arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۴۱۰۹
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۷ - ۰۲ آذر ۱۳۹۸
روزنامه گردی در «انتخاب»؛

گزارش قتل یک رئیس جمهور / جان کندی، رئیس‌جمهور آمریکا چگونه کشته شد؟

روز جمعه یک تیرانداز مخفی با تفنگ دورزن پرزیدنت کندی سی‌وششمین رئیس‌جمهور آمریکا را به قتل رساند. سه گلوله به جانب کندی شلیک و خون از صورت او جاری شد. همسرش ژاکلین کندی سر او را در میان دست‌هایش گرفت و در حالی که می‌گریست می‌گفت: «آه، نه» در عرض نیم ساعت بعد جان کندی در بیمارستان درگذشت و لیندن جانسون رئیس‌جمهور آمریکا شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جان کندی، رئیس‌جمهور آمریک چگونه کشته شد؟

سرویس تاریخ «انتخاب»: ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه [به وقت تهران] جمعه یکم آذر ۱۳۴۲ جان کندی، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، با شلیک ۳ گلوله کشته شد. او ۴۶ سال داشت و جوان‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا به شمار می‌رفت. روزنامه اطلاعات مورخ شنبه، دوم آذر ۴۲، این رویداد را به نقل از خبرگزاری‌های بزرگ جهان از جمله آسوشیدتپرس، یونایتدپرس و خبرگزاری فرانسه چنین گزارش کرد:
روز جمعه یک تیرانداز مخفی با تفنگ دورزن پرزیدنت کندی سی‌وششمین رئیس‌جمهور آمریکا را به قتل رساند. سه گلوله به جانب کندی شلیک و خون از صورت او جاری شد. همسرش ژاکلین کندی سر او را در میان دست‌هایش گرفت و در حالی که می‌گریست می‌گفت: «آه، نه» در عرض نیم ساعت بعد جان کندی در بیمارستان درگذشت و لیندن جانسون رئیس‌جمهور آمریکا شد. سوءقصد در ساعت ۱۸ و ۳۹ دقیقه به وقت گرینویچ (۱۰ به وقت تهران) انجام شد و رئیس‌جمهوری درساعت ۱۹ گرینویچ (۱۰ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) درگذشت.
در عرض همان نیم ساعت پلیس مردی ۲۴ ساله را دستگیر کرد. پلیس ابتدا از او درباره این‌که از مرگ کندی اطلاع دارد یا نه بازجویی کرد. او مردی به نام هاروی اسوالد است. او یک آمریکایی است که چهار سال پیش تقاضای تابعیت شوروی را کرده بود و دارای یک همسر روسی است و رئیس کمیته‌ای است که اعضای آن عقیده دارند باید با کوبا خوب رفتار کرد.
بعد از دو ساعت بازجویی باز هم اسوالد هرگونه ارتباط خود را با تیراندازی به جانب کندی انکار کرد.
تیراندازی هنگامی صورت گرفت که کندی یک خیابان شهر دالاس را که مرکز بازرگای و داد و ستد است ترک می‌گفت. قرار بود کندی از این خیابان بگذرد و در مجمعی که در انتهای آن است سخنرانی کند، افرادی که در آن نزدیکی بودند صدای سه گلوله را شنیدند، دو تا از گلوله‌ها به کندی خورد، یکی دستش را مجروح کرد و دیگری گردنش را شکافت و از پشت سرش خارج شد. سومین گلوله جان کونالی فرماندار تگزاس را از پهلو مجروح کرد. اما گفته می‌شود حال او وخیم نیست.
اتومبیل کندی ابتدا آهسته [حرکت]کرد و بعد به سرعت به طرف بیمارستان پارک‌لند راه افتاد. کسانی که در اطراف کندی بودند برای حفاظت از او خود را به میان ماجرا انداختند. در نزدیک درِ ورودی بیمارستان خبرنگار آسوشیتدپرس کندی را دید که در عقب ماشین بی‌حرکت رو به زمین دراز کشیده است. لباس او هنوز تمیز می‌نمود، اما کف ماشین را خون پوشانده بود. افراد پلیس مخفی ژاکلین کندی را از اتومبیل دور کردند و کندی و فرماندار تگزاس را به داخل بیمارستان بردند.
به نظر می‌رسید که در پشت سر این جنایت نقشه‌ای در جریان بوده است. در ساختمان یک کتاب‌فروشی که روبه‌روی زیرزمینی است که اتومبیل کندی از آن می‌گذشت، پلیس یک تفنگ قدیمی کالیبر ۳۰ که روی لوله آن دوربین نصب شده بود، با پوکه‌های فشنگ و تکه‌هایی جوجه سرخ‌کرده به دست آوردند. تفنگ تا حدودی در زیر کتاب‌ها در طبقه دوم کتاب‌فروشی پنهان شده و گلوله‌ها از زاویه‌ای در حدود ۴۵ درجه به سوی کندی رها شده بودند.
تیراندازی در ساعت ۱۰ به وقت تهران شروع شد و کندی در ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه در بیمارستان جان سپرد. کندی چهل و شش ساله و جوان‌ترین رئیس‌جمهور منتخب آمریکا بود.
یک عکاس خبرنگار می‌گوید به محض شنیدن صدای گلوله به اطراف نگاه کرده و دیده است که لوله تفنگ که از پنجره طبقه دوم ساختمان بیرون آمده بود به داخل کشیده شد، ولی مرد تیرانداز را ندید.
ژاکلین کندی که به اتفاق همسرش در ایالت تگزاس سفر می‌کرد اندکی جلوتر از شوهرش نشسته بود که گلوله‌ای صفیرزنان از پشت سرش گذشت و به گردن کندی خورد. او سر خون‌آلود همسرش را در دست‌هایش گرفت و راننده کندی اتومبیل را به سرعت به جانب بیمارستان راند.
وقتی کندی را به داخل اطاق سوانح بیمارستان آوردند ژاکلین نیز وارد اطاق شده بود و قسمتی از لباسش غرق در خون بود.
ژاکلین خود را به زحمت سر پا نگاه داشته بود. ولی بعد دست خود را در دست جانسون و همسرش، خانم برد، گذاشت و در اندوه عمیقی فرو رفت. پزشک بیمارستان نیم ساعت پس از مرگ کندی گفت: «از همان آغاز هیچ‌گونه امیدی به نجات جان او نبود.»

نظرات بینندگان