arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۴۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۴ - ۰۴ آذر ۱۳۹۸

سخنگوی وزارت خارجه: ۳ کشور پاسخ مثبت به پویش «صلح هرمز» داده‌اند

موسوی با بیان اینکه همه این کشورها (منطقه) باید در تأمین امنیت این منطقه حیاتی سهم داشته باشند، اظهار داشت: پویش صلح هرمز (امید) در راستای تأمین امنیت و ثبات این منطقه برای گسترش امنیت است. ضمن اینکه اعلام کرده‌ایم که همه کشورها می‌توانند در این طرح نقش داشته باشند. ریاست جمهوری ایران در نامه‌ای که نوشتند به همه کشورهای ذیربط را فارغ از رابطه‌ای که در حال حاضر با آنها داریم، ارسال شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی وزارت خارجه: ۳ کشور پاسخ مثبت به پویش «صلح هرمز» داده‌اند

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت و به پرسش‌های آنها پاسخ داد.

وی در ابتدا هفته بسیج را تبریک گفت و یاد و خاطره شهدای بسیجی و امام شهدا را گرامی داشت.

موسوی روز مجلس را هم گرامی داشت و بر نقش و جایگاه مجلس تاکید و عنوان کرد: هم دولت و هم وزارت خارجه همیشه تعامل گسترده و سازنده و خوبی با نمایندگان مجلس داشته و آقای ظریف کمتر وزیر خارجه‌ بعد از انقلاب و حتی شاید قبل از انقلاب بوده که اینقدر به مجلس پاسخگو بود و همواره در صحن و نشست‌های کمیسیون‌ها حضور داشته و به سؤالات نمایندگان پاسخ داده است و این پاسخگویی را ادامه خواهیم داد.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین به تحولات جاری پرداخت گفت: اتفاقاتی در کشور رخ داد که ناخوشایند بود و از آن ناخوشایندتر، دخالت‌ کشورها و شخصیت‌های بیگانه بود که آن را رد و محکوم کردیم و این دخالت‌ها جا نداشت چون جمهوری اسلامی ایران اعتراضات مردم را حق آنها می‌داند و در قانون اساسی و سایر قوانین بر آن تصریح شده است.

موسوی با بیان اینکه تجمعات مسالمت آمیز را در کشور به رسمیت شناخته و در سال‌های گذشته اتفاقات مشابهی افتاد و مردم اعتراضاتی داشتند و اعتراضاتشان را بیان کردند، یادآور شد: ولی حساب اغتشاشگران و سوء استفاده کنندگان از بستری که برای اعتراض بوده همیشه جدا بوده، حساب گروه‌هایی که خط گرفتند و مسلحانه در جاهایی وارد این عرصه شدند جدا بوده است. امیدواریم کشورهایی که دانسته یا نادانسته که البته بیشتر دانسته است، از این اغتشاشگران و اغتشاشات حمایت کردند، مسؤولیت آن را بپذیرند.

وی افزود: گروهک‌های تروریستی در جریان این اغتشاشات متأسفانه اقداماتی را انجام دادند که نهادهای امنیتی و قضایی در حال بررسی و ارتباط آنها هستند. 

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: تعجب می‌کنیم از برخی کشورهایی که سطح سیاست خارجی، وزیر خارجه و سخنگوی آنها اینقدر نازل شده که درخواست می‌کنند از بانک سوزی‌ها، ساختمان سوزی و ... فیلم و گزارش تهیه و برای آنها بفرستند و این مایه تأسف است. متاسفانه به اسم مردم دخالت کرده و سعی کردند از اغتشاشات و اغتشاشگران حمایت کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به اینها توصیه کرد راهپیمایی‌هایی که این روزها در کشور در حال برگزاری است توجه کنند و ببینند مردم واقعی در کشور ما چه کسانی هستند.

وی همچنین تأکید کرد: حق قانونی و اعتراض مردم ایران به رسمیت شناخته شده و در چارچوب قانون می‌توانند اعتراض کرده و حرفشان را بزنند ولی اغتشاش محکوم و مردود است، دخالت خارجی و سوء استفاده از این موضوع نیز به شدت محکوم و مردود است.

موسوی به رفت و آمدهای اخیر مقامات خارجی از جمله فرستاده ویژه نخست‌وزیر مالزی و فرمانده ارتش پاکستان، سفر عراقچی به هلند و سفر دبیرکل وزارت خارجه بلژیک اشاره کرد و گفت: امروز هم سفر فرستاده ویژه کره جنوبی به ایران انجام می‌شود و یکی دو مقام خارجی نیز ظرف همین هفته به ایران سفر می‌کنند و یکی دو سفر مقامات ارشد ما هم به سایر کشورهای خارجی انجام می‌شود که پس از نهایی شدن اطلاع رسانی می‌شود.

*مداخلات را از باب خیرخواهی و دوستی با ملت ایران نمی‌دانیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره افزایش موج جدیدی از درخواست از سوی مقام‌های آمریکایی و متحدان منطقه‌ای برای تشدید فشار به ایران در پی اعتراضات و اغتشاشات اخیر در ایران بیان کرد: حمایت‌هایی که اینها کردند را به نو‌عی دخالت در امور داخلی ایران در راستای سیاست‌های خصمانه و فشار حداکثری می‌دانیم که مقامات آمریکایی پیگیر آن هستند.

وی افزود: ادعاهایی که مطرح می‌کنند بحث‌های حقوق بشری و دسترسی آزاد به اینترنت و پیام‌رسان‌ها و ... نشان می‌دهد چقدر اینها با واقعیاتی که آنها و ما با آنها روبرو هستیم متفاوت است. این اظهارات و مداخلات را از باب خیرخواهی و دوستی با ملت ایران نمی‌دانیم. آنها به دنبال زنده کردن تنش‌ها و اغتشاشات و افزایش تنش‌ها در داخل کشور هستند و همان راهبرد گذشته که فشار از داخل است و فشار بر مردم عادی ایران است که مثلا مردم به حکومت فشار وارد کنند و آنها به خواسته‌های خود در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی دست یابند.

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: ارزیابی ما از این دخالت‌های آنها همین است و اقداماتی اندیشیده شده در سطح دستگاه دیپلماسی برای مقابله با این فشارها و تهدیدات، هم از نوع بررسی‌های حقوقی و قانونی و مستندسازی‌های خاص که بتوانیم به مراجع بین‌المللی ارائه دهیم و هم یکسری اقدامات را دستگاه‌های داخلی انجام خواهند داد که با این گونه شرارت‌ها و تهدید‌های بی حاصل مقابله کنند.

* واکنش به لفاظی‌های عادل الجبیر

وی در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای اخیر عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه عربستان علیه ایران با بیان اینکه آقای عادل الجبیر هر از گاهی سخنانی بر زبان می‌آورد که خیلی با واقعیت‌ها و سیاست‌هایی که در دولت عربستان علیه ما اتخاذ و اعمال می‌شود، همخوانی ندارد، من به لفاظی‌های ایشان دیروز پاسخ دادم، گفت: شرط و شروطی که تعیین کردند را خیلی محکم و قانع کننده نمی‌دانیم. هم ایشان و هم مسؤولان کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس اظهارات و حرف‌های نامربوط داشتند که پاسخ لازم داده شد.

موسوی افزود: اینکه ایران خواهان گفتگو و منطقه با ثبات و امن است، نباید اینها را به این توهم بیندازد که هر جور که آنها دلشان می‌خواهد شرط و شروط تعیین کرده و یا حرف‌های نامربوط بزنند و سیاست‌هایی را القا کنند که وجود خارجی ندارد. مجددا اعلام می‌کنیم که ایران همسایگان خودش را از شمال تا جنوب و شرق و غرب اولویت اصلی سیاست خارجی خود می داند و در عمل هم نشان دادیم که این اولویت تا چه حد جدی است و تا چه حد وقت گذاشته و هزینه کردیم که ایران خواهان رابطه خوب بر اساس حسن همجواری و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر است، ولی اینکه اینها می‌خواهند با این حرف‌ها و اتهام زنی‌های بی مورد و شروط غیر عملی، این فرصت را از دست بدهند به خودشان مربوط است.

* جیسون رضاییان متهم امنیتی بود به او تخفیف داده شد

موسوی درباره صدور حکمی در دادگاه آمریکایی برای پرداخت غرامت ۱۸۰ میلیون دلاری به جیسون رضاییان خبرنگار واشنگتن پست عنوان کرد: آقای جیسون رضاییان براساس شواهد، مدارک و اسنادی که موجود است و اعترافات ایشان که به صورت کاملا باز و آزاد عنوان شده یک متهم امنیتی بوده و ایران همان زمان که جرمش بسیار سنگین بوده و اشد مجازات برای ایشان توسط نهادهای قضایی صادر شد به او تخفیف داد و این حکم به حبس تغییر کرد، بعد از مدتی براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی در چارچوب‌هایی ایشان مورد عفو قرار گرفت و با اینکه پرونده بازی داشت، طی تبادلاتی که شد آزاد شد. اما اینکه ایشان برود و شکایت کند و دادگاه‌های آمریکایی با دست باز چنین ارقامی را تعیین کنند، از دید ما مردود است.

وی افزود: این لطفی بود که ایران به ایشان در این زمینه کرده بود و ایران می توانست ایشان را نگهدارد و مجازات‌های سنگین‌تری را اعمال کند، چون جرمش کاملا محرز بود. اینکه ایشان از این وضعیت دارد به نفع خود سوءاستفاده می‌کند و درخواست غرامت هنگفت می‌کند، از عجایب روزگار است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: ما به مقامات قضایی آمریکا توصیه می‌کنیم کمی مواظب باشند که فریب نخورند در چه وادی قدم می‌زنند و چه آرایی را صادر می‌کنند. اگر بحث صدور حکم و دست و دلبازی باشد، کارهای مشابهی هم می‌توان انجام داد.

* اموال بلوکه شده ایران باید به مردم بازگردد

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره پرداخت غرامت‌ها از اموال مصادره شده ایران در آمریکا گفت: به هر حال اموال ما در آنجا هست و اموال ما را به صورت غیرقانونی در آنجا نگهداشتند و این اموال باید به ملت ایران بازگردد. ما نیز اقدامات قانونی که انجام دادیم و در چند مورد موفق شدیم پول‌هایی را پس بگیریم. این پول‌هایی که در آمریکا بلوکه شده و ولخرجی می‌کنند را از حلقومشان خواهیم کشید.

*اسناد ادعایی نیویورک تایمز

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اسناد ادعایی روزنامه نیویورک تایمز درباره حضور ایران در عراق و همچنین تخریب چهره سردار سلیمانی،  این اسناد ادعایی را مورد تایید ندانست و گفت: گشتن ردپای جمهوری اسلامی ایران در کشور همسایه که رابطه وسیع و عمیقی دارد و پیوندهای ناگسستنی بین دو ملت و دو دولت وجود دارد، کار سختی نیست و نیازی به اسناد و سندسازی و جعل ندارد.

وی اضافه کرد: ما چیز پنهانی نداریم و رابطه خوبی داریم. حضور ما در عراق در زمانی که داعش و گروه‌های تروریستی به آنجا هجوم آورده بودند و کشتار و قتل عام می‌کردند، حضور علنی و به درخواست دولت قانونی عراق بوده است. ایران براساس وظایفی که برای خودش به عنوان کشور دوست، همسایه و مسلمان تعریف کرده این کمک‌ها را کرده است. اولین کشوری بودیم که به درخواست کمک عراق در پی حمله داعش پاسخ دادیم و کمک‌های نظامی و مستشاری به آنها کردیم.

موسوی گفت: اینکه بخواهند از این گزارش‌ها و حرف‌ها سند دربیاورند، خوش به حالشان.

این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: شخص سردار سلیمانی به عنوان چهره اثرگذار در مبارزه با داعش طبیعی است مورد بغض و نفرت آنها باشد و بخواهند چهره محبوب ایشان را مخدوش کنند.

*ششم دسامبر نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزرا ایران و 1+4

موسوی همچنین اعلام کرد که ششم دسامبر (15 آذر) نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزرای خارجه ایران و ۱+۴ به احتمال قوی در وین برگزار می‌شود. 

وی افزود:در این نشست آخرین تحولات برجام و گام‌های ایران برای توازن بخشی به حقوق و تعهداتش در برجام برداشته مطرح خواهد شد و اقداماتی که آنها در راستای تعهداتشان انجام داده یا ندادند، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

* سفر فرستاده ویژه کره جنوبی به تهران/امیدواریم اقدامات خلاف قانون و تعهد کره‌ای‌ها متوقف شود

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره سفر فرستاده ویژه کره جنوبی به تهران و بحث توقف صادرات دارو و غذا به ایران از سوی این کشور و اینکه در این سفر در این باره گفتگو خواهد شد، عنوان کرد: بعد از اتفاقاتی که بین ما و کره جنوبی رخ داد در خصوص بدهی‌هایی که به ما داشتند، شاهد پیشرفت‌هایی بودیم و رئیس کل بانک مرکزی سفری به کره جنوبی داشت و توافق شد از منابعی که آنجا داریم برای تهیه برخی اقلام دارویی و ... استفاده شود که متاسفانه بعد از تحریم جدید بانک مرکزی ما توسط آمریکا، آنها جا زدند و برخلاف توافقات خود عمل کرده و اعلام کردند که با توجه به تحریم، امکان انجام این تعهدات را ندارند که باعث اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران شد و اقدامات کره را غیرقانونی و غیرانسانی اعلام کردیم.

وی افزود: بعد از آن کره‌‌ای‌ها خواستند فرستاده ویژه‌ای را به ایران اعزام کنند که ما هم پذیرفتیم و امیدواریم به سرعت اقدامات خلاف قانون و تعهد آنها متوقف شده و تجارت عادی از جمله صادرات اقلام دارویی به ایران از سر گرفته شود و موانعی که در این راه است و براساس برخی فشارها و تفاسیری که خودشان از این قضایا داشتند، برطرف کنند.منتظریم که این هیأت چه راهکار و فرمولی را در این سفر ارائه می‌‌کنند.

* انتقاد دبیرکل اتحادیه عرب را رد می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اظهارات دبیرکل اتحادیه عرب و انتقاد از پذیرش سفیر یمن در تهران گفت: این انتقاد را رد کرده و قبول نمی‌دانیم. دولت مستقر در صنعا دولت قانونی است که مراودات منطقه‌ای و جهانی دارد و مورد گفتگوی کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی و سازمان ملل است و به عنوان دولت مستقر قانونی در یمن حضور دارند و طبیعی است به کشورهایی که مایلند سفیر اعزام کنند و ایران هم سفیر آنها را می‌پذیرد و با آنها به عنوان کشور دوست برخورد می‌کند.

خبرنگاری با اشاره به اتفاقات اخیر در ایران و‌ تاثیر آن بر روند مذاکرات ایران با دیگر کشورهاگفت: اتفاقاتی که اخیرا افتاد ناخوشایند بود و بر شئون زندگی ما و مردم اثر گذاشت، ولی اینکه عداه ای خیال می کنند بر اثر فشارهای آنها این اتفاقات رخ داده را قبول ندارم، ولی مستنداتی هست که آنها سوءاستفاده کردند. ایران از ثبات و استحکام برخوردار است که دست به اصلاحات اقتصادی می زند و اثرگذاری ویژه ای را در این زمینه نمی بینیم، امیدواریم دیگر کشورها دست از دخالت بردارند.

وی مواردی که اخیرا درباره لوینسون کارمند سابق اف بی آی عنوان شده را ادعا خواند. 

*پاسخ مثبت و مکتوب سه کشور به پویش صلح هرمز

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره ائتلاف دریایی آمریکا عنوان کرد: هرگونه ورود و نقش آفرینی نیروهای بیگانه را در منطقه رد و محکوم کرده و باعث تنش، ناامنی و بی ثباتی در منطقه می‌دانیم و به دوستان و همسایگان خود اعلام کرده‌ایم امنیت در این منطقه خریدنی و وارداتی نیست. مبنای امنیت مبنای همکاری همه کشورها و دولت‌های منطقه است بدون اینکه بخواهیم کشوری را از این دایره خارج کنیم.

موسوی با بیان اینکه همه این کشورها (منطقه) باید در تأمین امنیت این منطقه حیاتی سهم داشته باشند، اظهار داشت: پویش صلح هرمز (امید) در راستای تأمین امنیت و ثبات این منطقه برای گسترش امنیت است. ضمن اینکه اعلام کرده‌ایم که همه کشورها می‌توانند در این طرح نقش داشته باشند. ریاست جمهوری ایران در نامه‌ای که نوشتند به همه کشورهای ذیربط را فارغ از رابطه‌ای که در حال حاضر با آنها داریم، ارسال شد. 

وی افزود: امیدواریم کشورهای منطقه به ندای صلح خواهی ایران پاسخ مثبت داده و از توهم دست بردارند. کشورهای بیگانه دلسوز منطقه ما نیستند، حضور آنها باعث تنش، ناآرامی و ناامنی است و هر جا و در هر منطقه‌ای از جهان اینها وارد شدند به عنوان عنصر بیگانه باعث شده با خودش ناامنی و بی ثباتی به ارمغان بیاورد. امیدواریم این طرح ما با واکنش مثبت کشورها مواجه شود. چند کشور شامل سه کشور پاسخ مثبت به نامه رئیس جمهور را به صورت مکتوب دادند و بقیه هم احتمالا در حال بررسی هستند.

سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد: ثبات و امنیت در منطقه به دست کشورهای منطقه تأمین خواهد شد و نیروهای بیگانه حداقل در 40 سال بعد از انقلاب نشان دادند نتوانستند امنیتی را برای منطقه و کشورهای منطقه به ارمغان بیاورند و حضور آنها باز محکوم به شکست است.

* اظهارات وزیر دفاع فرانسه را سازنده ندانسته و محکوم می‌کنیم

خبرنگاری با اشاره به اظهارات وزیر دفاع فرانسه در نشست گفتگوی منامه مبنی بر اینکه این کشور به مذاکره با ایران ادامه خواهد داد ولی در کنار متحدانش می‌ایستد، از سخنگوی وزارت خارجه پرسید که آیا تغییری در آرایش سیاسی اروپا در رابطه با برجام اتفاق افتاده است؟ که وی پاسخ داد: اینها موضع دائمی و همیشگی کشورهای اروپایی است که در بحث حرف‌هایی را می‌زنند که متأسفانه در عمل خیلی به آن پایبند نیستند. ما هم می‌‌توانیم اعلام کنیم که در کنار آنها در بسیاری از مسائل هستیم، ولی کار خودمان را انجام می‌‌دهیم.

وی اضافه کرد: این شیوه‌ای که اروپایی‌ها در پیش گرفتند برای فقط اعلام بحث و گفتاردرمانی خیلی موجه نیست. ضمن اینکه وزیر دفاع فرانسه در این کنفرانس علی‌رغم حرف‌هایی که زده، حرف‌های نامربوط دیگری هم زده که از دید ما محکوم است و آمریکا را به نقش آفرینی و اقدامات بیشتر علیه کشورهای منطقه تشویق کرده که ما این اظهارات را سازنده نمی‌دانیم و بر خلاف سیاست‌هایی که اعلام می‌کنند، می‌دانیم. 

موسوی ادامه داد: تناقضی بین حرف‌های وزیر دفاع فرانسه و وزیر خارجه این کشور و آنچه علنی و در جلسات خصوصی به ما اعلام می‌کنند، وجود دارد. ما روی این لفاظی‌ها حساب ویژه‌ای باز نکردیم، موضع ما همان موضع است و امیدواریم آنها بتوانند به خودشان بیایند و گام به جلو بردارند.

* بد سلیقگی پنس در سفر به اقلیم کردستان عراق

به گزارش فارس، خبرنگاری با اشاره به سفر «مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا به اربیل و دیدار با مقامات اقلیم کردستان عراق، از سخنگوی وزارت خارجه سؤال کرد که آیا این احتمال وجود دارد که شاهد همکاری‌های نزدیک اقلیم کردستان و آمریکا علیه ایران باشیم؟ که وی پاسخ داد: من این احتمال را نمی‌دهم. روابط ما هم با دولت مرکزی عراق و هم دولت اقلیم کردستان که بخشی از عراق است، بسیار خوب است و از گذشته رابطه نزدیکی بین ما و آنها وجود داشته و ایران در مواقع شدت و سختی به کمک دولت مرکزی و دوستان در اقلیم آمده است. 

وی افزود: یک بد سلیقگی‌ صورت گرفت که بر خلاف رویه‌های دیپلماتیک، پنس سفری را به اقلیم کردستان صورت داد که مقامات عراقی نیز واکنش نشان دادند. به هر حال پایتخت عراق متحد، بغداد است و همه روابط و مناسبات از کانال دولت مرکزی در بغداد عبور خواهد کرد.

موسوی اضافه کرد: ما به این مانورهای تبلیغاتی بی حاصل توجه نمی‌کنیم. رابطه با دوستان ما در اقلیم و دولت مرکزی خیلی مستحکم‌ است.  

* محورهای گفتگوی فرمانده ارتش پاکستان در تهران

خبرنگاری درباره سفر اخیر فرمانده ارتش پاکستان به تهران و رایزنی‌های انجام شده از جمله با ظریف سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد: در سفر آقای «قمر جاوید باجوا» به ایران و دیدارهای سطح بالا با مقامات تأثیرگذار ایران طیف مختلفی از مسائل مطرح شد از روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای، مرزی، دو سه مرزبان ربوده شده ما و مسائل منطقه‌ای هم مطرح شد.

وی افزود: جمهوری اسلامی پاکستان از جمله کشورهایی است که با توجه به روابط خوبی که با ایران دارد و از قبل هم این روابط را داشتیم به عنوان کشور مهم و تاثیرگذار در منطقه علاقه‌مند کاهش تنش‌ها بین کشورهای اسلامی و خواهان نوعی گفتگو و همکاری بین کشورهای تاثیرگذار در این منطقه است و ایران از این حسن نیت آنها استقبال و اعلام آمادگی کرده که از هر تلاشی که به کاهش تنش و هم افزایی بین کشورهای اسلامی منجر شود، حمایت می‌کند.

*تا آنجایی که خط قرمزها اجازه دهد گفتگو و تعامل خواهیم کرد

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی درباره فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با فعالان اقتصادی و تأکید بر تقویت فعالیت دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری کاملا به جا بود. معاونت دیپلماسی اقتصادی یکی از فعال‌ترین معاونت‌های ماست. اگرچه اعلام کردیم و در جریان هستید که وزارت خارجه کار تصدی‌گری و مستقیم اقتصادی انجام نمی‌دهد و تنها کاری که می‌تواند انجام دهد بسترهای لازم را برای کارهای اقتصادی خارجی، سرمایه‌گذاری خارجی و کاهش موانع در تجارت خارجی و ... انجام دهد که در همین راستا گام برمی‌دارد.

وی افزود: ما کار خودمان را انجام خواهیم داد و به عنوان وزارت خارجه مسؤول روابط خارجی کشورمان هستیم. اینکه چقدر سیاستگذاری‌ها در این حوزه نتیجه دهد بستگی به ارگان‌های دیگر دارد که به فعالیت‌هایشان ادامه دهند. اینکه عنوان می‌کنیم در دیپلماسی باز است، این بدان معنا نیست که ما امید بستیم و همه کارها را تعطیل کردیم که ببینیم مذاکرات با اروپا و بقیه به چه نتیجه‌ای منجر خواهد شد. کار ویژه اصلی وزارت خارجه، گفتگو، مذاکره و دیپلماسی است. اینکه بقیه سازمان‌ها و نهادها در راستای وظایف خود چه کار می‌کنند باید از آنها بپرسید.

موسوی اضافه کرد: ما سعی می‌کنیم راه را برای گفتگو و مذاکره باز کنیم و اینکه چقدر بقیه از آن استفاده کنند بستگی به آنها دارد. تا آنجایی که خط قرمزها اجازه دهد گفتگو و تعامل خواهیم کرد. وزارت خارجه معطل این چیزها نیست، اگر دیگران معطل این چیزها هستند به خودشان مربوط است. وزارت خارجه کار ذاتی خود را انجام می‌دهد.  

* آمریکا حق دخالت درباره برجام را ندارد

خبرنگاری با اشاره به لغو معافیت‌ همکاری با ایران در فردو از سوی آمریکا و تاثیر آن بر روند همکاری ایران و آژانس سؤال کرد که موسوی عنوان کرد: ما مقامات آمریکایی را در موقعیتی نمی‌دانیم که راجع به تعهدات ما در برجام نظر بدهند و دخالت کنند. آنها از این توافق خارج شدند و هیچ ارتباطی به آنها نخواهد داشت که ایران درباره تعهداتش چه کار خواهد کرد و چه برنامه‌ای دارد.

وی افزود: همکاری‌های ایران با آژانس سر جایش است و گزارش‌های متعددی که آژانس منتشر کرده نشانگر عمق این همکاری است. گزارش‌های آنها مثبت بوده و ایران هم در تعامل با آنها بوده و مثبت برخورد کرده است. امیدوار هستیم که در دوران جدیدی که مدیرکل جدیدی برای آژانس تعیین شده فارغ از جهت گیری سیاسی و فشارهایی که ممکن است از سوی برخی کشورها وارد شود، آژانس بیطرفی خودش را کماکان حفظ کند. ایران هم با حسن نیت به همکاری خودش در چارچوب قوانین و مقررات با آژانس و شخص مدیرکل و بازرسان ادامه خواهد داد. 

* آنهایی که در بوق یاغی‌گری اغتشاشگران دمیدند

خبرنگاری با اشاره به تحریف مغرضانه بی.بی.سی فارسی، ایران اینترنشنال و من و تو درباره تحولات اخیر در ایران، درباره برنامه وزارت خارجه برای پیگیری این اقدامات سؤال کرد که موسوی پاسخ داد: در اتفاقات اخیر در کشور علاوه بر اینکه حساب مردم را از اغتشاشگران جدا کردیم، شاهد حمایت همه جانبه‌ای از سوی برخی بیگانگان بودیم که در بوق یاغی‌گری اغتشاشگران دمیدند و شامل حمایت‌های امنیتی و هم رسانه‌ای بود.

وی افزود: شاهد بودید برخی رسانه‌های فارسی زبان، برنامه‌های عادی خود را قطع کرده و برنامه‌های فوق العاده گذاشته بودند که به آشوب و خرابکاری در کشور تشویق کنند و به اعتراضات مردمی جهت دیگری بدهند. گزارش‌های آنها مستندسازی شد و طی شکایتی به آفکام ارائه شد ولی پیگیری‌ها ادامه خواهد داشت. درباره کشورهایی که حمایت‌هایی کردند مجددا مسؤولیت آنها را به خودشان یادآوری خواهیم کرد و شکایت‌هایی که تنظیم کردیم به آنها ارائه خواهیم داد و آنها باید پاسخگوی برخی اقدامات شرورانه‌ای که در داخل کشور ما با حمایت آنها و توسط گروهک‌های تروریستی و مسلحانه انجام شده، باشند.

* کشته شدن یک ایرانی در استانبول

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره انتشار ویدیویی در رسانه‌های ترکیه مبنی بر کشته شدن یک فرد ایرانی در استانبول و اینکه گفته شده این فرد مدیر یک کانال تلگرامی مشهور بوده است که سؤال یکی از خبرنگاران بود، گفت: ایشان به عنوان یک فرد ایرانی مورد توجه وزارت خارجه و نمایندگی‌های ما در ترکیه است. به هر حال یک ایرانی به قتل رسیده است. ما منتظر گزارش‌های رسمی مقامات قضایی و امنیتی ترکیه هستیم که علت قتل ایشان چه بوده و بعد از آن می‌توانیم اظهارنظر کنیم. 

* برایمان محرز شود کدام رژیم و کشور در حمله به نفتکش ایرانی دست داشته پاسخ لازم را می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره ارسال مستندات حمله به نفتکش ایرانی سابیتی در دریای سرخ به شورای امنیت نیز گفت: در حال بررسی هستند و ما به آنها اعلام کردیم که براساس شواهد و قرائن موجود این حمله انجام شده است و هنوز منتظریم ببینیم اقدامی از سوی آنها صورت خواهد گرفت یا خیر. ضمن اینکه ایران این حق را برای خود محفوظ دانسته که به محض اینکه برایش محرز شد، کدام رژیم و کشور در این اتفاق دست داشته، پاسخ لازم را با زمان و مکانی که خودش تعیین خواهد کرد، انجام دهد. 

* امیدواریم باب همکاری منطقه‌ای بین ایران و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس باز شود

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره طرح صلح هرمز عنوان کرد: نامه‌ای که به سران کشورهای ذیربط در منطقه یعنی شش کشور حاشیه خلیج فارس و عراق دادیم، دو سه کشور پاسخ مکتوب به نامه رئیس جمهور دادند و بقیه هم در حال بررسی هستند. قرار است در مکانیسم دسته جمعی طرح ایران بررسی شود که امیدواریم این اقدامات نتیجه دهد و باب همکاری منطقه‌ای بین ایران و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس باز شود که از سوء استفاده بیگانگان در این منطقه جلوگیری کنیم.

* تحرکات دیپلماتیک متوقف نشده، ولی به نتیجه خاصی نرسیده‌ایم

خبرنگاری درباره آخرین تحرکات دیپلماتیک بعد از آخرین گام کاهش تعهداتی ایران توسط ایران سؤال کرد که موسوی گفت: باب دیپلماسی باز است و اتفاقات و سفرهایی هم در جریان است. این مذاکرات و رایزنی‌ها هنوز به نتیجه خاصی نرسیده است. باب بسته نشده و تحرکات متوقف نشده است و برگزاری کمیسیون مشترک برجام در همین راستاست.

وی اضافه کرد: به تلاش‌هایمان ادامه می‌دهیم و امیدواریم به نتیجه برسیم. ما وظیفه ذات خود را انجام می‌دهیم، ولی معطل گفتگو نیستیم. بخش‌های اقتصادی کشور کار خود را انجام می‌دهند و اگر در وزارت خارجه روزنه‌ای پیدا کنیم کمکی به اقدامات سایر دستگاه‌ها است و اگر هم پیدا نشد کار خودمان را انجام می‌دهیم.

* آمریکایی‌ها مانور زیاد می‌دهند و در حد مانور خواهد بود

سخنگوی وزارت خارجه درباره برگزاری رزمایش آمریکا در دریای عرب گفت: آمریکایی‌ها مانور زیاد می‌دهند و در حد مانور خواهد بود. ایران وظایف خودش را در مناطقی که مرتبط با امنیتش است به ویژه در خلیج فارس و تنگه هرمز اعمال و اجرا می‌کرده، اعمال و اجرا می‌کند و این مانورها تاثیری بر ما و استراتژی‌های ما نمی‌گذارد.

* تاریخ نشست شورای همکاری ایران و ترکیه هنوز مشخص نشده

وی همچنین گفت که تاریخ نشست شورای همکاری ایران و ترکیه هنوز مشخص نشده و در حال رایزنی هستیم. 

* همان طررحی که توسط کشورهای باقیمانده در برجام مطرح شد

موسوی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات اخیر رئیس جمهور مبنی بر اینکه ایران و غرب در اصولی به تفاهم رسیدند و اینکه این طرح ماکرون است یا طرح جدیدی در دستور کار است؟ گفت: آنچه آقای روحانی فرمودند همان طرحی بود که مجددا توسط کشورهای باقیمانده در برجام مطرح و یکسری راهکارها و جزییاتی را طرفین تبادل کردند. بن بست‌هایی در خصوص نحوه اجرایی شدن این طرح ها و پیشنهادات وجود داشت که ایران هم پیشنهاداتی را ارائه کرد که در کلیات به توافق رسیده بودیم، ولی باز در اجرا دچار نقصان شدند به خاطر اینکه بایستی این طرح‌ها و پیشنهادات را جای دیگری می‌بردند و ظاهرا باید از کس دیگری اجازه می‌گرفتند.

وی افزود: با این وجود اقدامات ادامه دارد.

* سفر زوار ایرانی به عراق

خبرنگاری درباره از سرگیری سفر زوار ایرانی به عراق گفت: از آغاز سفرها خیلی خبر ندارم، ولی با توجه به شرایط جاری در عراق توصیه مسافرتی ما کماکان سر جایش است چون باید امنیت و رفاه و آسایش برای کسانی که سفر می‌کنند فراهم باشد و امنیت آنها تضمین شده باشد. این موضوع را آژانس‌های گردشگری می‌توانند با مقامات ما در وزارت خارجه و نمایندگی‌های ما در عراق مطرح و آخرین وضعیت را دریافت و بعد از آن به عراق سفر کنند.

* تمهیداتی که برای سفارتخانه‌های خارجی و خبرنگاران خارجی اندیشیده شد

خبرنگار ریانوستی روسیه از سخنگوی وزارت خارجه درباره قطعی اینترنت در برخی سفارتخانه‌های خارجی در تهران و تاثیر آن بر روند صدور روادید سؤال کرد که وی گفت: در ایامی که این اتفاق رخ داد اقدام ضروری بود. شما می‌دانید در نحوه استفاده از یک ابزار مشروع عده‌ای به صورت نامشروع استفاده کنند و طبیعی است که در چنین شرایطی مقامات مسؤول به فکر چاره بیفتند که شرایط را کنترل کنند.

وی افزود: دسترسی آزاد اطلاعات در ایران به رسمیت شناخته شده و ابزارهای لازم در این زمینه فراهم است، اما در مواقع بحرانی طبیعی است که قدری ما با این محدودیت‌ها مواجه شویم کاری که در همه و اغلب کشورها وقتی با چنین شرایطی مواجهند چنین می‌کنند. مثلا وقتی در شهری آتش سوزی شود، معمولا می‌گویند لوله‌های گاز آن شهر را قطع کنند که دامنه بحران گسترش نیابد و آتش سوزی افزایش پیدا نکند، این بدان معنا نیست که مردم را از نعمت گاز محروم کرد، بلکه برای کنترل بیشتر است.

موسوی اضافه کرد: وقتی امنیت ما توسط این ابزار به خطر بیفتد، طبیعی است نهادهای مسؤول از طریق همین ابزار بتوانند امنیت را مجددا به مردم بازگردانند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: در مورد سفارتخانه‌های خارجی، برخی شرکت‌ها و حتی خبرنگاران خارجی از همان اول تمهیداتی اندیشیده شد و مطلعم وزارت ارشاد اقداماتی را برای خبرنگاران خارجی انجام داد که از اینترنت استفاده کنند. به سفارتخانه‌های خارجی در تهران نیز تسهیلاتی داده و راهکارهایی به آنها اعلام شد که حداقل شرایط برای امور جاری و کنسولی آنها انجام شود و اکنون نیز که اینترنت تقریبا در همه کشور برقرار شده است.

نظرات بینندگان