر قرار بر پس دادن بود چرا اضافه اش کردند؟ آیا تصمیم پرداخت پول بعنوان حمایت معشیتی به دنبال اعتراضات مردم گرفته شد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
0
2
آقای افروغ فکر نمیکنی اگر حقیقت گفته بشه بضرر همه تونه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
0
5
دیگر جایی برای مردم نمانده هرچه هست مال خودشون شده استخدام امکانات کشور وام درامد آنچنانی خانه های آنچنانی سفرهای خارجی ماشین های گران قیمت مال خودشون و بیچارگی فقر بی کاری و ... هزاران نوع گرفتاری همه اش نصیب مردم شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
0
4
کالایی مثل دلار و بنزین که زندگی جمع کثیری از مردم را متاثر می کند باید به صورت تدریجی گران شود نه اینکه به صورت یکدفعه چند برابر گردد و عده زیادی احساس شکست کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
0
3
زمانی خود را خادم می‌نامیدند و بر گرده مردم سوار بودند. امروزه ازآن شعار را هم عدول کرده اند در انظار عموم ماشینهای لاکچی و خانه های میلیاردی و باستی هیلز می‌سازند و فرزندان را رهسپار فرنگ نموده و برایشان مدرسه خاص دایر میکنند و از گفتن آن و پز دادن در تلویزیون هم ابائی ندارند
انقلاب فرزندان خود را خورد
فرهنگ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
0
2
متاسفانه آقای دکتر افروغ هم مانند تعدادی دیگر از روشنفکران چون توانایی ارایه راه حل مشخص ندارند منتظر میمانند تا مشکلی پیش آید و وارد معرکه شوند که این طرح این اشکال وآن اشکال را دارد.
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
0
3
این ای کاش ها تمامی ندارد. ...
A.J
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
0
3
ارزش نظر بینندگان به انعکاس آن است.
نظرات بینندگان