arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۴۵۰
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۱ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۰

قرار است آب خوش از گلوی اجاره نشینان پایین نرود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
قرار است آب خوش از گلوی اجاره نشینان پایین نرود. کوچکترین اتفاقی در اقتصاد کشور بازار اجاره بها را زیر رو می کند، اجاره نشینان هر روز به نوعی گربه رقصان، مالکان، بنگاه داران، دولت و اقتصاد کشور می شوند. افزایش اجاره بها در زمستان و رویکرد جدید مالکان، مستاجران را با وضعیت بدی روبه رو کرده است.

به گزارش فرارو، بازار اجاره بها هر روز بیشترین تاثیر را از اوضاع اقتصادی کشور می گیرد و از سوی دیگر خواست مالکان و حتی بنگاه داران نیز بر روی وضعیت آن اثر می گذارد. این روزها اخبار تازه ای از وضعیت نابسامان این بازار منتشر می شود. اخباری که در هیاهوهای اقتصادی کشور در حاشیه قرار می گیرد.

روزنامه دنیای اقتصاد امروز با انتشار گزارشی کوتاه خبر داد که برخی از مالکان که واحدهای خود را در سال جاری اجاره داده‌اند سعی دارند تا قبل از اتمام مدت قرارداد، واحد خود را از مستاجر تحویل بگیرند تا هرچه سریع‌تر بفروشند.

به این ترتیب مستاجران باید در زمستان به دنبال یافتن خانه مناسب باشند، چرا که مالکان به این نتیجه رسیده اند با فروش خانه های خود سود بیشتری کسب می کنند. شاید این اقدام مالکان نیز تحت تاثیر تلاطم های نابسامانی های اخیر اقتصادی باشد. شاید آن ها هم می خواهند در شرایط کنونی وارد بازار طلا و یا ارز شوند تا بتوانند در آن جا سود بیشتری به جیب بزنند.

اما نکته که واضح است این است که مستاجران به شدت تحت فشار هستند. بازار اجاره نیز با وجود این که فصل زمستان را سپری می کند هیچ تفاوتی با فصل تابستان نکرده است. قیمت ها در همان حد هستند و یا این که در مواردی افزایش نیز یافته اند. در تابستان سال جاری نرخ اجاره بها نسبت به تابستان سال گذشته 18 درصد افزایش داشت. این آمار از سوی نهادهای دولتی منتشر شده است. می توان گفت که در عمل شاهد افزایش بیشتری بوده ایم.

در دو ماه اخیر نیز قیمت ها نشان می دهد، اوضاع برای مستاجران به هیچ عنوان مناسب نیست. این در حالی است که دولت در این باره هیچ واکنشی نشان نداده است و همچنان سرگرم مسکن مهر است که عملا بر وضعیت مستاجران تاثیری نداشته است. با این حال وزیر مسکن همچنان مدعی است که مانع هر گونه افزایش قیمت مسکن تا پایان دولت دهم خواهد شد. اما این رویکرد حداقل در بازار اجاره بها مشاهده نشده است و بسته های دولتی نیز برای این بازار با شکست مواجه شده اند.

اوضاع کنونی بازار اجاره بها نشان می دهد، این بازار با افزایش قیمت نسبت به ماه های گذشته و حتی در روز های گذشته مواجه بوده است. بر اساس اطلاعات سایت "ایران فایل" اجاره بهای یک خانه 70 متری در منطقه گلبرگ در 5 بهمن امسال 25 میلیون ودیعه و 100 هزار تومان اجاره بوده است. این در حالی است که براساس اطلاعات امروز همین سایت خانه ای 60 متری، 8 سال ساخت در همان محدوده با ودیعه 30میلیونی رهن می گردد.

در غرب تهران نیز وضعیت به همین منوال است، در بلوار فردوس خانه ای 70متری 4سال ساخت با 500هزار تومان اجاره و 20 میلیون تومان ودیعه نرخ گذاری شده است.اما در همین محدوده بلوار فردوس و در تاریخ 5 بهمن ماه خانه ای 70 متری تازه ساخت 650هزار تومان اجاره و 10 میلیون تومان ودیعه ارائه شده است.

یا در مجیدیه جنوبی، امروز ملکی در فایل های بنگاه داران قرار دارد با متراژ 70متری یک سال ساخت که مالک آن رهن کامل 60 میلیونی را برای آن در نظر گرفته است. این در حالی است که در مجیدیه جنوبی ملکی با متراژ 70متری با 500هزار تومان اجاره و 10 میلیون ودیعه ارائه شده بود.
نظرات بینندگان